Lexus RX se poprvé představil v roce 1998 a zákazníky si získal především vysoko nastavenou úrovní komfortu a exkluzivity. Je pro něj ale typická i další vlastnost, kterou jiná SUV postrádají. Dokáže se vlichotit i těm, kteří nemají velká SUV zrovna v lásce kvůli neekologickému provozu. Hybridní model 450h totiž dokáže jezdit s emisemi CO2 sníženými až na 120 g/km.
Čtvrtá generace je nejdelším modelem RX, měří 4890 mm, zatímco výška se nezměnila a do šířky přibylo 10 mm. Taková změna proporcí znamená jasné zeštíhlení siluety, což vozu rozhodně prospělo. Je to ještě opticky umocněno novým řešením designu, který je oproti minulým generacím znatelně dravější a ostřejší. Ruku v ruce s tím jde prodloužení rozvoru o celých 50 mm na výsledných 2790 mm, což naznačuje ještě lepší cestovatelský komfort na palubě.
Vřetenovitá přední maska je vskutku obrovská, až máte strach, jestli vás nasávací otvor nespolkne, protože chromovaný rám kolem se od úzké horní linky směrem dolů rozšiřuje, takže optický dojem otevřené skalní sluje je dost sugestivní. Nekompromisní linie předního nárazníku, v jehož trojúhelníkovitých kapsách jsou umístěny mlhovky, rozšiřují dolní část, zatímco horní působí dynamicky díky úzkým LED diodovým světlometům. Vzadu se opět objevují trojúhelníkovité tvary, oproti přídi ale působí auto zezadu mnohem mírněji.
Veliká změna je patrná z profilu, což je velkým dílem způsobeno protažením délky. I jinak jsou ale tvary hodně změněny, tatam je dřívější zaoblenost a krabicovitá karoserie. Vertikálně zkosená příď siluetu definuje zcela kategoricky, horní chromovaná linka nad okny pokračuje až k zádi, kde koresponduje se střešním spoilerem, plastové lemy blatníků jsou velmi úzké a celkově máte pocit pohybu i u stojícího auta. Tvary jsou to velmi odvážné a budou jistě budit hodně emocí.
V kabině je změna stejně markantní jako zvenku. Orientaci na řidiče zdůrazňuje dělící linie na středové konzole. Luxusní dojem je u nové generace mnohem intenzivnější než u předchůdce, jakkoliv je tento pocit jistě ovlivněn kombinací materiálů v testovaném vozu. Použití světlé perforované kůže na sedačkách, tmavě hnědých a světle béžových dílů čalouněných prošívanou kůží a dřevěného obložení, které najdete i na volantu, funguje dohromady naprosto skvěle. Přední sedadla mají menší boční vedení a nejsou nastavitelné v délce sedáku, jsou ale velice pohodlná a díky funkci vyhřívání a odvětrávání poskytují maximum komfortu. Ani cestující vzadu nebudou pociťovat nedostatek místa, v případě testovaného vozu měli navíc k dispozici multimediální zábavní systém. Zavazadelník pojme v případě hybridního modelu 539 litrů nákladu, což je o zanedbatelných 14 litrů méně než u ostatních verzí, i tak je to totiž parametr velmi dobrý.
Pracoviště řidiče nabízí pohled do kapličky, kde najdete dva kruhové ukazatele s informativním displejem uprostřed. Na středovém panelu je umístěn volně stojící 12 palcový displej, který zobrazuje kromě navigačního systému i další nastavení. Ovládá se pomocí známého touchpadu na středové konzole. Mezi horními výdechy klimatizace nesmí chybět analogové hodiny, pak už jsou zde jen tlačítka pro nastavení klimatizace.
Hybridní model 450h kombinuje šestiválcový benzínový motor objemu 3456 cm3 a dva elektromotory. Systém pohonu se oproti předcházejícímu modelu nezměnil, lehce ovšem narostl výkon spalovacího motoru na výsledných 263 koní, takže celkový systémový výkon je 313 koní. Takovou koňskou sílu ale většinou nebudete potřebovat, a tak bude systém převážně pracovat se spalovacím motorem, jízda čistě na elektřinu přijde ke slovu hlavně po nastartování a krátce po rozjezdu. Při prvním silnějším sešlápnutí plynu převezme úlohu benzínový šestiválec. Ten je téměř bezhlučný, což může vyznavačům razantnější jízdy vadit, pro komfortní přepravu je to ale ideální. Rekuperace energie probíhá hlavně při brzdění, kdy si RX zachoval svůj typický „tramvajovitý“ zvuk. Spojení s bezstupňovou automatickou převodovkou je dobře vyladěno, jízda je hladká a možnosti ručního řazení v přednastavených stupních využijete zřídka. Uváděná spotřeba paliva v kombinovaném provozu 5,2 l/100 km bude možná dosažitelná při převládajícím městském využití, my jsme během redakčního testu, kdy jsme RX také trochu prohnali po dálnici, zaznamenali spotřebu 8,5 l/100 km.
V testované výbavě Luxury máte ve standardu adaptivní odpružení a možnost volby jízdních režimů Eco, Normal, Sport a navíc Sport+, který je určen zájemcům o dynamičtější projev. Změna módu přináší odlišné nastavení tlumičů, odezvy od motoru a celkové chování podvozku. Vzhledem k hmotnosti přesahující dvě tuny a velikosti vozu nebudete preferovat kličkování v zatáčkách, auto se totiž za všech okolností projevuje spíš rozvážně. Cestující ale rozhodně ocení komfortní jízdu, a to na každém povrchu. Filtrování nerovností je totiž silnou stránkou podvozku, který využívá na přední nápravě McPherson a na zadní dvojitý lichoběžník.
Těžko si lze představit Lexus bez špičkové zvukové aparatury Mark Levinson, kterou jsme si užívali tím víc díky dokonale odhlučněné kabině. K dispozici jsou také asistenční systémy v sadě Lexus Safety System+, což znamená adaptivní tempomat, systém prevence kolizí, hlídání jízdního pruhu a rozpoznávání dopravních značek. Ten je standardně k dispozici už od prvního stupně výbavy Comfort.
Lexus RX 450h začíná v ceníku na 1 630 000 Kč, a to za výbavu Comfort. Následují stupně Comfort Plus, Executive, Executive Plus, F Sport, F Sport Plus a nejvyšší výbava Luxury, jejíž základní cena je stanovena na 2 170 000 korun.
Testovaný model:
motor: zážehový šestiválec 3456 cm3
výkon: 193 kW/263 k při 6000 ot./min.
elektromotor: vpředu 123 kW/vzadu 50 kW
celkový systémový výkon: 230 kW/313 k
točivý moment: 335 Nm při 4600 ot./min.
rozměry: délka 4890 mm, šířka 1895 mm, výška 1685 mm
rozvor náprav: 2790 mm