Původně to mělo být jen pár tisícovek vyrobených aut, výkonnějších než běžný Golf. Ovšem to bylo v roce 1976 a letos slaví Golf GTI čtyřicítku s téměř dvěma miliony prodaných exemplářů. Kulatiny oslaví speciální edicí Clubsport s motorem o výkonu 265 koní, která je v předprodeji. Do testu jsme tedy vybrali standardní verzi GTI s výkonem 220 koní.
VW Golf GTI je ve své aktuální modelové verzi na trhu od poloviny roku 2013. Poprvé se při té příležitosti objevil ve dvou výkonových stupních, standardně s výkonem 220 koní a jako GTI Performance s desetikoňovou posilou. Oproti základnímu modelu se zvnějšku odlišuje především sportovněji zpracovaným předním a zadním nárazníkem, příslušnost ke GTI oznamují také emblémy na mřížce chladiče a na boku. Zezadu jej poznáte podle dvou koncovek výfuku, na kolech nepřehlédnete červené třmeny brzd. Golf GTI má také sportovní podvozek, v interiéru pak ozdobné lišty a ocelové pedály. K modelu GTI také neodmyslitelně patří kárované čalounění sedadel, která mají výrazné boční vedení na sedáku i opěradle, červené prošívání a černý strop.
Kouzlem tohoto sportovního hatchbacku je mimo jiné i jeho chameleonská schopnost stejně tak ostré jízdy, jako pohodlné přepravy na nákupy. Praktické využití není ničím omezeno, místa je tu dost vpředu i vzadu a zavazadelník zůstává na stejných 380 litrech. Podvozek se dokáže přizpůsobit dynamicky projeté zatáčce i městské dlažbě, motor zvládne poslat auto z nuly na stovku za 6,5 sekundy, ale také hladce a inteligentně se rozjet s rodinkou na zadních sedadlech.
V centru pozornosti je u tohoto modelu samozřejmě benzínový motor 2,0 TSI s výkonem 220 koní. Kromě vzrušujícího zrychlení nabízí také maximální rychlost 246 km/h (s šestistupňovým automatem DSG, který jsme měli v testu, je to 244 km/h), uváděná kombinovaná spotřeba je 6,3 l/100 km. V našem redakčním testu jsme zaznamenali 8,7 l/100 km, přičemž potěšení z jízdy, které Golf GTI nabízí, vás motivuje k jízdě téměř výhradně v módu Sport. Ten vám nabídne také intenzivnější zvukový dojem díky sound systému. Ostatní dva režimy Normal nebo Comfort přijdou ke slovu skutečně jen v případě, že převážíte vzácné sklo nebo vřískajícího kojence. Zážitkům trochu obrušuje hrany automatická převodovka, která sice řadí hladce a rychle, práce s řadicí pákou by ale byla pro motoristického nadšence radostnější.
Na své si přijdete v zatáčkách, kde GTI předvádí bezvadnou stabilitu a ovladatelnost, i když ještě lepší to bylo s výkonnějším GTI Performance, který jsme testovali předloni, a který dostal navíc k deseti koním také uzávěrku předního diferenciálu, která vylepší trakci i přilnavost. Fanoušci tohoto modelu už jistě vědí, že klasickou ruční brzdu nahradila elektrická, to ale není jen záležitost automatu, s „ručkou“ si neužijí ani majitelé manuální převodovky.
Přednosti Golfu GTI už jsme vlastně řekli hned v úvodu – umí se přizpůsobit vašemu stylu jízdy a mantinely má nastaveny hodně široké. Bude vás klidně a ekonomicky vozit po městě, vydrží bez únavy dlouhou jízdu po dálnici, a když se vám zachce, bude se s vámi prohánět zatáčkami a dopřeje vám adrenalinové zrychlení, které vás zatlačí do sedadla.
Chcete-li si Golf GTI pořídit, základní cena je 650 900 Kč za model s naftovým motorem o výkonu 184 koní a manuální převodovkou. Testovaný model začíná na 655 900 korun, v našem případě se ale jednalo o verzi s automatickou převodovkou DSG, což znamená příplatek 60 tisíc korun, který ovšem není vůbec nutný, ba právě naopak. S manuální převodovkou si schopnosti GTI užijete mnohem intenzivněji.
Testovaný model:
VW Golf GTI
motor: zážehový čtyřválec 1984 cm3
výkon: 162 kW/220 k při 4500 – 6200 ot./min.
točivý moment: 350 Nm při 1500 – 4400 ot./min.
rozměry: délka 4268 mm, šířka 1799 mm, výška 1442 mm
rozvor náprav: 2637 mm