Na trhu je od roku 1993, má na svém kontě 3,5 milionu vyrobených exemplářů, z toho 450 tisíc jezdí na evropském kontinentu. Na českém trhu patří k oblíbeným vozům a její hvězda nehasne. Ještě více lesku jí dodává 4. generace, která přijíždí ve zcela jiném kabátě.
První revoluční změnou byla třetí generace v roce 2010, ale to bychom příliš předbíhali. Na začátku byl v roce 1991 první koncept vystavený na autosalonu v Tokiu. Byl to vůbec první model značky Kia, který se představil s pohonem všech kol 4WD. O dva roky později přišel na trh sériový model, který nesl zřetelně japonské designové rysy a úspěšně se prodával až do roku 2002. Na rok se model z nabídky ztratil a na trh přišla až v roce 2004 druhá generace. Ta byla víc orientována na mladší zákazníky, vypadal mnohem odvážněji a také byla více zamýšlena jako městské SUV, i když měla parametry odpovídající i výletům mimo silnici.
Třetí generace se objevila v nabídce v roce 2010. Tentokrát byla již zcela otevřeně deklarována jako městský crossover, jehož celý název zněl SL Sportage R, kde písmeno R znamenalo skutečně zamýšlenou revoluci. Dvoulitrové motory poskytovaly dobré výkony pro zábavnou a sebevědomou jízdu – dieselový 184 a benzínový 166 koní, později se objevil i přeplňovaný motor 2.0 GDi, s nímž Sportage dostala pod kapotu 261 koní výkonu. Čas na další změnu přišel loni na podzim, kdy se na autosalonu ve Frankfurtu představil nový model Sportage QL.
Při vývoji nového modelu si Kia stanovila čtyři základní cíle – nová Sportage musí být atraktivní, ale přitom praktická, „chytrá“ neboli vybavená sofistikovanými systémy a asistenty a samozřejmě má být i dynamická, takže poskytnout i zážitky za volantem. První úkol se projevil kompletně novým vzhledem. Přední maska je úplně jiná, do tygřího nosu již nezasahují světlomety, jsou místo toho posazeny o dost výš a designéři je protáhli až do boků. Kapota působí mohutněji, i když na šířku měří auto stále stejných 1855 mm. Z boku změn zase tak moc není, přibyly chromované rámečky kolem oken a nový střešní spoiler víc zvýrazňuje záď auta, která se svažuje ladněji než u předchůdce. Auto je celkově delší o 40 mm (4480 mm) a rozvor se protáhl o 30 mm (2670 mm). Zadní světla využívají LED technologii a jejich tvary jsou štíhlejší. Výraznou změnou je přesunutí zadních směrovek na nárazník, což se nejeví úplně šťastné z hlediska viditelnosti. Pozitivní je snížení součinitele aerodynamického odporu z 0,35 na 0,33, což znamená i lepší jízdní vlastnosti a případně i nižší spotřebu.
Design interiéru je od základu změněný. Působí znatelně moderněji, přístrojová deska je natočená směrem k řidiči a použité materiály jsou kvalitnější a příjemnější na omak. Opticky palubní deska dělí vnitřní prostor horizontálně, středovému panelu vévodí velký displej multimédií. I přes zřetelnou snahu co nejvíce „uklidit“ středový panel i konzolu, ve střední části je tlačítek docela nadbytek. Řidiče ale potěší velká kaplička s přístroji, na niž je výborný výhled skrz volant, který má dobrou velikost i tloušťku a je v dolní části zploštělý.
Cestující jsou na tom díky prodlouženému rozvoru lépe než dřív – mají více místa na hlavu i pro nohy, pohodlná sedadla lze nastavit v 10 směrech pro řidiče a v 8 u spolujezdce, v druhé řadě pak můžete nastavovat sklon opěradla. Kromě předních sedadel mohou být vyhřívaná i ta zadní, a to ve dvou teplotních stupních. Zavazadelník narostl z předchozích 465 na 503 litrů a praktická je nejen dvojitá podlaha, ale také možnost vytvoření rovné ložné plochy při sklopení zadních sedadel.
Než se pustíme do záplavy asistentů a chytrých technologií, podívejme se na pohonné jednotky. K dosavadní paletě motorů přibyl nový přeplňovaný benzínový motor 1,6 T-GDI, který je určen pro model GT Line (ten je mimochodem k dispozici poprvé) a poskytuje výkon 132 koní. Významnými úpravami pak prošel dvoulitrový turbodiesel, který je v nabídce ve dvou verzích – s výkonem 136 nebo 185 koní. Právě tento agregát prošel změnami, které pomohly utlumit vibrace, chvění a hlučnost. Nový je například kryt bloku motoru, rozvodového řetězu a filtru pevných částic. Řazení zajišťuje v základu šestistupňový manuál, příplatková je šestistupňová automatická převodovka, s výjimkou nového benzínového agregátu, který může být řazen sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DCT. Nabídka pro český trh je v některých nuancích lehce upravená – například pro tuzemský trh není použit systém start/stop, který prý podle automobilky místní zákazník vnímá negativně. Také některé kombinace pohonu, motoru a převodovky nejsou dostupné. Pro zážitky za volantem bychom ale sáhli po benzínovém turbomotoru 1,6, který je spojen výhradně s pohonem všech kol. V této verzi je totiž Sportage dost živá a přitom díky čtyřkolce dovolí i dynamičtější jízdu v zatáčkách. Dieselové motorizace jsou v případě modelu Sportage určeny spíš klidnějším řidičům, lépe pak působí přeplňovaný 1,7 CRDi než dvoulitrový agregát. Podle očekávání automobilky bude právě motor 1,7 nejžádanější na našem trhu. V rámci modelové evoluce prošel úpravami i podvozek, tlumiče jsou naladěny pro lepší filtrování nerovností, nový je elektrický posilovač řízení i brzdová soustava.
Dostávám se k poslednímu úkolu, tedy sofistikovaným systémům, které mají přinést vysokou úroveň bezpečnosti. Je jich opravdu hodně a pracují se soustavou kamer a radarových senzorů. Hlavní jsou: nezávislý systém autonomního brzdění, aktivní asistent pro jízdu v pruhu, automatické dálkové světlomety, hlídání rychlostního limitu, systém sledování mrtvého úhlu a systém pro sledování provozu za vozidlem.
Nová Kia Sportage se prodává za cenu od 459 980 Kč v základní verzi Active, očekává se ale, že nejprodávanější bude výbava Exclusive za 539 980 Kč s benzínovým motorem 1,6 GDi nebo za 589 980 Kč s dieselovou jednotkou 1,7 CRDi.