Společnost Kia Motors zveřejnila podrobné informace o své nové vyspělé osmistupňové samočinné převodovce (8AT), zkonstruované pro použití ve vozidlech s pohonem předních kol.
Nová převodovka Kia 8AT pro pohon předních kol (FWD 8AT) pochází z vlastního vývoje a její konstrukce zaručuje vysokou úroveň mechanické účinnosti a hladkého řazení. Mezi další důležité přednosti patří kompaktní rozměry a nízká hmotnost. Nová převodovka FWD 8AT zabírá stejný prostor jako konvenční šestistupňová samočinná převodovka a je dokonce o 3,5 kg lehčí.
Inženýři značky Kia již měli zkušenosti s vývojem osmistupňové převodovky pro vozidla s pohonem zadních kol, která je uložena podélně a přenáší hnací sílu na zadní nápravu. Nicméně realizace stejného počtu převodových stupňů u vozu s pohonem předních kol je neuvěřitelně náročná, kvůli omezenému prostoru a nutnosti uložit převodovku napříč. Převodovka se tak musí podělit o disponibilní prostor pod kapotou s motorem, zavěšením kol a přídavnými agregáty.
Během vývojového programu průkopnické převodovky, který probíhal od roku 2012, si nechala značka Kia patentovat 143 nových technických řešení. Nová převodovka umožňuje plynulejší zrychlování z klidu, jakož i hospodárnější provoz, nižší hlučnost a vibrace, a přitom intenzivnější akceleraci ve vysokých rychlostech v porovnání se samočinnou převodovkou s nižším počtem převodových stupňů.
V zájmu zvýšení hospodárnosti převodovky 8AT, se výrazně zmenšily rozměry olejového čerpadla (které je hlavní příčinou energetických ztrát v samočinné převodovce) a zjednodušila struktura ventilového systému. Převodovka se tak může pochlubit nejmenším olejovým čerpadlem mezi všemi sériově vyráběnými převodovkami ve své třídě i schopností efektivnějšího využívání hydraulického oleje, který je za všech okolností rovnoměrně rozváděn do příslušných systémů převodovky.
Nově je zahrnut přímo ovládaný ventilový systém do konstrukce samočinné převodovky, což umožňuje přímé elektromagnetické ovládání spojky, místo prostřednictvím původních několika ovládacích ventilů. Kia tak mohla snížit počet ovládacích ventilů z 20 na 12, což díky přímějšímu mechanickému spojení s motorem přineslo zrychlení řazení, a současně i kompaktnější konstrukci.
Přidáním jedné spojky a soukolí v porovnání se stávající převodovkou Kia 6AT se zvětšil rozsah mezi nejvyšším a nejnižším převodovým stupněm v nové převodovce o 34 % v porovnání s 6AT. Výsledkem je nižší spotřeba paliva, snížení hlučnosti a vibrací, při zařazených vyšších převodových stupních i rychlejší akcelerace, a tím také dynamičtější jízda ve stoupáních, při zařazených nižších převodových stupních.
Nová osmistupňová samočinná převodovka Kia oslaví světovou premiéru v modelu Kia Cadenza 2017, který se začne prodávat na vybraných globálních trzích v letošním roce. Tato převodovka se bude dodávat standardně pro verze modelu Cadenza, poháněné motorem V6 GDI 3,3 litru. V budoucnu nalezne nová převodovka uplatnění v řadě středně velkých a větších modelů s pohonem předních kol.