Multifunkční vůz má na trhu vždy velmi dobré vyhlídky, protože velká část zákazníků dá nakonec přednost praktickému využití před vším ostatním. Díky tomu má velkoprostorový VW Sharan své místo v nabídce Volkswagenu už dvacet let. Může být pěti či sedmimístný, pojme obrovský náklad a interiér je ve svém uspořádání neobyčejně variabilní.
Facelift, kterým současná generace Sharanu prošla, není zvenku dvakrát patrný. Trochu se přiostřily hrany, ale to je víceméně všechno. Většina inovací se odehrála v rovině asistenčních systémů, které jsou celkem logicky pro rodiny velmi důležité. Sledování odstupu od auta před vámi a funkce nouzového brzdění, to jsou pomocníci stejně užiteční jako inteligentní parkovací asistent třetí generace. Nás bude zajímat také dvoulitrový motor TDI, který je v nabídce pro český trh ve dvou výkonových verzích, a ve spojení s manuálem i se šestistupňovým dvouspojkovým automatem DSG. V testované verzi byl kombinován s pohonem všech kol 4MOTION.
Testovaný sedmimístný Sharan absolvoval jízdu jak s plným zatížením, tak pouze s řidičem a nákladem. Je třeba říci hned na úvod, že skutečně všestranný vůz poznáte, až když potřebujete složit všechna sedadla kromě první řady. V tom Sharan obstál na jedničku. Třetí řada sedadel, mimochodem opravdu plnohodnotných, na něž lze posadit i dospělé menšího vzrůstu, se velmi snadno složí do podlahy. Když sklopíte i opěradla druhé řady, dostanete perfektně rovnou ložnou plochu, kam bez potíží naložíte outdoorovou výbavu a sportovní náčiní různého druhu, stejně jako velké krabice a možná i ledničku. V druhé řadě jsou sedadla oddělená a dají se podélně posouvat a opěradla sklápět v rozsahu 20 stupňů. Kromě toho tu máte dvě integrované dětské sedačky a pro dobrý přístup z obou stran posuvné boční dveře, které jsou ve verzi pěti i sedmimístné. Praktické je i jejich elektrické dovírání, které zaručí, že zámek nezůstane otevřený a navíc se s nimi tolik nenadřete. Zavazadlový prostor nabídne od 955 do 2430 l prostoru pro objemný náklad, přičemž například kočárek tu nezabere nijak moc místa a dalších zavazadel si pomalu nevšimnete.
Uvnitř vás čeká dobře známý vzhled aktuálních Volkswagenů, což znamená dobře rozmístěné přístroje a ovladače, uspořádanou přístrojovou desku i středový panel a dobře do ruky padnoucí řadicí páku manuální převodovky. Nečekejte žádný ohňostroj nápadů nebo designových výstřelků, zato tu je nový multifunkční volant, který se dobře drží a ovládání Sharanu je s ním bezproblémové. Od řízení nedostanete příliš výraznou zpětnou vazbu, ale je fakt, že vyjíždění zatáček je přes vysokou stavbu karoserie a dlouhý rozvor překvapivě dobré a přesné. Svůj díl na tom nese jistě i pohon všech kol, a tak se zdá být okreskový slalom navzdory krabicovitému vzhledu mimořádně pohodový.
Podobné je i s jízdou po dálnici. Nastavení podvozku je pochopitelně směrem ke komfortní jízdě, nekoná se ale žádné houpání ani vlnění. I ve vysoké rychlosti daleko za dálničním limitem (otestované samozřejmě pouze na úsecích u našich sousedů bez omezení rychlosti) je auto překvapivě klidné, dobře drží směr a od podvozku se do kabiny nepřenášejí žádné neharmonické projevy, snad jen s výjimkou trochu většího aerodynamického hluku. Je zřejmé, že s tímto autem se můžete přemisťovat i velmi rychle, aniž by kdokoliv z malých i větších pasažérů trpěl cestovatelským diskomfortem.
Velký otazník visel od počátku nad výkonem dvoulitrového naftového motoru, protože 150 koní se na první pohled nezdá být pro plně naložené rodinné auto rozměrů Sharanu a hmotnosti dosahující pouze s řidičem téměř dvou tun zrovna moc. O to víc potěšila slušná dynamika a chuť k rychlé jízdě, ostatně dokládá to i papírová akcelerace z nuly na stovku za 10,6 sekundy a v reálu má Sharan rovněž dobrý odpich, a to i s pěti dospělými na palubě. Řazení by mohlo být trochu lehčí, ale jinak je docela přesné a zvládne je i subtilní mladá maminka. Eventuálně je tu ale i možnost zvolit šestistupňový automat DSG. Co se týče spotřeby je výsledek testu potěšující – i přes většinou téměř plně obsazená sedadla ukázal palubní počítač výsledných 7,9 l/100 km, přičemž uváděná tabulková hodnota v kombinovaném provozu je 5,7 l/100.
V Sharanu má premiéru adaptivní tempomat a v nabídce jsou i další sofistikované systémy. Front Assist sleduje prostor před autem a v případě hrozící kolize sám zabrzdí, asistence pro sledování mrtvého úhlu signalizuje blížící se auto kontrolkou ve zpětném zrcátku, asistent pro parkování a couvání dokáže zajet na parkovací místo a sám opět vyjet a upozorní na auta přijíždějící ze strany při couvání. Ve standardu je pak multikolizní brzda, která v případě nehody dokáže auto zbrzdit až do úplného zastavení.
Orientace v ceníku je poměrně snadná, protože počet motorizací nabízených na českém trhu je výrazně zredukován. Základní cena dieselového dvoulitru začíná na 910 900 Kč, v testované verzi s pohonem všech kol je pak cena od 970 900 korun. Do nabídky přibyl koncem léta i benzínový dvoulitr TSI s výkonem 220 koní, který pořídíte od 1 055 900 Kč (je k dispozici jen ve vyšším stupni výbavy Highline).
Testovaný model:
VW Sharan 2.0 TDI 4MOTION
motor: vznětový čtyřválec 1968 cm3
výkon: 110 kW/150 k při 3500 ot./min.
točivý moment: 340 Nm při 1750 – 3000 ot./min.
rozměry: délka 4854 mm, šířka 1904 mm, výška 1720 mm
rozvor náprav: 2919 mm