Škoda Kodiaq: Zvolíte v druhé generaci benzín nebo diesel? Redakční test napoví

Automobilka zvolila tento model za vlajkovou loď své SUV řady a v druhé generaci se mu dostalo výrazných změn. Netýkají se jen vzhledu, který nese stopy nového designového jazyka značky. Dostal také pokročilé technologické prvky a elektrifikované motory. A rozloučil se s manuální převodovkou. Navíc podle aktuální informace tento model obsadil druhé místo v anketě Auto roku v České republice.

Škoda Kodiaq benzín (3)

Robustnější, prostornější a výraznější

Kodiaq si nyní můžete objednat jak v pěti-, tak v sedmimístné verzi. Na délku měří 4,758 metru, rozvor je 2,791 metru. Robustní vzhled dodá v první řadě rozlehlá kapota, charakteristické pro novou generaci je i logo v tmavém odstínu. Výrazná maska chladiče vyvedená v černé barvě může mít uprostřed světelný pás, který vytvoří linku mezi světlomety. Je to efektní a nároční řidiči tím získají punc výjimečnosti u svého vozu.

Profil je ve znamení vylepšování aerodynamiky. Linie střechy je lehce svažitá, dobře vypadá i tmavý zadní sloupek, který vytváří plovoucí efekt. Ližiny pro střešní box nebo podobný náklad jsou decentní a skoro je ani nevnímáte. Jak je teď u značky zvykem, nápis „Škoda“ je vyveden v černé barvě na pátých dveřích.

Škoda Kodiaq nafta (2)

Hra světel v novém Kodiaqu

Světelná show, bez té se dnes moderní auto neobejde. Stejně jako mladší generace, která na LED dekoracích a světýlkách vyrostla. Kodiaq dostal příplatkové Matrix-LED přední světlomety druhé generace s větším počtem světelných segmentů. Nechybějí krystalové motivy a tenký pásek světel pro denní svícení. Zadní světla nabídnou možnost dynamické směrovky, horní část světlometu je prodloužena skoro až k nápisu na víku kufru.

Škoda Kodiaq benzín (7)

Spousta místa a nové ovládací prvky

Hned na úvod je tu velká pochvala za ovládání a fungování klimatizace. V letošním zimním období, kdy se venkovní teplota extrémně změnila v rámci týdne třeba i třikrát, se Kodiaq osvědčil. Nastavení teploty a automatického řízení vzduchu stačilo jednou na začátku testu a od té doby všechno šlapalo. U jiných aut to nebylo zdaleka tak jednoduché jako tady.

Druhé plus je za ergonomicky dobře řešená sedadla, u nichž je možné mít i nastavitelnou délku sedáku a čalounění perforovanou kůží. Místa na zadních sedadlech jsou pojata velkoryse, vejdou se sem kolena, nohy i hlava bez jakéhokoliv omezení. Co se týče zavazadelníku, nabízí v pětimístné verzi obdivuhodných 910 litrů, pokud je využívána i třetí řada sedadel, pořád zbývá přijatelných 340 litrů.

Přístrojový štít je digitální, zachovává ale tradiční rozdělení na dva kruhové ukazatele a infoplochu mezi nimi. Grafika je výrazná a v případě testované verze se nám líbila kombinace modrého pozadí s červenými obrysy ciferníků. Je to přehledné a dobře čitelné. Snad trochu přerostlý displej infotainmentu je umístěn na vrcholu středového panelu nabízí pohodlné ovládání.

Škoda Kodiaq benzín (4)

Benzín nebo diesel?

Dávno pryč je doba, kdy naftovou jednotku volili „letci“ na dálkových tratích a benzínová se hodila na menší pojížďky. Úsporné jsou oba typy motoru, což dokládá i dojezd obou testovaných verzí. U benzínové se s plnou nádrží ukazovalo 700 kilometrů, u dieselové 760 kilometrů. Zážehovou jednotku reprezentoval 1,5litrový TSI s mildhybridní technologií a výkonem 150 koní, vznětovou dvoulitr se shodným výkonem (v nabídce je i silnější verze s výkonem 193 koní).

Podle výsledků testu bychom nevěděli, kterou verzi volit, ani podle spotřeby. S benzínem jsme jezdili za 7,9 litru, s dieselem za 7,5. Také žádný velký rozdíl. Dlouhodobě se to ale nejspíš projeví, protože nám do testu výrazně promluvilo chladné počasí. Podle tabulek je kombinovaná spotřeba 5,9 – 6,6 l/100 km u benzínu, 5,3 – 5,9 l/100 km u dieselu. To už se v delším časovém úseku projeví.

Nakonec ani zrychlení z nuly na stovku, které se liší v řádu desetin, by nebylo tím rozhodujícím momentem. U dieselu 9,6 sekundy, u benzínu 9,7. Obě motorizace jsou k dispozici s pohonem předních kol, zatímco vyšší výkonové verze mají 4×4. Toto by mohl být důležitý parametr pro rozhodování. Na mokru by se čtyřkolka hodila, zadním kolům by podpora prospěla.

Škoda Kodiaq nafta (4)

A jak se s Kodiaqem jezdilo?

Ve všech parametrech jsme byli spokojeni s oběma verzemi obdobně. Jak už jsme zmínili v úvodu, převodovka je ve všech případech automatická. Rozumí si s oběma jednotkami dobře. Nakonec tedy zůstane k rozhodování jen cenový rozdíl a o trošku nižší spotřeba u dieselové verze.

Škoda Kodiaq v základní verzi 1,5 TSI stojí 995 000 Kč, 2,0 TDI je za 1 060 000 Kč. Vypadá to, že bude záležet jen na tom, jestli je pro vás psychologicky podstatnější možnost zaplatit méně na začátku, nebo vám vyhovuje, když se o něco vyšší investice vrátí po čase. Za nás neuděláte chybu ani s benzínem, ani s dieselem.

Text: Josef Žídek Foto: Romana Černá

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru