Současný model má všechny parametry velkého SUV, které nabídne dostatek komfortu pro všechny pasažéry. Má také řešení pro početnější rodiny, protože může být i sedmimístný. My jsme otestovali verzi s pěti sedadly, zato s hybridním pohonem všech čtyř kol.
Délka tak akorát a velký rozvor
Vybalancovat proporce u vozu s výškou 1,84 metru není úplně nejsnazší, zvlášť když má být k dispozici s variabilním interiérem. X-Trail měří na délku 4,68 metru a je postaven na rozvoru 2,705 metru. Nebudeme příliš předbíhat, nicméně už teď prozradíme, že stabilní podvozek nás opravdu potěšil.
Design se hlavními prvky neliší od toho, který dostal menší sourozenec Qashqai. Přední mřížka má pořád tvar široce rozevřeného „U“, logo je umístěno uprostřed ní a příď i záď chrání velké černé kryty. To z profilu už je outdoorových prvků méně – kolem kol jsou lemy decentní a na spodním okraji dveří plní spíš estetickou roli.
Prostorná kabina a veliký kufr
Výška auta a dlouhý rozvor dávají tušit, že místa uvnitř bude dost. Při pětimístném uspořádání je kapacita zavazadelníku 585 litrů, sedadla v druhé řadě jsou posuvná, takže si tu pohoví i kolena dlouhánů. V nabídce pohodlí je X-Trail premiantem, a to už od doby o dvě generace zpátky, kdy posouvání zadních dělených sedadel nebylo u běžně vyráběných aut až tak časté.
Sedačky řidiče a spolujezdce jsou široké a mají dobře tvarované boční vedení na sedáku i opěradle. Jejich ergonomie je perfektní, ještě by jim ale slušely přesněji nastavitelné opěrky hlavy.
Upravený infotainment a příjemné ovládání
V přístrojovém štítu najdete virtuální ukazatele, nicméně jejich grafika se odkazuje k tradičním dvěma kruhům s info plochou mezi nimi. Je to docela příjemný přechod od ručičkových „budíků“ ke grafice, která už tyto přístroje vůbec nepřipomíná. Celkem přijatelná zlatá střední cesta, na kterou se dobře zvyká.
Displej multimédií je velký a volně stojící na vrcholu středového panelu. Je umístěný hodně nahoře, pro lepší „přeostřování“ očí by se hodilo posunout ho víc do roviny s přístrojovým štítem. Pod ním jsou ovladače klimatizace, které jsou intuitivní a nenutí vás dlouze hledat například v dotykovém menu. Automatická převodovka se ovládá páčkou, kruhový volič přepíná typy jízdních režimů.
Elektrifikace ve dvou verzích
Na výběr máte dva druhy pohonu, oba jsou ale spojeny s elektrifikací. Mild hybrid využívá benzínový motor, ten je při akceleraci podporován energií uloženou v baterii. Druhá varianta, tedy e-Power, kombinuje spalovací motor s elektromotorem. Právě tuto druhou verzi jsme otestovali.
Základem pohonu je, že kola pohání elektromotor, přičemž benzínový motor je tu pro dobíjení baterie pro napájení elektromotoru. Zní to složitě? Výhoda spočívá v okamžité reakci na plyn, točivý moment je ihned k dispozici a samozřejmě jsou tu i nepominutelné snížené emise.
Benzínový motor je tříválec 1,5 litru. Celkový výkon, který dokáže tento systém autu dodat, je 156 kW (213 koní). Pro X-Trail je to dost, trochu nezvyklý je ale projev systému na dálnici. V běžném městském provozu je auto tichoučké, o motoru téměř nevíte. Na dálničním limitu je o poznání víc slyšet a elektromotor vydává také poměrně hlasitý zvuk.
Oproti mild hybridní verzi má e-Power mnohem lepší zrychlení z nuly na stovku (7,0 – 8,0 proti 9,6), maximální rychlost je ovšem 170 – 180 km/h, zatímco u mild hybridu 200 km/h. Na druhou stranu může být e-Power kombinován s pohonem všech kol e-4ORCE.
To byl i náš případ a výsledek byl skvělý. Pro rodinné cestování je X-Trail pohodlný a během jízdy vnímá posádka minimum nerovností, zatáček nebo náklonů. Co se týče spotřeby, tabulkové hodnoty jsou pro testovanou konfiguraci 6,2 – 6,5 l/100 km. My jsme dosáhli ve městě 6,5 l, na dálnici jsme ale byli o něco výš, takže jsme se v průměru dostali na 8,1 l/100 km.
Nissan X-Trail si můžete pořídit za akční cenu 799 990 Kč, bude to mild hybrid s pohonem předních kol. Pokud zvolíte e-Power a ještě s pohonem všech kol e-4ORCE, bude 1 024 990 Kč za základní výbavu Acenta. My jsme otestovali specialitu N-TREK, za 999 990 Kč, kde za tuto cenu dostanete navíc pár zajímavých prvků, jako třeba kontrastní černou střechu nebo pěkná 18palcová kola.
Text: Josef Žídek Foto: Romana Černá