Cesta do minulosti začala: historický závodní speciál vyjel na testovací dráhu vývojového centra ve Weissachu. Vůz LMP 2000 byl původně navržen pro vítězství v Le Mans, v polovině vývoje se však společnost Porsche z finančních důvodů rozhodla projekt ukončit.
Po pouhých 78 testovacích kilometrech byl vůz zakryt a na více než dvě desetiletí zaparkován. Tedy až do chvíle, kdy tým z Porsche Heritage and Museum přivedl vůz LMP 2000 zpět k životu – a to i se všemi mýty, které se kolem jeho existence točí. Po pětadvaceti letech se mnozí, kteří byli součástí původního programu, znovu setkali při poslední jízdě. A za volantem neseděl nikdo jiný než Allan McNish. Stejně jako v roce 1999.
Příběh o projektu blízkému srdcím
„Projekt blízký našemu srdci“ je věta, která je ve vývojovém středisku Weissach stále slyšet, když se mluví o LMP 2000. Vůz, který zatím neabsolvoval jediné závodní kolo, nebyl nikdy daleko od myšlenek lidí, kteří jej v posledních dvou a půl desetiletích vytvářeli. U příležitosti 25. výročí původních testovacích jízd, které se konaly 2. a 3. listopadu 1999, připravil tým Porsche Heritage and Museum vůz k dalšímu nasazení. Za volantem seděl Allan McNish – poslední člověk, který závodní vůz řídil v roce 1999.
Zatímco čtyřiapadesátiletý jezdec zajížděl první kola na 2,88 km dlouhé testovací trati, zbytek realizačního týmu (před čtvrtstoletím nesl interní označení „9R3“) jásal a vzpomínal. Byl mezi nimi například Norbert Singer, tehdejší závodní inženýr, vedoucí oddělení motorsportu Thomas Laudenbach, tehdejší inženýr aplikací a také Herbert Ampferer, bývalý vedoucí závodního oddělení. Dále se zúčastnili Armin Burger, koordinátor historického motorsportu, Traugott Brecht, technický poradce historického motorsportu, Timo Bernhard, vítěz Le Mans a ambasador značky, pak i Steffen Wolf, inženýr v oblasti systémů motormanagementu a také Alexander E. Klein, vedoucí oddělení oddělení provozu a komunikace památkové péče.
Pro každého z těchto lidí je LMP 2000 víc než jen auto. Je to kapitola jejich osobního příběhu Porsche. Všechny je spojuje fakt, že jde o příběhy projektu, který je jim blízký a zároveň o příběhy závodního vozu, který se nikdy nezúčastnil žádného závodu, nemá za sebou žádný úspěch a má najeto méně než 80 kilometrů. Vůz byl původně vyvinut pro prototypovou třídu LMP900 Le Mans, což znamená, že jeho hmotnost nepřesáhla 900 kg. A cíl? Celkové vítězství v závodě 24 hodin Le Mans. O nic méně působivé než tyto údaje: výkon více než 600 k z atmosférického V10 o objemu 5,5 litru.
Zdroj a foto: Porsche