Cupra Formentor versus Cupra Leon – co si vybrat?

Značka Cupra se zákazníkům trefila do noty. Spojení osvědčených technologií a vyzkoušených motorů se svěžím a neokoukaným designem přineslo už několik modelů, které rozhodně stojí za pozornost. Zkusili jsme porovnat Formentor a Leon – crossover a kombi. Co si vybrat?

Cupra Formentor (1)

Záleží na tom, pro jaký účel je vůz určen. Jestli to má být pro aktivní pár, nebo pro rodinné cestování. Zda je účelem firemní využití, či se jedná o auto čistě pro soukromé jízdy. Případně jak se rozhodnout, když potřebujeme od všeho trochu.

Cupra Leon (8)

Stejný motor, stejný designový styl (a v testu dokonce i téměř stejná barva laku), ale odlišná stavba karoserie a výška podvozku. Rozdíly ve velikosti nepatrné, cenově ve stejné hladině. Rozhodování to nebude lehké. A je vůbec možné, aby se od sebe tato dvě auta lišila třeba spotřebou? Výsledky jsou zajímavé.

Cupra Formentor (2)

Formentor je bestseller, Leon stálice, novou DNA ale mají oba

Jasný favorit v žebříčku prodejů značky přijel s novou přídí a světelnými efekty. Už předchůdce Formentoru byl designově vydařený, tentokrát ovšem dostal dalších dávku výrazných prvků, díky nimž ho na silnici nepřehlédnete. Zapomeňte na nenápadné otvory sání a elegantní mřížku, Formentor má teď žraločí nos a mohutné vstupy vzduchu na předním nárazníku.

Stejnou DNA vyznává i Leon, který je k dispozici jako hatchback i kombi, tedy Sportstourer. Kromě žraločího nosu má i nově designovanou přední mřížku, dynamicky tvarovaný profil a logo Cupra zakomponované do kapoty. Zádi dominuje světelná lišta, ale výrazný je i difuzor s hranatými koncovkami výfuku.

Efektní jsou nové LED Matrix světlomety, které mají změněnou grafiku. Dostaly je oba modely, přičemž ty přední se od sebe u Formentoru a Leonu příliš neodlišují. Také zadní svítilny jsou podobné, nicméně jinak tvarovaná záď nechá dlouhou světelnou lištu s trojúhelníkovým logem přece jen trochu jinak vyznít. Liší se tvar zadního okna a u Formentoru to trochu vyvolává obavu, že výhled vzad nemusí být úplně ideální. Během testu se ale nezdálo, že by to činilo nějaké potíže.

Oba modely můžeme s klidem zařadit mezi kompaktní vozy. Pro srovnání Leon v kombi verzi měří na délku 4,656 metru, Formentor 4,451 metru. Rozvor je přitom téměř stejně dlouhý, a to u Leonu 2,686 metru, Formentor má rozvor o pouhých 6 milimetrů kratší.

Cupra Formentor (6)

V interiéru moc rozdílů nenajdete, prostorné jsou oba

Podle řešení interiéru se asi rozhodovat nebudete, protože oba modely mají palubní desku řešenou shodně, stejná je ergonomie a infotainment. Dole zploštělý volant dobře padne do ruky a obsahuje tlačítko startování i přepínač jízdních režimů. Nechybí bronzové detaily, kterými se tato mladá značka velmi chytře dokázala odlišit od ostatní masové automobilové produkce.

V přístrojovém štítu najdete displej, na němž je možno nastavit zobrazované informace podle vlastních preferencí. Velká obrazovka rozhraní infotainmentu je umístěna na vrcholu středového panelu. Je položena ve stejné výšce jako displej s ukazateli před řidičem, což je příjemné pro oči, když potřebujete přenastavit třeba klimatizaci.

Cupra Formentor (9)

Sedadla řidiče a spolujezdce s integrovanými opěrkami hlavy, které mají otvory v místě krční páteře, jsou pohodlné a pěkně čalouněné. Boční vedení sice není příliš výrazné, v zatáčkách ale funguje dobře. V druhé řadě je shodně řešená lavice a v obou případech je dostatek místa, a to i nad hlavou v případě Leonu. Vyšší stavba Formentoru sice dopřeje větší prostorový komfort na výšku, ale ani v Leonu strop nijak neomezuje.

Cupra Leon (6)

Jeden zásadní rozdíl nicméně mezi oběma modely je, a to objem zavazadelníku. Leon kombi nabízí skvělých 620 litrů objemu, zatímco Formentor má podle očekávání kufr výrazně menší – pojme 345–450 litrů nákladu.

Stejný motor – různé dojmy

Do testu jsme dostali v obou případech stejný motor 1.5 eTSI s výkonem 110 kW (150 koní), řazený sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Parametr zrychlení z nuly na stovku je shodných 9 sekund, pocitově je ale akcelerace svižnější u Leonu. Při drsnějším sešlápnutí plynu má ale Leon při rozjezdu tendenci k prokluzu zadních kol, což se nám u Formentoru nestalo. U něj ale zase občas nevycházela úplně hladce spolupráce motoru s automatickou převodovkou.

Co se týče hmotnosti, jsou na tom obě auta téměř stejně, nicméně kombi by mělo mít podle základních fyzikálních zákonů lepší aerodynamiku. Výsledná spotřeba se ale od sebe nelišila ani v nejmenším – u obou se na palubním počítači ukázala spotřeba během testu 7,2 l/100 km. Podle technických parametrů by tu přece jen malý rozdíl být měl. Formentor má uváděnou kombinovanou spotřebu 6,0 l/100 km, zatímco Leon 5,8 l/100 km.

Cupra Leon (9)

Vzhledem k tomu, že oba nové modely obdařila automobilka vyspělými asistenčními systémy, příjemně širokými možnostmi konektivity a využití aplikací prostřednictvím chytrého telefonu, bude rozhodování mezi oběma modely skutečně těžké. Pokud by si ale šla pro nové auto rodina s dětmi nebo se jednalo o fleetový vůz, byl by zajímavou volbou Leon v kombi verzi. A úplně by mu stačil motor, s nímž jsme auta testovali. V případě Formentoru, který je svým designem ještě o kousek výstřednější, bude jistě přitažlivý pro bezdětné páry nebo singly. Pak by mu ale lépe slušel některý z výkonnějších motorů, případně může zákazník sáhnout rovnou po vrcholném benzínovém motoru s výkonem 333 koní, technologií variabilního rozdělování točivého momentu mezi zadní kola, brzdami Akebono a výfukovým systémem Akrapovič.

Cupra Formentor začíná s cenou na 919 900 Kč, testovaná motorizace je od 994 900 Kč, konkrétní vůz v testu s příplatkovou výbavou měl konečnou cenovku 1 138 900 Kč. Cupra Leon Sportstourer začíná na 829 900 Kč, testovaná motorizace je od 919 900 Kč, cena konkrétního testovaného vozu s příplatkovou výbavou činila konečných 1 097 900 Kč.

Text: Josef Žídek Foto: Romana Černá



Facebook

Nejčtenější

Nahoru