Trasa Praha – Kryštofovo údolí – Praha. Tudy vedla naše první jízda při českém představení tohoto kompaktního vozu. Z Prahy ve verzi 120d a zpátky v benzínové 120. Průměrná spotřeba okolo 6 litrů, u dieselu samozřejmě delší celkový dojezd. Díky dynamicky pojatému designu, přepracované nabídce pohonných jednotek a vylepšenému podvozku se model vyprofiloval ve sportovně naladěný vůz v rámci segmentu kompaktů.
Čtvrtá generace BMW řady 1 se vyrábí v továrně firmy v Lipsku a nejdůležitějším odbytištěm je Evropa, která se na celkových prodejích podílí přibližně z 80 %. Po Německu, Itálii, Velké Británii a Španělsku patří mezi pětici nejdůležitějších trhů také Japonsko. Od roku 2004 byly zákazníkům dodány více než 3 miliony kusů.
Sportovní charakter vozu podtrhují v nové generaci typické proporce BMW jako dlouhá kapota, krátké převisy, široký rozchod kol a výrazně dozadu posunutá kabina pro cestující s charakteristickým Hofmeisterovým záhybem v zadní části bočních oken. Rozměry pětidveřového modelu se oproti jeho předchůdci změnily jen nepatrně. Délka se prodloužila o 42 milimetrů na 4361 mm, rozvor náprav činí 2670 mm. Šířka vozu dosahuje 1800 milimetrů, zatímco výška se zvětšila o 25 milimetrů na 1459 milimetrů.
Interiér se vyznačuje čistým designem, sportovní orientací, moderními ovládacími prvky a inovativní výbavou. Byl kompletně přepracován. Hlavním prvkem palubní desky je prohnutý displej. Díky digitalizaci zobrazování a ovládacího systému se výrazně snížil počet tlačítek a ovládacích prvků na přístrojové desce a středové konzole. Přepracován byl také ovládací panel mezi řidičem a spolujezdcem, jehož součástí je volič převodovky.
Pro lepší ochranu cestujících jsou nová sedadla standardně vybavena tříbodovými bezpečnostními pásy na všech sedadlech a předními, bočními a hlavovými airbagy. Pro ochranu cestujících v případě bočního nárazu se aktivuje středový airbag mezi sedadlem řidiče a sedadlem spolujezdce.
S obměnou portfolia pohonných jednotek dochází ke změnám v označení modelů. Nyní se varianty se zážehovými motory budou jmenovat BMW 120 a BMW M135 xDrive. To znamená, že písmeno „i“, které dříve označovalo vstřikování benzinu, bylo z modelového označení odstraněno a bude napříště určeno výhradně pro čistě elektrické modely BMW. BMW řady 1 je první modelovou řadou značky, která zavedla nové modelové označení pro zážehové modely. Kromě dvou zážehových modelů bude BMW řady 1 k dispozici také se dvěma vznětovými motory. Všechny motory jsou standardně kombinovány s nejnovější verzí sedmistupňové dvouspojkové převodovky Steptronic. S výjimkou modelu M135 xDrive s pohonem všech kol se jejich výkon přenáší na vozovku prostřednictvím předních kol.
Srdcem 48voltové mild hybridní techniky nového BMW 120 a BMW 120d je elektromotor integrovaný do nové 7stupňové převodovky Steptronic. Funguje jako startér-generátor a dosahuje jmenovitého výkonu 15 kW/20 k a jmenovitého točivého momentu 55 Nm. Elektromotor může v závislosti na jízdních podmínkách buď odlehčit spalovacímu motoru a zvýšit tak hospodárnost, nebo může navýšit výkon, což se projeví při rozjezdu i akceleraci. Výkonný startér-generátor také zvyšuje komfort při využívání funkce Auto Start Stop a funkce jízdy setrvačností. 48voltová baterie umístěná pod podlahou zavazadlového prostoru napájí jak elektromotor, tak 12voltovou elektrickou palubní síť. Baterie se nabíjí prostřednictvím adaptivní rekuperace během akcelerace a brzdění, a to výkonem až 15 kW. Regulační systém na základě jízdních podmínek zajišťuje maximálně efektivní využití rekuperované energie. Ke své činnosti využívá data z navigačního systému a senzorů asistenčních systémů, které upravují intenzitu rekuperace, jakmile řidič uvolní pedál akcelerátoru, například když se blíží ke křižovatce nebo k vozidlu jedoucímu vpředu.
Tříválcový zážehový motor v BMW 120 je kromě integrovaného mild hybridního systému vybaven nejnovější technologií BMW TwinPower Turbo, jež se vyznačuje mimořádně vysokou hospodárností a nízkými emisemi. Mezi speciality motoru o objemu 1,5 litru patří Millerův pracovní cyklus, který zkracuje dobu otevření sacích ventilů, přepracovaný tvar sacích kanálů a spalovacích prostorů, zapalovací systém s aktivní cívkou a integrovanou elektronikou a duální vstřikování paliva pro optimální přípravu směsi paliva a vzduchu. Motor tak dosahuje celkového výkonu 125 kW/170 k a maximálního točivého momentu 280 Nm.
BMW 120d kombinuje nejnovější generaci 2,0 litrového vznětového motoru se 48voltovou mild hybridní technikou. Výsledkem je maximální výkon 120 kW/163 k a maximální točivý moment 400 Nm.
Motor BMW M135 xDrive díky technologii M TwinPower Turbo dosahuje maximálního výkonu 221 kW/300 k. To umožňuje tomuto kompaktnímu sportovnímu vozu zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy. Akceleraci doplňuje typická jízdní dynamika v zatáčkách, agilita a preciznost. Tyto jízdní vlastnosti jsou dány tužším podvozkem, mechanickým závěrem předního diferenciálu integrovaným do 7stupňové převodovky Steptronic, adaptivním M podvozkem, sportovním řízením, 18palcovými M koly z lehké slitiny a volitelnými M dvoudílnými brzdami. Dvoulitrový motor dosahuje maximálního výkonu v rozmezí 5750 až 6500 otáček za minutu, zatímco maximální točivý moment 400 Nm je k dispozici mezi 2000 a 4500 otáčkami za minutu.
Ceník startuje na 760 500 Kč.
Zdroj: BMW Foto: BMW a Josef Žídek