Aktuální facelift Berlinga přinesl menší, ale zato dobře viditelné úpravy vzhledu i chytřejší řešení v interiéru. Novinkou je i zvýšený dojezd elektrické verze, my jsme ale vyzkoušeli konvenční naftové řešení s osvědčeným 1,5litrovým dieselem.
Opět přichází ve dvou verzích, jako běžný nebo XL model. Ten je oproti základnímu o 35 centimetrů delší, měří 4,753 metru. Verze XL má také prodloužený rozvor, a to na 2,975 metru. Nepřehlédnutelné je u modernizovaného modelu nové logo, které vychází z toho úplně původního. Na příď se tudíž vrátil ovál postavený na výšku s dvojitými šípy. Při porovnání s předchůdcem je evidentní, že rozdíl je docela velký. Široký otvor chlazení v předním nárazníku se změnil v úzkou štěrbinu, lišty kolem mlhovek jsou o poznání decentnější. Nové světlomety pracují s vodorovnými i svislými liniemi, takže dřívější úzký kosmický vzhled je nenávratně pryč.
Kabina se ani zdaleka nezměnila tolik jako exteriér, úpravy přesto stojí za pozornost. Přístrojový štít je teď plně digitální a zcela rezignoval na tradiční uspořádání s kruhovými ukazateli. Zobrazuje všechny potřebné údaje, přičemž informace o spotřebě a dojezdu jsou výrazně větší než na dřívějším displeji. Monitor infotainmentu sice zůstal na vrcholku středového panelu, má ale modernější širokoúhlý tvar. Elektronická parkovací brzda zůstala na svém místě, zato kruhový volič automatické převodovky se změnil v tlačítkový.
Vylepšená přední sedadla mají nově designované čalounění, v druhé řadě jsou tři samostatná sedadla a další dvě sedadla jsou sklopená v zavazadelníku. Jeho objem je v případě XL verze 850 – 1538 litrů podle umístění třetí řady sedadel. Sedačky v třetí řadě se sklápějí snadno a lehce, v případě postranních posuvných dveří už tak pohodlné ovládání není. Pokud si Berlingo vybere rodina s dětmi, bylo by pro ni komfortnější elektrické ovládání. Pochvalu zaslouží okno v zadních výklopných dveřích, které lze za příplatek otevírat odděleně.
Po vyřazení všech konvenčních pohonných jednotek se nedávno do nabídky opět vrátily spalovací motory. Do testu jsme vybrali dieselový čtyřválec 1 499 cm3, osvědčený naftový motor, který poskytuje výkon 96 kW (131 koní) a dá se kombinovat jak s manuálem, tak s automatickou převodovkou. V našem případě se jednalo o osmistupňový automat EAT, který řadí přesně a hladce. Tato pohonná jednotka slibuje podle technických parametrů kombinovanou spotřebu 5,8 l/100 km, náš výsledek během testu byl 6,7 l/100 km. Tento spolehlivý motor lze jen doporučit pro zákazníky, kterým jde o nízké provozní náklady a dlouhý dojezd. Jedná se o jednotku s kultivovaným chodem a přijatelnou dynamikou, maximální rychlost je 184 km/h. Na dálničním limitu je třeba počítat s větší hlučností, jedná se ale o aerodynamický hluk, motor zůstává tichý i při akceleraci a rychlé jízdě.
Modernizace Berlinga se dotkla také infotainmentu, který je možno bezdrátově propojit s chytrým telefonem s oběma většinově používanými operačními systémy. Hodí se také nová příplatková bezdrátová nabíječka telefonu, jsou tu i dva vstupy USB. Zejména u prodloužené verze se vyplatí zadní parkovací kamera s parkovacím asistentem, což je u vyššího stupně výbavy MAX standardem. V základu je tempomat a omezovač rychlosti, rozpoznávání dopravních značek, aktivní hlídání jízdy v pruhu a několik dalších asistenčních systémů.
Citroën Berlingo je k dispozici v akčním ceníku od 550 000 Kč, v XL verzi od 650 000 Kč. Testovaná verze XL ve vyšším výbavovém stupni měla základní cenovku 820 000 Kč, s příplatky byla výsledná cena konkrétního vozu 901 000 Kč.
Text: Josef Žídek Foto: Romana Černá