Zcela nový model, který nemá v nabídce automobilky předchůdce, vlétl do portfolia francouzské značky skoro jako blesk z čistého nebe. Ano, je to samozřejmě SUV, a proč ta letecká terminologie v úvodu? Jeho název má totiž původ u letadla Caudron-Renault Rafale z 30. let minulého století.
Dalších okřídlených kořenů se nabízí víc. Je tu také současná stíhačka, která má Rafale rovněž ve svém názvu. A kromě toho se francouzské slovo „rafale“ překládá jako „závan“, „poryv větru“, dokonce i „rychlý sled“. Takže je jasné, že tahle novinka značky Renault má ambice udělat na trhu pořádný průvan. Jestli se jí to podaří, ukážou tabulky prodejů, více o novém autě prozradí náš redakční test.
Dva výbavové stupně, přičemž jeden z nich čerpá z designu sportovní Alpine, výkon 200 nebo dokonce 300 koní. Zní to slibně, a co vzhled a technologie? Design zvolila automobilka zcela v souladu se současnými trendy, tedy SUV kupé, a to pořádně velké. Na délku měří 4,71 metru a stojí na rozvoru 2,738 metru. Střecha se sice svažuje dynamicky, přesto je i na zadních sedadlech dost místa nad hlavou. Zavazadelník je dokonce nadprůměrných 627 litrů.
Designéři a inženýři obdařili Rafale i jednou výjimečnou lahůdkou – panoramatickým střešním oknem, které má elektronicky nastavitelnou průhlednost. Využívá technologii tekutých krystalů a změna průhlednosti je docela působivá. Design se neohlíží na tradice a pracuje s moderními prvky, jako je gril se síťovanou strukturou, tenkými světlomety vpředu a pěkně ostrými vzadu. Zadní nárazník je samá křivka a na víku kufru je v souladu s aktuálními trendy vyvedený název modelu.
Kabina je navržena tak, aby nikdo nebyl na pochybách, že automobilka s tímto modelem míří hodně vysoko. Působivé je světélkující logo v opěradlech předních sedadel, modré detaily, koberečky a prošití čalounění i palubní deska. Ta je převážně horizontálně členěná, v kontrastu s tím je na výšku postavený displej infotainmentu i výdechy klimatizace podél přístrojového štítu. V něm se zobrazují údaje nejen o jízdě, ale také o stavu nabití baterie. Co se týče ergonomie, je řada ovladačů jinde, než bývalo zvykem, je ale potřeba dodat, že se změny u řady automobilek posouvají podobným směrem. Tak například automatická převodovka, jejíž ovladač najdete na volantu, tam je také přepínač jízdních režimů. Na všechno se ale dá zvyknout, i na „posuvník“ ve středové konzole, který odhalí nebo skryje držáky nápojů. A kromě toho obsahuje i nabíjecí plochu pro mobil.
Už víme, že pohon je full hybridní – spojuje tříválcový motor 1,2 l o výkonu 96 kW, elektromotor (50 kW) a startér-generátor (25 kW). Celkový systémový výkon 200 koní se jednoznačně pozitivně projevuje na dynamických rozjezdech, automatická multimódová převodovka zaručuje hladkou jízdu a systém řízení všech kol přesně zasahuje v zatáčkách. Akcelerace z nuly na stovku za 8,9 sekundy zní dobře, méně impozantní je maximální rychlost 175 km/h. Ve výsledku je jízda s Rafalem příjemná, komfortní, ne zrovna sportovní, ale zato úsporná. Kombinovaná spotřeba je podle tabulek 4,7 l/100 km, během testu jsme dosáhli hodnoty 5,9 l/100 km. Dojezd, který s plně natankovanou 55litrovou nádrží atakuje celou tisícovku kilometrů, je potom hodně pádným plusem pro zákazníky, kterým opravdu hodně jde o úsporný provoz.
Renault Rafale E-Tech full hybrid začíná v ceníku na 999 000 Kč, pro úplnost je pak třeba doplnit i cenu výkonnější verze Rafale E-Tech 4×4 300, a to 1 229 000 Kč.
Text: Josef Žídek Foto: Romana Černá