Dacia Duster Hybrid 140 – zase o úroveň výš

Třetí generace lidového modelu Duster se opět posunula o míle vpřed. Pomohla tomu nová platforma CMF-B a nové technologie. Kromě toho se nyní nabízí i s hybridním pohonným systémem. Právě ten jsme v testu nové generace vyzkoušeli.

Dacia Duster (1)

Má za sebou čtrnáct let existence a 2,2 milionu vyrobených kusů. Robustní outdoorové auto, zato se subtilní cenou, to byla počáteční strategie tohoto SUV. Postupem let se Duster vylepšoval a zvedal laťku stále výš. Přesto se povedlo i v aktuální generaci zachovat u základního modelu jeho nízkou cenu, kterou si získal zákazníky po celé Evropě. I když pravda, tady je laťka také o trochu výš.

Design byl vždycky veden snahou o jednoduchost a střízlivé tvary. Dnes je z tohoto záměru přednost a Duster prezentuje své nekomplikované linie jako jednu z hlavních výhod. Podobné je to s plastovými díly, které chrání celý spodní obvod auta. A záměr co nejméně díly lakovat pokračuje i na předním i zadním nárazníku, které jsou vyrobeny z barevného vstřikovaného plastu. Spodní části jsou mohutné, ale zároveň odolné, a na škrábance není třeba hledět. Automobilka na nich prezentuje i svoji společenskou odpovědnost – díly jsou vyrobeny z materiálu, který obsahuje až 20 % recyklátů.

 

Dacia Duster (7)

Přední maska s moderním logem je velmi nízká a po stranách navazuje na tenké světlomety. Zadní svítilny jsou tvarovány zcela odlišně od předchůdce, jsou velmi minimalistické a zasazené do černého podkladu. Střechu pěkně zakončuje dynamický spoiler, rovněž s černými díly po stranách. Celkově vypadá Duster zase o úroveň lépe než jeho předchozí generace. Přestože působí robustně, svými rozměry se řadí ke kompaktním vozům – na délku měří 4,343 metru a je postaven na rozvoru 2,657 metru. Objem zavazadlového prostoru se liší podle motorizace, u testované hybridní verze je nejmenší – 430 litrů.

Dacia Duster (2)

Kabina je vzhledem k celkové délce auta opravdu prostorná, a to jak v prostoru řidiče a spolujezdce, tak na zadních sedadlech. Přispívá k tomu i řešení palubní desky, která je rovněž minimalisticky řešená. Přístrojový štít je sice ukryt v kapličce s velkým stínícím obloukem, je ale plně virtuální. Displej infotainmentu je postaven v horní části středového panelu a pod ním už jsou jen výdechy klimatizace a úzká lišta pro její ovládání. Volant je dostatečně velký se silným věncem, zároveň je nahoře i dole lehce zploštělý. Řazení automatické převodovky se ovládá malou páčkou na středové konzole.

Dacia Duster (8)

Nová platforma umožnila kromě zvětšení vnitřního prostoru také nabídku elektrifikovaných motorizací i nový pohon všech kol Terrain Control 4×4, který je ovšem k dispozici jen s jedním typem motoru – benzínovým tříválcem TCe 130 o objemu 1,2 litru. Testovaný hybrid je u Dusteru úplnou novinkou, i když premiéru měla tato pohonná jednotka už před rokem u modelu Jogger. Kombinuje čtyřválcový motor 1,6 litru s výkonem 94 koní a dva elektromotory. Dohromady s nimi dává systémový výkon 140 koní. Systém využívá ve velké míře rekuperace. To se hodí hlavně při jízdě po městě, kdy dokáže Duster jezdit ve velkém procentu čistě na elektřinu, v elektrickém režimu se také rozjíždí. To je poměrně revoluční změna pro znalce, kteří byli dosud zvyklí u předchozích generací na rozjezdy s manuální převodovkou zařazenou rovnou na dvojku. Tato „vychytávka“ teď odpadá, kromě toho se hybridní vůz řazený automatickou převodovkou rozjíždí zcela hladce a tiše. Podobně se dá mluvit i o jízdě, až na dálniční limit, kdy sice motor není skoro slyšet, zato je ale dost přítomný aerodynamický hluk.

Technické parametry neslibují dynamickou sportovní jízdu, z nuly na stovku akceleruje za 10,1 sekundy a maximální rychlost je pouhých 160 km/h. Zato ale potěší udávaná kombinovaná spotřeba 5,0 l/100 km, což se příliš neliší od hodnoty, které jsme dosáhli v testu – 5,5 l/100 km. Spolupráce spalovacího motoru s elektromotorem a převodovkou je ukázková, tady není vůbec co vytknout. Změna typu pohonu čistě na elektřinu na pohon spalovacím motorem je hladká a skoro nepostřehnutelná. Zrychlování například při předjíždění není zrovna živé, ostatně jako celé naladění auta. Je třeba počítat s rozvážnější jízdou, na druhou stranu je ale velice komfortní. Světlá výška 200 milimetrů dovolí výlety mimo silnici, pro náročnější terén bude ale přece jen lepší zvolit konvenční model, který umožňuje volit pohon všech kol.

Dacia Duster (4)

Nový Duster dostal do výbavy vyspělé asistenční systémy, například tempomat je od druhého stupně výbavy ve standardu, přibylo i automatické nouzové brzdění, asistence pro udržování v jízdním pruhu a další. Za zmínku stojí jedno nové řešení v interiéru, a to systém YouClip, který se dá využít pro různé druhy příslušenství, třeba držák na mobil, háček na tašku, k upevnění světla či věšák na věci uložené v zavazadelníku.

Dacia Duster začíná v ceníku na 429 900 Kč, testovaný hybrid je k dispozici od druhého stupně výbavy Expression, kdy je cena stanovena od 593 900 Kč.

Text: Josef Žídek Foto: Romana Černá



Facebook

Nejčtenější

Nahoru