Opel Astra Sports Tourer Electric – už i kombík pro rodiny je v elektřině

Zrovna moc kombíků v nabídce automobilek na elektřinu nejezdí. Kombi verze aut se zpravidla vyznačují velkým kufrem a motory, které jsou mimořádně úsporné. Vyžaduje to jak jejich využití pro rodinné cestování, tak třeba určení pro firemní účely. Opel se jako jedna z mála značek rozhodl vybavit svou Astru ST elektrickým pohonem.

Opel Astra ST (1)

Zvolil k tomu stupeň výbavy GS, v níž je ve standardu řada atraktivních prvků. Testovaný vůz v červené barvě karoserie získal kontrastní vzhled díky černé střeše a pětipaprskovým černě lakovaným kolům. Ta vypadají velmi pěkně a překvapivě nijak nesnižují komfort jízdy. Pár dalších detailů jako černé linky kolem světlometů nebo výrazný střešní spoiler prospívají sportovnímu vzhledu auta. Jak se to rýmuje s elektromotorem, který jej pohání?

Výkon motoru 115 kW není vůbec malý, jde ale ovšem také o to, jak daleko s autem pod jeho taktovkou ujedeme. Tok energie, stav nabití a další informace pohodlně sledujeme na displeji, který se zobrazuje na místě přístrojového štítu. Tradiční kapličku už dnes v novém autě najdeme jen málokdy, navíc kabině Astry řešení s dvěma navazujícími displeji dost sluší. Vytvářejí široký panel, který zasahuje od místa před řidičem až na okraj středového panelu. Ostatně v autě poháněném elektřinou toho k řízení už moc nepotřebujeme. Ovladače jsou redukovány na tlačítkový přepínač automatické převodovky, elektronickou parkovací brzdu a přepínač jízdních režimů, to vše na středové konzole. Veškerá nastavení zprostředkuje displej infotainmentu.

Opel Astra ST (2)

Elektrická Astra dostala do vínku stejně jako její konvenční sourozenci ergonomické sedačky, vpředu navíc s výsuvnými sedáky, takže se v ní cestuje pohodlně i na delší vzdálenosti. Na to, že vůz měří na délku 4,64 metru, by mohlo být na zadních sedadlech trochu víc místa, zato zavazadelník je prostorný dost a nabízí 516 litrů objemu, po sklopení zadních sedaček dokonce až 1553 litrů. Rovná podlaha a nízká nákladová hrana, to jsou další body pro tento elektrický kombík.

Pohon zajišťuje elektromotor o výkonu 115 kW/156 koní, který disponuje točivým momentem 270 Nm. Máte jej k dispozici okamžitě, jak už to u elektromobilů bývá. Maximální rychlost, kterou je možno v této konfiguraci dosáhnout, je 170 km/h. Energie pro napájení elektromotoru je ukládána v Li-Ion baterii s kapacitou 54 kWh, ta se u rychlonabíječky o výkonu 100 kW dobije na 80 procent kapacity do půl hodiny. Dojezd velmi příjemně potěšil, protože deklarovaných 413 kilometrů překonal v testu o 9 kilometrů. Tabulkovou spotřebu 15 kWh/100 km jsme dokonce během testu snížili na 12,8 kWh/100 km. Pravda je, že dálniční jízdy jsme v testu zase tak moc neměli, a právě vyšší rychlost by spotřebu zákonitě zvýšila.

Opel Astra ST (6)

Jízdní vlastnosti jsou pozitivně ovlivněny baterií uloženou v podlaze – snížené těžiště umožňuje jistý průjezd zatáčkami, ostatně přispívá k tomu i tuhý podvozek, díky němuž jsou například náklony minimální. Rychlá reakce na plyn a ještě možnost přepnout do sportovního režimu znamenají dynamičtější projev pro řidiče, kteří nehledí na nějakou tu spálenou kilowatthodinu navíc. S elektrickou Astrou se dá zkrátka jezdit podle nálady i peněženky – ukázněné popojíždění po městě znamená minimální spotřebu, agilní zatáčky na okreskách přinesou častější nutnost dobíjení. Nastavení parametrů pro odlišný styl jízdy probíhá přes spínač, který nabízí Eco, Normal a Sport.

Opel Astra Sports Tourer je v nabídce od 569 990 Kč za benzínovou verzi 1.2 Turbo s výkonem 110 koní. Elektromobil se dá pořídit od 1 069 990 Kč, součástí výbavy GS je ale ve standardu mimo jiné adaptivní tempomat, panoramatický kamerový systém pro snadné parkování a další bezpečnostní asistenční systémy.

Text: Josef Žídek Foto: Romana Černá

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru