Zavedení předběžných cel na dovoz čínských elektromobilů do zemí Evropské unie způsobilo v minulých dnech velký rozruch. Experti se předhánějí v analýzách dopadů tohoto kroku na automobilový trh, stranou pozornosti ovšem zůstává, že například v Česku je dovoz čínských elektroaut okrajovou záležitostí – statistiky prodejů totiž válcují spalovací modely původem z Číny. Ve větších počtech už pronikají i na sekundární trh, jak ukazuje analýza expertů AAA AUTO.
Podle prodejních statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) za letošní první pololetí se prodalo 62 čínských vozů značek Dongfeng (DFSK), Forthing, FAW a SWM; hlavně však 2041 kusů dnes už čínské značky MG. Ta se tak dostala na 14. příčku ze všech dovážených značek a nechala za sebou zvučná jména jako Opel, Seat, Citroën, Suzuki, Audi, Tesla, Mazda, Nissan, Mitsubishi, Honda, nemluvě třeba o skomírajícím Fiatu (329 ks) či Jeepu (230 ks). U MG to představuje v meziročním srovnání dvojnásobný nárůst, u Forthingu je to dokonce 537 procent – v loňském prvním pololetí prodal osm aut, letos 43. „Celkem tak zatím letos našlo své majitele 2 103 čínských vozů. Pouhých 131 – tedy 6,2 procenta – z nich přitom byly elektromobily, většinu zájemců tedy zlákaly klasické spalovací motory,“ bilancuje Petr Vaněček, společný generální ředitel skupiny AURES Holdings.
Ojetiny také na vzestupu
Auta ze zámoří začínají rovněž promlouvat do statistik trhu s ojetinami. Na českých inzertních serverech je v současné době nabízeno kolem pěti set čínských vozů MG (kromě nich i pár desítek původních britských MG) s cenami od 320 tisíc korun a další 90 kusů značky Dongfeng (od cca 400 tisíc korun).
A rekordní prodeje čínských značek hlásí také lídr českého sekundárního trhu AAA AUTO, v jehož 50 pobočkách je momentálně v nabídce kolem dvacítky čínských vozů značek Fengon, Forthing, Dongfeng a MG. „Zatímco loni za celý rok se u nás prodalo deset MG, letos je to už pětinásobek, 48 kusů, s cenami začínajícími pod 400 tisíci korunami. Zatímco MG ZS je přímou konkurencí Dacie Duster či Mitsubishi ASX, model HS pak cílí na městská SUV jako Škoda Karoq, Kia Sportage či Hyundai Tucson. A často je poráží díky lepší ceně a sedmileté záruce,“ říká Petr Vaněček. Ostatních čínských značek se podle něj prodávají pouhé jednotky kusů, protože se jich zatím na českém trhu mnoho nevyskytuje.
Z aktuální nabídky je podle něj zajímavý například Dongfeng U-Tour, luxusní MPV. „Je to velké sedmimístné MPV, na jejichž výrobu už evropské značky prakticky rezignovaly, příkladem budiž Ford Galaxy a S-Max či VW Sharan, Opel Zafira a další,“ vypočítává Petr Vaněček. Dongfeng tedy nabízí vůz, který může spoustu lidí oslovit, zvláště když auto má pod kapotou klasický benzinový přeplňovaný motor původem od japonského Mitsubishi.
A upozorňuje ještě na další zajímavý trend – velký zájem o dlouhodobý pronájem čínských vozů, zejména značky MG, nejčastěji modely HS nebo ZS.
Zdroj a foto: AAA Auto