Ještě před uvedením nového modelu všestranné dodávky Berlingo vrátil Citroën znovu do nabídky dieselové motorizace. Ačkoliv si zákazníci po nějakou dobu mohli vybírat jen z elektrických verzí, loni v létě se spalovací motory pod kapotu Berlinga vrátily.
Berlingo je na trhu od roku 1996 a již brzy budeme mít možnost představit redakční test nové generace uvedené v průběhu jara i na český trh. Ještě předtím ale automobilka zásadně změnila ceník stávajícího modelu, který se musel od roku 2022 zcela obejít bez konvenčních motorizací a nabízel jen elektromobily. Proto jsme si mezitím vybrali k otestování variantu se vznětovým motorem, samozřejmě osvědčeným 1,5litrovým čtyřválcem s výkonem 96 kW/130 koní.
Vzhled oblíbené dodávky se s návratem spalovacích motorů nezměnil. Stále má na bocích i náraznících pružné ochranné prvky, nezměnily se tvary přídě, ani typická hranatá silueta. Je ale potřeba zmínit, že se jedná o zástavbu označovanou jako Profi+, která má homologaci N1, tedy užitkového vozu. Přináší to své výhody v podobě zvýšené užitečné hmotnosti a možnost vyššího zatížení střechy, což ocení moderní „glampeři“. Mohou si totiž na auto nechat instalovat například střešní stan. Zároveň je ale potřeba se zařazením N1 počítat, protože pro tyto vozy platí někdy odlišné podmínky než pro „osobáky“.
Interiér je nám ergonomicky dobře známý – palubní deska má tradiční horizontální členění, přičemž středový panel je oproštěn od většiny tlačítek. Zbývá tu jen ovládání klimatizace, tlačítko elektrické parkovací brzdy a známé „kolečko“ automatické převodovky. Přístrojový štít obsahuje ještě tradiční analogové ciferníky, nad nimiž jsou ručičkové ukazatele teploty kapalin a stavu paliva v nádrži. Zbylo místo i na informační displej s údaji o jízdě.
Auto měří na délku 4,4 metru, do zavazadlového prostoru umístíte až 597 litrů nákladu. Jedná se o pětimístné uspořádání a v druhé řadě jsou k dispozici tři oddělená sedadla. Slušné boční vedení, široké sedáky a Isofixy na všech třech místech vzadu dělají z Berlinga nejen komfortní dodávku pro řemeslníky, ale také pohodlné auto pro větší rodinu.
Pohon zajišťuje známý koncernový diesel 1.5 BlueHDi, v našem testu se jednalo o výkonnější verzi (130 koní), v nabídce je i možnost s výkonem 100 koní. Řazení osmistupňové automatické převodovky se ovládá pomocí kruhového voliče, v němž je integrováno i tlačítko elektrické parkovací brzdy. Spolupráce motoru a převodovky je bezproblémová, auto docela pěkně reaguje na plynový pedál a přes svou vysokou zástavbu působí svižným dojmem. Pochopitelně je třeba vzít v úvahu tvary karoserie a náklony v zatáčkách či méně komfortní podvozek, jinak se ale s Berlingem jezdí pěkně a z míry jej nevyvede ani rychlejší dálniční jízda. Na závěr potěší výsledná spotřeba – během testu jsme dosáhli průměrných 6,8 l/100 km, podle tabulek by to mělo být v kombinovaném provozu 6,0 l/100 km, byli jsme tedy poměrně blízko deklarovaným parametrům.
Přestože se jedná o auto v kategorii N1, nabízené asistenční systémy si s osobními vozy nezadají. Na delší cesty je příjemná dvouzónová klimatizace, asistence jízdy v pruzích a hlídání mrtvého úhlu. Při parkování zase pomůže zadní asistent.
Citroën Berlingo v testované konfiguraci v aktuálním ceníku nenajdete, v nabídce je již nový model, jehož cena začíná na 580 000 Kč.
Text: Josef Žídek Foto: Romana Černá