Designová vylepšení a novinky v elektrifikaci přinesl loňský facelift matadora řady „X“, který jsme otestovali v plug-in hybridní verzi. Spojení výkonného šestiválce s elektromotorem dodalo impozantních 490 koní a možnost výrazného snížení spotřeby konvenčního paliva. Jak se dříve špatně slučitelná kombinace vysokého výkonu a nízké spotřeby osvědčila v praxi?
Než se pustíme do pitvání plug-in hybridní technologie, kterou jsme před lety vyzkoušeli i u předchozího modelu velkého SUV řady X5, stojí za to prohlédnout si detailně změny vnějšího vzhledu. Jsou spíše kosmetického rázu – nízké LED světlomety (o 3,5 centimetru nižší než u předchůdce) s nově upraveným tvarem diod denního svícení už na dřívější „kroužky“ zcela rezignovaly, naproti tomu ledvinkovitá přední maska v tradičním duchu stále pokračuje, byť s výrazně změněnými proporcemi. Zato je ale nyní možné objednat si variantu s osvětlením přední masky, které se aktivuje při otevření dveří. V souladu s ekologickým přístupem je lze ale ručně zcela vypnout. Další designovou změnou je úprava předního nárazníku, v němž jsou nyní odlišně tvarované trojúhelníkovité otvory pro usměrnění proudu vzduchu.
Přepracovaná X5 může být pěti nebo sedmimístná, i když zrovna pro testovaný plug-in sedm sedadel objednat nelze. Svými rozměry si X5 sjednává respekt – na délku měří 4,935 metru, na šířku 2,004 metru a výška je 1,755 metru. Rozvor 2,975 metru slibuje prostorný interiér, zavazadelník v případě hybridní verze pojme nejméně 500 litrů nákladu. Pro srovnání – konvenční model, který nepotřebuje místo pro uložení akumulátorů, má kufr v základu o 150 litrů větší.
Kabina nabízí maximum komfortu, a to jak v usazení posádky, tak asistenčními systémy a „pracovištěm“ řidiče. Pohodlná sedadla s mohutným bočním vedením, ergonomickými opěradly a výsuvnými sedáky zákazník ve vozech této bavorské značky víceméně očekává, vysokou úroveň cestování si ale dopřejí i pasažéři vzadu. V testovaném vozu byly k dispozici zásuvky pro připojení externího zařízení (v zadní části opěradel řidiče a spolujezdce a ambientní osvětlení hned pod nimi). Vyhřívání zadních sedaček je rovněž k dispozici. Cestující vpředu k tomu mají i možnost vyhřívaných loketních opěrek nejen na středové konzole, ale i ve dveřích.
Modernizací prošla palubní deska, která nyní nese velký prohnutý displej – plní zároveň roli přístrojového štítu i obrazovku pro ovládání rozhraní infotainmentu. Osmistupňová automatická převodovka se nově ovládá přes malý posuvný spínač na středové konzole. Také výdechy klimatizace dostaly nový ovladač, stejně jako upravený otočný volič systému iDrive. Ve spojení s head-up displejem má řidič k dispozici maximum informací přímo před očima.
Pohon modelu xDrive50e zajišťuje spojení řadového třílitrového benzínového šestiválce s elektromotorem. Celý systém generuje výkon 360 kW (490 koní) a kombinovaný točivý moment 700 Nm. K maximálnímu výkonu je ovšem zapotřebí nabití baterie, což je záležitost na delší dobu (jak už to u plug-in hybridů bývá). Čistě na elektřinu se nám při plném nabití podařilo ujet 72 kilometrů (maximální rychlost v tomto režimu je 140 km/h). Samostatný výkon spalovacího motoru je 313 koní, což také není málo, posila elektromotoru integrovaného do osmistupňové převodovky je ale výrazně znát. Při akceleraci mu pak stačí na zrychlení z nuly na stovku pouhých 4,8 sekund. Kombinovaná spotřeba by podle tabulek měla dosahovat 1,1 – 0,8 litrů paliva na 100 km, elektřiny by se mělo na 100 km spotřebovat 27 – 22,9 kW. Při testu jsme ovšem s ohledem na počasí a rychlost nabíjení využívali ve větší míře spalovací motor, spotřeba se tudíž dostala na 8,7 l benzínu na 100 km a elektřiny jsme spotřebovávali 7,3 kWh/100 km.
Jízdní projev je pozitivně ovlivněn jak inteligentním pohonem všech kol xDrive, který za běžných podmínek upřednostňuje zadní nápravu, komfort zaručí ve standardu dodávaný adaptivní podvozek. Náklony v zatáčkách prakticky neexistují, svůj díl na tom má kromě perfektního vyladění konstrukce náprav také zvýšený odklon předních kol a precizně nastavené odpružení a tlumiče. Světlá výška se dá snížit až o 20 milimetrů při jízdě ve sportovním režimu nebo v rychlosti přesahující 200 km/h, zatímco v terénu lze karoserii zvednout až o 20 – 40 milimetrů.
Facelift přinesl pro X5 také některé nové asistenční systémy, které se týkají hlavně parkování – při manévrování se inteligentní parkovací asistent nově orientuje kromě okolních aut i podle dopravních značek a obrubníků, couvací asistent si dokáže uložit do paměti dráhu dlouhou až 200 metrů. Manévrovací asistent zase zvládne až deset manévrů na různých místech, parkování lze ovládat i na dálku přes chytrý telefon. Mohl by se osvědčit i záznamník, který nahrává záznamy kamery z okolí vozu a v případě odcizení auta pošle nahrávku do chytrého telefonu. Případný lupič pak bude zaznamenán, i když už mezitím s autem odjel. Třešničkou na dortu elektronických vychytávek je pak zvukový projev auta v elektrickém režimu, který vznikl ve spolupráci s „oskarovým“ skladatelem filmové hudby Hansem Zimmerem. Můžete si tak dopřát pocit, že zvukové efekty v autě pocházejí od autora hudby ke Gladiátorovi, Pirátům z Karibiku nebo Šifře mistra Leonarda.
Cena BMW X5 začíná na 2 017 600 Kč za dieselový třílitr s výkonem 298 koní. Testovaný plug-in hybrid lze najít v aktuálním ceníku od 2 342 600 Kč.
Text: Josef Žídek Foto: Romana Černá