V současné době automobilovému světu vládne elektromobilita. Z reklam automobilek by se dalo usoudit, že jiné než plně elektrické či plug-in hybridní vozy z produktových nabídek postupně mizí. Co když ale nemáte kde dobíjet, nebo vám vaše rozpočtové možnosti nedovolí si bateriový vůz pořídit, anebo vám tento typ pohonu prostě nevyhovuje? Efektivním řešením je hybrid. S ním můžete jezdit ekologicky, šetřit palivo, a přitom nebýt závislý na dobíjecí infrastruktuře. A samozřejmě největší výhodou je příznivá pořizovací cena. Například u Peugeotu pořídíte hybridní hatchback 208 už za půl milionu korun.
Hybridní pohon, který Peugeot montuje do svých vozů, je ze své podstaty mild-hybrid. Ten spojuje malou baterii, elektromotor, a hlavně benzínový motor. U modelů Peugeot se jedná o benzínový tříválec PureTech o výkonu 100 nebo 136 koní. Ten je spojený s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou, ve které je schovaný maličký elektromotor. Díky baterii, která se dobíjí za jízdy, nabízí tato technologie vyšší točivý moment při nízkých otáčkách motoru a snižuje spotřebu paliva až o 15 % v porovnání s klasickým benzínovým motorem. Zapínání či vypínání elektrického motoru neřešíte, a ani řešit nemůžete. To totiž kompletně řídí systém vozu. Dělá to ale velmi efektivně, protože hybridní vůz dokáže ve městě jezdit až 50 procent času ve stoprocentně elektrickém režimu s nulovými emisemi.
Hybridní systém se neobejde bez baterie. Ta je ovšem velice kompaktní a lehká. Nemá dost síly na to, aby vůz sama poháněla. Tedy teoreticky to zvládne, ale maximálně jeden kilometr rychlostí do 30 km/h. Jenže táhnout vůz desítky kilometrů po ní ani nikdo nechce. Jejím primárním úkolem je hospodařit s palivem, což zvládá skvěle. Elektromotor zapojuje, jak jen to jde, což sami poznáte sluchem.
Výhodou malé baterie mild-hybridních vozů je její nízká hmotnost. Nemusíte se tak bát, že místo svižného atleta budete řídit těžkého mastodonta. Dynamika hybridnímu Peugeotu tedy nechybí, a to ať už se jedná o malého Peugeota 208 či velké sedmimístné SUV Peugeot 5008. Pocítíte to zejména při rozjezdu, kdy elektrický motor poskytne svému benzínovému protějšku patřičnou vzpruhu. Při jízdě je pak hybrid příjemně svižný, hbitý, snadno ovladatelný a neustále připravený zprostředkovat vám intenzívní zážitky z řízení.
Hybrid se obejde bez zásuvek a dobíjecích stanic. Dobíjí se totiž výhradně za jízdy rekuperací. Nejefektivněji pracuje v městském provozu. Časté brzdění, poskakování v zácpě či dojíždění na semaforech mu umožňuje rekuperovat energii, kterou vám pak štědře vrátí. Oproti vozu s klasickým benzínovým pohonem tak ve městě ušetříte až dva a půl litru paliva na sto kilometrů. Mimo město už vám tolik šťávy neuspoří, konkrétně se jedná o asi 0,7 litru na sto kilometrů. Nejmíň mu sedí dálnice. Tam má stejnou spotřebu jako vůz se spalovacím motorem. V průměru úspora paliva hybridního vozu představuje asi jeden litr na sto kilometrů, což odpovídá snížení emisí asi o 20 gramů CO2 na kilometr.
Hybrid je oproti ostatním ekologickým pohonům cenově velmi příznivý. U některých modelů, například u SUV 5008, dokonce stojí stejně jako diesel. Nejníže se cena posazená u Peugeotu 208, konkrétně 512 000 Kč, přičemž se jedná o výkonově slabší variantu 100 koní. Pod šest set tisíc koupíte například hybridní SUV 2008 či hatchback 308, v obou případech jde o silnější hybrid o výkonu 136 koní. Těsně pod sedmistovkou startuje atraktivní fastback 408 Hybrid 136 e-DCS, a připlatíte-li si ještě pár tisíc, můžete mít třeba žhavou novinku, nový Peugeot 3008.
Někteří motoristé si myslí, že dva motory a další baterie k tomu znamená výrazné zvýšení servisních nákladů. Kupodivu to tak není. Výdaje na údržbu hybridů jsou srovnatelné s konvenčními vozy. Někde dokonce můžete i ušetřit. Například na prodloužené životnosti brzdových komponent, které jsou díky rekuperaci méně namáhané. Pozitivní zprávou je i to, že rozvody jsou řešeny řetězem místo choulostivého řemene, což má na servisní náklady příznivý dopad. Kromě toho mají všechny hybridní modely značky Peugeot pětiletou záruku v ceně.
Zdroj a foto: Peugeot