Renault Espace E-tech full-hybrid – nově jako SUV až pro sedm cestujících

Bývalo to MPV – v roce 1984, kdy poprvé model Espace vstoupil na trh, vzbudil tento velkoprostorový vůz pochopitelný zájem veřejnosti. Postupem času se stala auta tohoto typu ohroženým druhem – zákazníci začali vyhledávat spíš SUV a crossovery. Renault reagoval odpovídajícím způsobem – nový Espace je SUV, přitom ale může být až sedmimístný. Kromě toho nabízí full-hybridní technologii, čímž jde s dobou i co do současného přístupu k ekologii motorismu.

Renault Espace (1)

Na délku mu oproti předchůdci ubylo 14 centimetrů, současný model měří 4,72 metru. Přední maska se proměnila v duchu současného designového jazyka značky – velké logo v černém poli je posazeno na horní části mřížky, která byla u testovaného vozu kompletně v černé barvě. Tenká lesklá lišta navazuje na nízké světlomety, z nichž do boků vycházejí bumerangovité trubice svítilen. Světelný podpis je tím jasně definován a soudobé renaulty podle nich bezpečně poznáme. Profil využívá optického zeštíhlení pomocí zužující se linie oken, příslušnost k SUV připomínají tenké černé lišty kolem blatníků a podběhů. Záď designově koresponduje s rysy vozu na přídi – svítilny mají podobný tvar a linie zvýrazňují černé detaily jako černý ochranný kryt nárazníku nebo dynamický střešní spoiler.

Interiér pokračuje v původním záměru velkoprostorového vozu a nabízí vysokou variabilitu uspořádání. Sedadla v druhé řadě se dají posouvat směrem vpřed a vzad až o 22 centimetrů, pokud jde o sedmimístné provedení, dá se třetí řada sedadel sklopit do podlahy. Zavazadelník je v pětimístném uspořádání opravdu prostorný – pojme 777 litrů nákladu. U verze s třetí řadou sedadel se při jejich aktivním využití zmenší objem kufru na 159 litrů. Sklopení a opětovné vyklopení sedadel je snadné, nečiní problémy ani méně fyzicky disponovaným jedincům. Víko kufru se otevírá elektricky, je to možné i ovládáním z místa řidiče a funguje i otevření pohybem nohy pod zadním nárazníkem.

Renault Espace (7)

Kabina vychází z obvyklé renaultovské architektury, kdy středovému panelu dominuje na výšku postavený displej. Přístrojový štít je virtuální. Středová konzola je prakticky bez tlačítek, hodí se konektory pro připojení externích mobilních zařízení. Volant je nahoře i dole zploštělý, v testovaném vozu byl obšitý kůží, v dolní části perforovanou.

Nový Espace je full-hybrid, který kombinuje benzínový motor 1,2 litru s elektromotorem. Systém dosahuje výkonu 200 koní a slibuje spotřebu 4,6 l paliva na 100 km. Řazení zajišťuje multimódová převodovka – automat, jehož ovládání najdeme pod volantem. Benzínový tříválec má sám o sobě výkon 130 koní, elektrický pohon zajišťují dva elektromotory, a to hlavní jednotka s výkonem 70 koní a sekundární je vysokonapěťový startérgenerátor, který pomáhá při startování spalovacího motoru a také při řazení. Až na občasné cukání při rozjezdu je spolupráce systému dobrá, řízení toků energií je automatické. Řidič má na výběr pět možností stylu jízdy – dá se přepnout na plně elektrický pohon, nebo e-drive, kdy pohyb kol zajišťuje elektromotor a ten spalovací slouží k nabíjení baterie. Další možností je volba režimu rekuperace, kdy se přes elektromotor dobíjí baterie, můžeme volit i dynamický hybrid, kdy celý systém funguje společně. Možný je i pohon výhradně se spalovacím motorem. Díky tomu je možné volit konvenční nebo bezemisní provoz, aniž nás omezuje hledání možností nabíjení baterie. Během redakčního testu jsme dosáhli spotřeby 7,3 l/100 km.

Renault Espace (2)

Jízda s Espacem je příjemná a nechybí síla k akceleraci při předjíždění nebo náročnějším stoupání. Podvozek je naladěn víc do tuha, než bychom čekali. Nicméně je k dispozici volba nastavení podvozku v režimech Eco, Sport, Comfort a individuálně nastavitelný Perso. Průjezd zatáčkami ovlivňuje systém 4CONTROL advanced, který mimo jiné umožňuje řízení všech čtyř kol.

Samozřejmostí ve voze pro rodinné cestování jsou bezpečnostní systémy včetně nouzového brzdění s detekcí chodců a cyklistů, inteligentní adaptivní tempomat a panoramatický kamerový systém s automatickým parkovacím asistentem.

Renault Espace je v základním provedení k dispozici za cenu 939 000 Kč v akčním ceníku, cena testovaného vozu v době pořízení činila 1 241 000 Kč.

Text: Josef Žídek Foto: Romana Černá



Facebook

Nejčtenější

Nahoru