Škoda Popular skončila druhá na Rallye Monte Carlo. Před 80 lety.

Předchůdce současného speciálu Fabia R5 položil základy úspěchům továrního týmu Škoda Motorsport. Posádka Zdeněk Pohl/Jaroslav Hausman se před 80 lety na Rally Monte Carlo umístila na druhém místě ve třídě do 1500 cm3.  Lidový vůz Popular později vznikl i v prodejní sérii roadsterů a kupé Škoda Popular Monte Carlo.

160126 Popular Monte Carlo

Jak říká Michal Hrabánek, vedoucí Škoda Motorsport, Popular měl ve 30. letech minulého století na závodních tratích podobně výlučné postavení, jako současná Fabia R5. Ta v sezoně 2015 získala čtyři vítězství ve WRC 2, pět národních titulů a také čtvrtý titul APRC v řadě pro značku Škoda.

„Pokroková technická koncepce s tehdy moderním páteřovým rámem, nezávislým zavěšením všech kol a synchronizovanou převodovkou v uspořádání transaxle v mnohém předběhla dobu,“ říká Michal Velebný, koordinátor restaurátorské dílny Škoda Muzea v Mladé Boleslavi.

Popular debutoval v roce 1934 a vytvořil základ nabídky zcela nové generace osobních a lehkých užitkových vozidel mladoboleslavské značky, která se díky tomu v průběhu třicátých let stala v Československu nejprodávanější značkou a sbírala úspěchy také v zahraničí.
Roadster Škoda Popular pro Rally Monte Carlo 1936 byl vybaven třístupňovou přímo řazenou převodovkou v bloku s rozvodovkou zadní nápravy a výkonnějším motorem z řady Rapid. Čtyřválec o zdvihovém objemu 1386 cm3 dosahoval výkonu 34 koní (25 kW) a dvě palivové nádrže o celkovém objemu 170 litrů mu zaručovaly dojezd přibližně 1500 km. Největší rychlost činila 110 km/h. Z hmotnosti 790 kilogramů připadlo na otevřenou karoserii pouhých 250 kg, plně naložený Popular vážil asi 960 kg plus 170 kilogramů posádky.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru