Nedaleko Prahy se konala jízdní premiéra nové generace úspěšného modelu vyšší střední třídy bavorské automobilky. A my jsme byli u toho. Již osmá generace BMW řady 5 Sedan má být i nadále symbolem vyspělých technologií v kombinaci se sportovně elegantním designem a charakteristickou radostí z jízdy. Dynamičtější a s řadou digitálních inovací a poprvé s čistě elektrickým pohonem jako BMW i5.
Úspěšný příběh tohoto modelu se datuje od roku 1972. Tento vůz se stal ztělesněním manažerského sedanu a je mezi přímými konkurenty světovým číslem jedna v segmentu prémiových vozů. Od počátku až dosud jde o jeden z nejdůležitějších a nejziskovějších pilířů produktového portfolia značky. V posledním ukončeném roce výroby se předchozí generace umístila na třetím místě žebříčku prodejů jednotlivých modelových řad automobilky. Do jara 2023 bylo vyrobeno již více než deset milionů kusů BMW řady 5.
Nový model se stejně jako všechny předchozí generace vyrábí v továrně v Dingolfingu. Souběžně se zahájením výroby zde bude probíhat oslava 50. výročí založení dnes největšího evropského výrobního závodu BMW Group. Dnes je výrobní závod v Dingolfingu nejen hlavní továrnou na výrobu modelů segmentu luxusních vozů, ale také místem, kde se nachází centrum společnosti pro výrobu komponentů elektrického pohonu. Právě zde se kromě jiného vyrábějí elektromotory i vysokonapěťové baterie pro nové BMW i5. V Dingolfingu se vyrábí nové BMW řady 5 Sedan společně s modely BMW řady 7 a BMW řady 8 a také s čistě elektrickým BMW iX.
Nová generace narostla do délky o 97 milimetrů na 5060 mm, do šířky o 32 milimetrů na 1900 mm a do výšky o 36 milimetrů na 1515 mm. Rozvor náprav byl prodloužen o 20 milimetrů na 2995 mm, což zvyšuje komfort, zejména na zadních sedadlech. Maska chladiče ve tvaru ledvinek nepostrádá typické „žraločí“ negativní zalomení a je hlavním prvkem přední části vozu. Všechny linie předního nárazníku a dlouhé kapoty, která přímo navazuje na rámeček masky chladiče, směřují doprostřed přední části vozu. Široký rámeček masky může být doplněn osvětlením BMW Iconic Glow, které vozu dodá ještě sportovnější vzhled. Při pohledu z boku jsou jasně patrné jeho dynamicky protáhlé proporce, dlouhá kapota a téměř kolmá maska ve tvaru ledvinek. Výrazně sportovní charakter typické tříprostorové karoserie se projevuje také ve strmě se svažujícím A-sloupku, směrem dozadu plynule klesající střeše a mírně se svažující linii zavazadlového prostoru. Nízká zadní světla mají charakteristický design ve tvaru písmene L. Jsou v nich umístěné čtyři tenké, horizontálně uspořádané LED proužky, které jsou oddělené chromovanou lištou ve tvaru písmene L. Poprvé u BMW je interiér plně veganský.
Pojďme se úvodem podívat na pohon nového vozu. Všechny modely jsou nyní vybaveny nejnovější verzí 48voltové mild hybridní technologie. Na jaře 2024 bude modelová řada doplněna o dvě varianty plug-in hybridního pohonu nejnovější generace. Kromě toho bude od roku 2024 k dispozici nový řadový vznětový šestiválec. Roku 2024 bude následovat také další varianta BMW i5 s elektrickým pohonem všech kol.
Při uvedení do prodeje je jedním z dostupných spalovacích motorů nový zážehový čtyřválec 520i. Motor disponuje výkonem 140 kW/190 k a točivým momentem 310 Nm. Mild hybridní systém zajistí celkový výkon hnací soustavy 153 kW/208 k a točivý moment 330 Nm. To je o 18 kW/24 k a 40 Nm více než u předchůdce. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,5 s a dosahuje maximální rychlosti 230 km/h.
Čtyřválcový vznětový motor 520d a 520d xDrive rovněž pochází z nejnovější modulární generace motorů EfficientDynamics. Kromě 48voltové mild hybridní technologie patří mezi jeho inovace lehká kliková skříň s písty se sníženým třením z tepelně zpracované oceli, grafitový povlak na pístních kroužcích a počítačem řízený aktivní olejový separátor. I zásluhou dvoustupňového přeplňování disponuje nový motor výkonem 145 kW/197 k a točivým momentem 400 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,3 s.
BMW i5 eDrive40 s čistě elektrickým pohonem má jeden elektromotor umístěný na zadní nápravě. Vyznačuje se výkonem 250 kW/340 k a maximálním točivým momentem 400 Nm, který může krátkodobě díky funkcím Sport Boost nebo Launch Control narůst na 430 Nm. Pro zrychlení z 0 na 100 km/h potřebuje 6,0 s a dokáže vyvinout maximální rychlost 193 km/h. Kombinovaná spotřeba elektřiny podle WLTP činí 19,5– 15,9 kWh/100 km.
BMW i5 M60 xDrive – vrcholná verze je vybavena dvojicí elektromotorů – jedním vpředu a jedním vzadu – která zajišťuje pohon všech kol.Výkon dosahuje maxima 442 kW/601 k (zadní 250 kW/340 k a přední 192 kW/261 k) a točivý moment vrcholí hodnotou 795 Nm, která může krátkodobě narůst na 820 Nm. Vůz umí akcelerovat z klidu na 100 km/h za 3,8 s a dosahuje elektronicky omezené rychlosti 230 km/h. To vše při kombinované spotřebě elektřiny podle WLTP 20,6–18,2 kWh/100 km.
Vysokonapěťová baterie v BMW i5 kombinuje kompaktní rozměry s vysokou energetickou hustotou. V obou případech poskytuje využitelnou energii 81,2 kWh. V kombinaci s vysokou účinností jejich elektromotorů to oběma modelovým variantám BMW i5 zajišťuje dostatečný dojezd i na dlouhých cestách. BMW i5 M60 xDrive má podle testovacího cyklu WLTP dojezd 455 až 516 kilometrů. BMW i5 eDrive40 má podle WLTP dojezd 477 až 582 kilometrů.
Foto: autor