Superb je vlajkovou lodí automobilky od roku 2001, kdy jej uvedla na trh. Jako všechny modely domácí značky má u nás značnou oblibu a na českém trhu je dominantní ve své třídě. Třetí generace, která se představila na jaře 2015, má však našlápnuto k ještě úspěšnější cestě vzhůru.
Jméno Superb má kořeny v historii značky Laurin & Klement, kde měl tento model rovněž postavení komfortní limuzíny, která spatřila světlo světa v roce 1934. Současný Superb dostal do vínku nejen nové a mnohem lepší proporce a design než předchozí generace, ale rovněž technologické vymoženosti mateřského koncernu, takže se poprvé ve škodovce objevuje třeba adaptivní podvozek.
Velký zájem vzbudily při uvedení nového Superbu především proporce, které se oproti předchozí generaci hodně změnily. Je o 28 mm delší než předchůdce a o 47 mm širší, a to díky modulární platformě MQB. Působí tak nejen moderněji, ale také vyváženě a sebejistě. Rozvor je o celých 80 mm delší a kola mají širší rozchod vpředu i vzadu. Na délku měří 4861 mm, rozvor je 2841 mm, což znamená lepší jízdní stabilitu a prostornější interiér.
Než se podíváme dovnitř, zastavme se u vnějšího designu. Na první pohled je jasné, že rysy jsou ostřejší, křivky a linie důraznější a celkový dojem razantnější. Na přídi zůstává charakteristická mřížka s vertikálními lamelami, je ale protažená až ke světlometům, které jsou zasazeny v tmavém poli a tudíž působí velmi výrazně. Denní svícení obstarávají LED diody ve tvaru L, LEDky jsou i na zpětných zrcátkách. Silueta je štíhlá a protáhlá, Superbu sluší i tenké chromované lišty kolem oken a u testovaného vozu byla i velmi pěkná kola v elegantním designu. Zadní světlomety si ponechaly charakteristický tvar písmene C, tentokrát však ve zcela novém pojetí – jsou mnohem štíhlejší, protažené do boků a poprvé mají ve standardu LED technologii.
Víko kufru má výrazný prolis, v němž se skrývá spínač pro otevírání, osvětlení registrační značky a parkovací kamera. Zavazadelník narostl o 30 litrů na výsledných 625, otevření víka je možné pouhým pohybem nohy pod zadním nárazníkem.
Interiér se neodklání od stylu moderních škodovek, jen je pochopitelně hodnotněji řešen co do použitých materiálů a odpovídá luxusnějšímu pojetí tohoto vlajkového modelu značky. Přístrojová deska je horizontálně členěná, opticky působí prostor ještě širším dojmem. V přístrojovém štítu najdete klasické kruhové ukazatele, mezi nimi je pak velký infodisplej, který může být i barevný.
Dobře se ovládá také dotykový displej na středovém panelu, přes nějž se ovládají média, navigace a nastavení vozu. Zajišťuje i propojení s vaším mobilním zařízením prostřednictvím rozhraní MirrorLink. Vyzkoušeli jsme úspěšně i připojení k LTE internetu pomocí SIM karty a integrované Wi-Fi, i cestující na zadních sedadlech mají možnost být ve spojení se světem a práce nebo studium během cestování je jim umožněno bez omezení. Pohodlná sedadla s možností vyhřívání a odvětrávání poskytují dobrou oporu při dlouhém cestování, ani osm set kilometrů ujetých v jednom dni se nepříznivě neodrazilo na zádových svalech ani na zvýšené únavě.
Adaptivní podvozek, který je ve škodovce poprvé, si můžete nastavit ve třech jízdních režimech – Normal, Comfort a Sport. Volíte jej stiskem tlačítka na středovém panelu a změníte tak například nastavení tlumičů a posilovače řízení. Na výběr jsou ještě dva režimy – Eco, který podřídí jízdu maximální úspornosti a Individual, s nímž můžete jednotlivé prvky volit sami. V souvislosti s tím je tu pro modely s automatickou převodovkou nově v Eco režimu možnost tzv. plachtění, tedy jízda na volnoběh pro snížení spotřeby. Subjektivně je jízda v režimu Comfort zbytečně houpavá, je ale fakt, že podvozek vyžehlí nerovnosti ukázkově. Příjemnější je pro energičtější jízdu režim Sport, kdy nejen auto lépe sedí v zatáčkách, ale také pocit z řízení je lepší a stále se nemusíte bát nějaké té nerovnosti. Zlatou střední cestou je režim Normal, který nejspíš bude vyhovovat většině cestujících.
Dieselový dvoulitr pod kapotou testovaného vozu byl ve vyšší výkonové verzi 140 kW ve spojení se šestistupňovým manuálem. Jedná se o osvědčený motor s kultivovaným chodem, o němž víte jen chvíli po nastartování nebo při popojíždění po městě, ale při plynulé jízdě se do kabiny takřka neozývá, snadno se dostane na cestovní rychlost, na dálnici ani v kopci se nezadýchá a řadí se hladce, přesně a snadno. Excelentní je jeho spotřeba, kdy po redakčním testu se ukázala hodnota 5,5 l/100 km, tedy nepříliš daleko od katalogového čísla kombinované spotřeby 4,1 l/100 km.
V nabídce je řada vyspělých asistenčních systémů, které pracují na základě kamer a senzorů. Parkovací asistent dokáže zaparkovat podélně i příčně, Front Assist v rozsahu rychlosti od 5 do 210 km/h varuje před kolizí a dokáže i sám plně brzdit, multikolizní brzda sníží riziko smyku a dalších nárazů v případě kolize, v městském provozu účinkuje funkce nouzové brzdy, adaptivní tempomat udržuje rychlost a odstup od vozidla před vámi. Poprvé je tu také systém proaktivní ochrany posádky před hrozící nehodou, který předepne bezpečnostní pásy na předních sedadlech a téměř uzavře okna. Do nabídky se dostal také systém pro jízdu v pruhu, asistent pro jízdu v koloně, Emergency Assist, který dokáže v případě nouze vůz zastavit, sledování mrtvého úhlu, varování před únavou řidiče, omezovač rychlosti nebo asistence pro couvání z parkovacího místa, čímž výčet zdaleka nekončí.
Škoda Superb začíná v ceníku na 599 900 Kč za 1.4 TSI 110 kW, náš testovaný vůz 2.0 TDI s výkonem 140 kW pořídíte od 751 900 korun, byl ovšem ve výbavě Style, tedy s cenou od 801 900 Kč.
Testovaný model:
motor: vznětový čtyřválec 1968 cm3
výkon: 140 kW/191 k při 3500 – 4000 ot./min.
točivý moment: 400 Nm při 1750 – 3250 ot./min.
rozměry: délka 4861 mm, šířka 1864 mm, výška 1468 mm
rozvor náprav: 2841 mm