Každý automobil potřebuje alespoň jednou za čas pečlivě ošetřit a jaro je ideálním obdobím k pečlivému umytí, vyčištění, vyvětrání i provonění vozu. V zimním období trpěly totiž automobily víc než v létě. Výjimkou jsou snad jen garážovaná a v zimě nevyužívaná sezónní auta, nicméně i ta potřebují alespoň jednou za čas důkladnou péči. Karoserie, podvozek, všechna zákoutí ve škvírách mezi dveřmi, podběhy kol i motor byly dlouhé měsíce vystaveny posypové soli či štěrku. Interiér zase poznamenaly i při sebepečlivějším čištění bot při nastupování stopy bláta, sněhu a vody. Někteří řidiči svěří kompletní péči profesionálním servisu, většina se ale postará o svůj vůz individuálně. OMV přináší několik tipů.
Ne každý se rozhodne zvolit automatickou myčku jako první stupeň jarní péče. Využití myčky je nicméně velmi vhodné a efektivní k umytí podvozku –při ručním mytí často opomíjené části, kterou nejvíc poznamenaly sníh a sůl. Samostatnou péči si zaslouží disky, které tvoří výrazný designový prvek celého auta. Ulpívají na nich totiž nejen nečistoty z vozovky, ale také jemný karbonový prach z brzdných destiček.
Pojďme se posunout do prostor mezi exteriérem a interiérem auta. Krásně naleštěnému autu špína mezi dveřmi nesluší. Sem se myčka nedostane a tato místa bude třeba vyčistit ručně. Ideálním řešením je opět suchá nebo vlhká (podle druhu nečistot) exteriérová utěrka z mikrovlákna, kterou je poté možné jednoduše vyprat v pračce (bez aviváže a bělících prostředků).
A pak je tady motor, nejožehavější část vozu z hlediska mytí. Proč? Protože je plný kabelů a elektrických kontaktů. Vzhledem k nebezpečí poškození se důrazně nedoporučuje mytí motoru z vrchu tlakovou vodou. Na místě je rozhodně otření dostupných částí a volných kabelů vlhkým hadříkem, případně štětečkem.
Zimní období zanechalo své stopy pravděpodobně nejen na kobercích, ale také na čalounění sedadel i dalších částí automobilu. Prvním krokem je důkladné vysátí interiéru a koberečků. Přístrojovou desku a obložení je nejlepší vyčistit přípravkem, který vytvoří antistatickou vrstvu zabraňující ulpívání prachu. Díky ní zůstane automobil až několik týdnů v perfektním stavu. Na displeje a vyhřívané povrchy bude ve většině případů stačit interiérová utěrka z mikrovlákna a na kožené sedačky a doplňky je ideální použít speciální vlhčené utěrky nebo přípravky zajišťující výživu kůže.
Čisté auto a špatně umytá okna, světlomety a zrcátka, to nejde dohromady. Na tyto povrchy není třeba používat spreje ani ubrousky určené na plasty. Nejlepšího výsledku lze dosáhnout pomocí čisticího prostředku na okna, který nezanechá šmouhy a zajistí rychlé a velmi efektivní vyčištění. Aplikovat ho lze přímo na skla, rozetřít měkkým hadříkem nepouštějícím vlákna, ideálně z mikrovlákna, nechat působit a otřít jemným hadříkem nebo suchou částí mikrovláknové utěrky.
A nakonec ještě navonět. Pokud jste byli důslední, příjemnou vůni v interiéru zanechal přípravek určený pro čištění kokpitu. Pro dlouhodobý efekt je vhodné doplnit ještě kartónový osvěžovač vzduchu. Zavěste ho tak, aby nepřišel do kontaktu s plasty, polstrovanými povrchy nebo textiliemi. Aby se vůně netříštily, nejlepším řešením je použití stejného typu vůně, kterou jste čistili kokpit. Jste-li velkými detailisty, použijte osvěžovač stejného výrobce, bude vonět totožně.