Zvenku byste jej stěží rozeznali od běžného krotkého Golfu. Tváří se jako neviňátko. Jenže na stovku zrychlí za 4,9 sekundy a dosáhne na maximální rychlost 250 km/h. Golf R sice nepohání šestiválcový motor, musí se spokojit s přeplňovaným čtyřválcem, má ale výkon 300 koní. Bude s ním dost zábavy?
Před rokem jsme si nemohli vynachválit Golf GTI, který svých 220 koní získal od stejné pohonné jednotky, benzínového agregátu 2.0 TSI. Ne vždy platí, že čím víc koní, tím lepší jízda. Je tedy otázka, zda se toto třísethlavé stádo vraníků projeví v dobrém světle. Dokážou je podvozek a řízení zkrotit?
Popisovat design současného Golfu je tak trochu nošením dříví do lesa. Každý ho zná, každý ví, že se svým aktuálním vzhledem tak trochu vrací k původnímu ikonickému modelu. Jestli ale čekáte, že verze R bude nějak vykřikovat do světa, jak rychle dokáže jet, budete překvapeni. Poznáte ho jen podle upravených předních nárazníků s velkými otvory pro přívod vzduchu a čtveřice koncovek výfuku na zádi zasazených v černém difuzoru. Je tu ještě decentní označení na přední mřížce a víku kufru, ale kromě hliníkových krytů zrcátek je to vlastně všechno.
V interiéru je to podobné, tady jsou ale hlavní sportovní sedadla, která nejsou skořepinová a nemají integrované opěrky hlavy, zato jsou ale dobře tvarovaná a při vyjíždění zatáček vás podrží jejich boční vedení. Uspořádání přístrojové desky se od běžných golfů nějak výrazně neliší, ručičky přístrojů v kapličce jsou ale modré a takové jaké i podsvícení interiéru. Dobrá ergonomie, bezproblémový výhled na číslice ukazatelů a intuitivní ovládání, to jsou vlastnosti, na které jsme u tohoto modelu zvyklí, a jeho ostrá varianta je na tom stejně dobře.
Motor EA888 je impozantní nejen svým výkonem 300 koní, ale také rozsahem otáček, v nichž je k dispozici točivý moment – od 1800 až do 5500 za minutu. Jedná se o zážehový motor s přímým vstřikováním a přeplňováním turbodmychadlem. Vodou chlazené sběrné výfukové potrubí je integrované do hlavy válců a dvojitá vstřikovací soustava má vstřikování přímo do válců a do sacího potrubí. Má také proměnné časování sacích a výfukových ventilů a dvoustupňový systém variabilního zdvihu výfukových ventilů. Jeho zvuk se mění podle zvoleného jízdního režimu a sytému mručení pomáhá i „repro“ systém, který v režimu Race už působí dost uměle. Jeho akceleraci si nemůžeme vynachválit – je blesková, odezva na pedál plynu okamžitá. Řazení dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG je skoro bezchybné, snad jen s výjimkou pár situací, v nichž udělila Golfu pár drobných cuknutí.
Golf R je sériově vybaven trvalým pohonem všech kol 4MOTION s mezinápravovou spojkou Haldex páté generace. Kromě toho má ESC s integrovanými elektronickými závěrkami nápravových diferenciálů. Pro skutečně dynamickou jízdu je tu přepínač ESC Sport, který v první fázi omezuje zásahy elektroniky, v druhé ji zcela vypíná. V testovaném modelu jsme vyzkoušeli i adaptivní podvozek s režimy Normal, Eco, Comfort a Sport i speciální Race, v němž se zrychlí reakce převodovky, která vás nyní pustí i do červených polí otáčkoměru, i odezva motoru, takže máte pocit, že Golf startuje přímo raketově. Vaši touhu po ještě větší převzetí kontroly uspokojí pádla pod volantem, s kterými můžete řadit manuálně. Zbývá dodat, že řízení je citlivé a přesné, nastavené na 2,1 otáček mezi rejdy. Sympatickou vlastností podvozku je také jeho skutečná přizpůsobivost nastaveným režimům. Pokud zvolíte režim Normal nebo Comfort, pak se nemusíte obávat žádného drkotání po kočičích hlavách, ani rázů od poklopů pražských kanálů. Tady skutečně platí, že když chcete jet pohodlně, funguje to stejně dobře jako nastavení tvrdého podvozku pro okruhovou rychlost.
Nový motor slibuje i příkladně nízkou spotřebu, pokud o to ovšem stojíte. Uváděná kombinovaná spotřeba je kolem 7 litrů na 100 km, pokud budete chtít skutečně vyzkoušet možnosti Golfu R, pak počítejte spíš s deseti litry, které spotřeboval náš redakční test. Chcete-li se bavit na okreskách, Golf R je to pravé. Miluje totiž zatáčky, a čím rychleji je projíždíte, tím víc touží vám předvést, co všechno umí. Kromě toho se drží silnice jako klíště, pohon všech kol jej drží perfektně ve stopě, a když vypnete stabilizační systém, klouzání zádi docela dobře zvládnete.
Golf R není auto pro každého, protože jen málokdo dokáže využít a ocenit potenciál jeho skvělého podvozku a výkonného motoru. Je to ale skutečně festovní rychlý hatchback, s nímž v případě potřeby odvezete i rodinu na dovolenou, aniž byste z dětí na zadních sedadlech vytřásli duše, a přitom s ním můžete dosyta řádit na závodním okruhu a nebudete patřit mezi outsidery. Cena, kterou za to zaplatíte, je víc než slušná – začíná na 935 900 Kč, s převodovkou DSG o 60 tisíc výš.
Testovaný model:
motor: zážehový čtyřválec 1984 cm3
výkon: 221 kW/300 k při 5500 – 6200 ot./min.
točivý moment: 380 Nm při 1800 – 5500 ot./min.
rozměry: délka 4276 mm, šířka 1790 mm, výška 1436 mm
rozvor náprav: 2637 mm