Carl Horst Hahn zesnul 14. ledna 2023 ve věku 96 let ve Wolfsburgu. Byl jako předseda představenstva společnosti Volkswagen AG a dozorčí rady mnoha národních a nadnárodních společností jedním z nejvýznamnějších evropských vrcholných manažerů. Měl zásadní vliv na koncern Volkswagen a jeho dodavatele. Čtyři desetiletí udával směr vývoje Volkswagenu.
V USA se díky němu stal VW Brouk ikonou. Jako vedoucí prodeje měl zásadní podíl na založení prémiové značky Audi. A v přeneseném smyslu se stal také otcem generace Golfu. Jako předseda představenstva vytvořil z Volkswagenu nadnárodní koncern s větším počtem značek, a především svým vstupem do Číny prokázal strategickou prozíravost. Po znovusjednocení Německa se stalo Sasko pod jeho záštitou výrobním regionem s perspektivní budoucností.
Carl Horst Hahn se narodil 1. července 1926 v Saské Kamenici (Chemnitz) do katolické rodiny průmyslníků. Jeho otec se zásadně podílel na vzestupu společnosti DKW, z níž se stal největší výrobce motocyklů na světě, a v roce 1932 patřil mezi spoluzakladatele koncernu Auto Union. Druhou světovou válku přečkal Hahn bez újmy jako vojín a poté studoval ekonomii v Německu, Švýcarsku a Anglii a politologii ve Francii. V roce 1952 promoval v Bernu. Na konci roku 1954 nastoupil osmadvacetiletý Carl Hahn do tehdejší společnosti Volkswagenwerk GmbH a stal se asistentem generálního ředitele Heinricha Nordhoffa. Ten v roce 1959 vyslal Hahna do USA, aby tam vybudoval společnost Volkswagen of America. Hahnovi se díky vybudování příkladné odbytové organizace a revolučnímu reklamnímu konceptu podařilo zvýšit prodeje modelu VW Brouk na americkém trhu na více než 650 000 vozů.
Úspěchy v USA přivedly Hahna v roce 1964 – ve věku 38 let – do představenstva společnosti Volkswagen ve Wolfsburgu, kde měl na starosti globální prodej. Ve stejném roce došlo k akvizici firmy Auto Union od společnosti Daimler-Benz. Hahn v koncernu navzdory maximálnímu odporu důrazně prosazoval strategii dvou značek. V roce 1967 se ze společnosti DKW Auto Union stala značka Audi s vlastní produktovou nabídkou a samostatnou odbytovou organizací. Další zastávkou v Hahnově kariéře byla společnost Continental, v níž několik let zastával pozici předsedy představenstva.
V roce 1982 se Hahn vrátil do Wolfsburgu, kde převzal funkci předsedy představenstva společnosti Volkswagen AG. Hahn svými strategickými rozhodnutími a podnikatelskou prozíravostí i citem připravil ve Wolfsburgu podmínky pro vzestup Volkswagenu do postavení globálního hráče. Krátce po převzetí funkce navázala společnost Volkswagen exkluzivní spolupráci se španělským výrobcem SEAT. Z toho vyplývající přenesení výroby modelů Polo a Passat do Španělska umožnilo souběžně zvýšit výrobu modelu Golf ve Wolfsburgu. Koncern Volkswagen se tak mohl vrátit k zisku a zaujmout pozici jedničky v Evropě. Když pak v roce 1986 Volkswagen koupil společnost SEAT, získal tím koncern novou, ziskovou značku.
Jen o několik let později se Hahnovi podařilo rozšířit koncern o českou značku Škoda. Koncern Volkswagen díky tomu převzal po pádu komunismu vedoucí postavení na trzích střední Evropy. Hahn rozpoznal potenciál Číny dřív než všichni konkurenti. Volkswagen zahájil zkušební montáž modelu Santana v Šanghaji již v roce 1983. O pouhý rok později podepsal Volkswagen s čínskou vládou dohodu o společném podniku a poté byl položen základní kámen závodu na výrobu automobilů v Šanghaji. V roce 1991 následoval druhý společný podnik s FAW v Čchang-čchunu, který umožnil značce Audi zaujmout postavení na čínském prémiovém trhu.
Na konci roku 1992 předal svou funkci předsedy představenstva tehdejšímu vedoucímu značky Audi, Ferdinandu Piëchovi († 25. 8. 2019), a přešel do dozorčí rady společnosti, jejímž členem byl do června 1997. Hahn zůstal aktivní i po svém odchodu do penze, kdy působil v mnoha dozorčích radách a byl čestným předsedou v dozorčích radách značek Audi, SEAT a Škoda.