Vozy na vyšším podvozku okouzlily zákazníky natolik, že jim automobilky začaly vyhrazovat stále větší místo ve svém portfoliu. A protože každému se klasické tvary SUV nelíbí, přišla na trh novinka – karoserie SUV, jejíž tvary v zadní části přecházejí k dynamickým liniím charakteristickým spíš pro kupé. Jedním z nich je Audi Q5 Sportback. Vyzkoušeli jsme jeho ostrou verzi SQ5.
Výrobce jej řadí do kategorie vozů CUV, tedy Crossover Utility Vehicle, pro něž je typická prudce se svažující střešní linka za „B“ sloupkem. To ale není jediný charakteristický znak – připočtěme ještě vysoko posazený zadní nárazník a ostrou odtrhovou hranu na víku kufru. Jinak je SQ5 typické svalnaté audi s osmiúhelníkovou maskou chladiče a velkými nasávacími otvory, které slibují vysoký výkon motoru. Kromě atletických tvarů zaujmou některé technologické novinky, jakými jsou například digitální OLED zadní svítilny, které dávají možnost výběru různých světelných designů.
Interiér je pro příznivce značky známým prostředím, kde řešení palubní desky poskytuje řidiči snadný přístup k veškerým ovladačům. Virtuální přístrojový štít je uložen v rozměrné zastíněné kapličce, hlavice řadicí páky má tvar charakteristický pro SUV se čtyřmi kruhy ve znaku. Kromě toho, že dobře padne do ruky, také dobře vypadá a příznivě ovlivňuje vzhled středového tunelu, kde najdeme už jen startovací tlačítko a pár přihrádek na drobnosti. Displej infotainmentu je volně stojící a mohl by být umístěn o trošku níž, nicméně veškeré potřebné informace o jízdě jsou k dispozici na head-up displeji promítaném na čelní sklo. Pohodlné jsou ovladače klimatizace, kde automobilka zůstává u klasických otočných voličů.
Pohodlné sedačky je možné nastavit přesně podle potřeby, a to včetně délky sedáku, který je výsuvný. Ve druhé řadě jsou k dispozici sedadla s možností podélného nastavení a volitelným sklonem opěradel. Kromě pohodlí posádky tím lze ovlivnit i velikost zavazadelníku. Ten má základní objem 510 litrů, posunutí sedadel jej může zvětšit až o 60 litrů. Prostor je to zcela dostačující a příjemné je i elektrické ovládání víka kufru ve standardní výbavě.
Nabídka motorizací je pro model Q5 široká, pro vrcholný SQ5 zůstal výkonný třílitrový šestiválec TDI s 341 koňmi. Jeho mohutný točivý moment 700 Nm zajišťuje svižný projev i pro tento velký vůz, jehož hmotnost je 2,3 tuny. Skvělá spolupráce s osmistupňovým automatem tiptronic je tak dokonalá, že téměř nenajdete situaci, v níž převodovka zaváhá. Dobře jí jde i sportovní režim, v němž dovolí motoru vyšší otáčky a logicky podle potřeby podřazuje. Díky mild-hybridnímu systému je i spotřeba uspokojivá – během testu jsme zaznamenali hodnotu kolem osmi litrů, v tabulkách najdete údaj o kombinované spotřebě 7,1 l/100 km. Excelentní jsou dynamické parametry – z nuly na stovku zrychlí za 5,1 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.
Pro SQ5 je určen sportovně naladěný podvozek s dvacetipalcovými koly, kdy zavěšení na každé nápravě je pětiprvkové. Pokud připočtete elektronicky řízené tlumiče a sníženou světlou výšku, je výsledkem vůz, s nímž díky vzduchovému odpružení sice komfortně překonáte většinu nerovností, ale přitom se nebojí zatáček, které projíždí precizně i ve vysoké rychlosti a s minimálními náklony.
Široké spektrum asistenčních systémů dokáže zasahovat v řadě situací, které mohou být při řízení rizikové. Za všechny jmenujme ty nejmodernější, jako jsou asistenty pro odbočování, vyhýbací manévry či sledování vozidel přijíždějících ze strany při couvání z parkovacího místa.
Audi SQ5 Sportback je v nabídce od ceny 2 021 900 Kč.
Testovaný model:
Audi SQ5 Sportback
motor: vznětový šestiválec 2 967 cm3
výkon: 251 kW/341 k při 3 800 ot./min.
točivý moment: 700 Nm při 1 750 – 3 250 ot./min.
rozměry: délka 4 689 mm, šířka 2 140 mm, výška 1 633 mm
rozvor náprav: 2 824 mm