V centru Stockholmu byl odhalen model, který nemá být „jen“ tím nejvyspělejším vozem Volvo, který byl kdy vytvořen, ale současně se má jednat o vstupenku do širšího ekosystému služeb a funkcí, díky nimž bude život snazší, zábavnější a příjemnější a který umožní maximálně využívat všechny výhody, jež přechod na plně elektrický pohon nabízí. Čeští novináři se mohli podívat na nový model v přímém přenosu, a to online při video prezentaci. Skutečného vozu bychom se mohli dočkat asi tak za rok.
Automobilka potvrdila, že počínaje modelem Volvo EX90 představí každý rok vždy jeden nový plně elektrický vůz. Do roku 2030 je cílem prodávat výhradně čistě elektrické vozy, což představuje jeden z nejambicióznějších elektrifikačních plánů v automobilovém průmyslu a současně se jedná o zásadní podmínku pro splnění cíle stát se do roku 2040 klimaticky neutrální společností.
Volvo EX90 se bude vyrábět souběžně v USA, kde bude výroba zahájena příští rok, a v Číně, která s výrobou začne chvíli poté. Oba tyto tovární komplexy by do zahájení výroby měly být „klimaticky neutrální“.
Při navrhování modelu Volvo EX90 byl využit princip „forma sleduje funkci“ podle klasického skandinávského designu. Jedná se o stylový rodinný vůz s moderními proporcemi, kde vzájemně spolupracují průkopnické technologie výpočetního jádra, konektivity a elektrifikace.
Standardní úroveň bezpečnosti je ve voze Volvo EX90 mnohem vyšší než u kteréhokoli z předchozích vozů této značky. Model vás bude chránit neviditelným ochranným štítem. Nejmodernější senzory, jako jsou kamery, radary a laserový senzor LiDAR, jsou zde propojeny s vysoce výkonným výpočetním jádrem vozu, kde na disku NVIDIA DRIVE běží vlastní software společnosti vytvářející v reálném čase 360° rozhled do okolního prostředí. Laserový senzor LiDAR snímá silnici před vozem i při dálničních rychlostech a bez ohledu na to, zda je den či noc. Dokáže rozpoznat i malé objekty stovky metrů před sebou, díky čemuž získává více času na to, aby mohl předejít případné kolizi. Neviditelný ochranný štít pracuje i uvnitř vozu.
Vůz dostal novou plně elektrickou platformu. Dojezd na jedno nabití má činit až 600 kilometrů a nabití z 0 na 80 % kapacity akumulátoru během 30 minut. Vůz bude zpočátku dostupný ve dvoumotorové variantě (Twin Motor) s pohonem všech kol, která je tvořena 111 kWh akumulátorem a dvěma elektromotory s permanentními magnety, které ve variantě performance společně nabízejí výkon 380 kW (517 koní) a max. točivý moment 910 Nm.
Pokud jde o použité materiály, Volvo EX90 obsahuje přibližně 15 % recyklované oceli, 25 % recyklovaného hliníku a také 48 kilogramů recyklovaných plastů a materiálů biologického původu. Poslední zmíněná hodnota odpovídá přibližně 15% podílu v rámci všech plastových materiálů použitých ve voze. Volvo EX90 je prvním vozem, který je hardwarově připraven na obousměrné nabíjení. Jedná se o technologii, která umožní využít akumulátor vozu jako přídavný zdroj energie, který se může použít například pro napájení svého domu, různých elektrických zařízení nebo jiného elektrického vozu Volvo.