Svébytnost značky Cupra je po několika letech na trhu již zcela neoddiskutovatelná a minimálně na silnicích kolem Prahy potkáte auta s měděným logem docela často. První model zcela nezávislý na mateřském SEATu byl Formentor, který je v nabídce od základu až k vysoce výkonnému třísetkoňovému modelu. Ten jsme otestovali loni, letos jsme se rozhodli sáhnout na zcela opačný konec ceníku.
Formentor poháněný stopadesáti koňmi je základní verzí, která má poháněnou přední nápravu a můžete si vybrat, jestli preferujete řazení manuální šestistupňovou převodovkou, nebo sáhnete po sedmistupňovém dvouspojkovém automatu. Umírněná benzínová verze se nám zdá vhodná spíš pro rodinné využití, proto se jako praktičtější jeví volba automatu, po němž jsme také v testu sáhli.
Design Formentoru, který odvozuje své jméno od větrného mysu na ostrově Mallorca, je mimořádně přitažlivý. Oblíbená matně šedá nechá vyniknout sportovnímu naladění výkonné verze, zatímco testovaná bílá barva lépe sedí k ukázněnému základnímu motoru. Úzká světla v typickém trojúhelníkovitém vzhledu a výrazné tvarování předního nárazníku dodávají švih, stejně jako velká kola s kreativně poskládanými paprsky. Decentní černé oplastování a střešní ližiny ovšem připomínají, že se jedná o vůz, který bude chtít oslovit nejširší zákaznickou skupinu dneška – zájemce o crossovery a SUV. Vysoko posazená hrana víka kufru je zdůrazněna světelnou lištou, dynamiku střechy podtrhuje střešní spoiler.
V interiéru je dobře patrný odkaz názvu značky Cupra, který připomíná latinské označení pro měď. Detaily v měděné barvě najdeme kolem výdechů klimatizace, na volantu, ale také u prošití sedadel. Ta jsou dobře tvarovaná a pohodlná, také lavice v druhé řadě je dost široká a nabízí komfort i pro delší cesty. Do zavazadelníku naskládáte kufry o celkovém objemu 420 litrů, to je vzhledem k velikosti auta přijatelná hodnota a potěší prakticky tvarovaný vnitřek i ochrana nákladové hrany. Ergonomie palubní desky vychází z dnešního klasického uspořádání s velkým displejem infotainmentu na vrcholu, minimem tlačítek na středovém panelu a plně nastavitelným virtuálním displejem před řidičem. Ten má možnost zvolit tradiční uspořádání s dvěma ciferníky nebo s jedním velkým ukazatelem otáčkoměru uprostřed. Kromě startovacího tlačítka na středovém tunelu a přepínače automatické převodovky umístěného hned vedle si řidič při ovládání bohatě vystačí s ovladači na multifunkčním volantu, který má příjemně silný věnec a je dole zploštělý.
Otázka po dynamice 1,5litrového motoru dává uspokojivou odpověď – agregát má všechny dobré vlastnosti koncernové pohonné jednotky, kterou najdete v nejednom z aktuálních modelů. Je tichý, s automatickou převodovkou spolupracuje ochotně a poslušně se přizpůsobuje klidné i dynamičtější jízdě. Ani při loudavém tempu mezi vesnicemi o sobě nedává moc vědět, to spíš slyšíte pneumatiky, které jsou ve spojení s tužším podvozkem na hrubém povrchu hlučnější. Dokáže zabrat, když je to potřeba, poté se ale v pohodě vrátí k cca dvěma tisícům otáčkám. Toto naladění se projeví přijatelnou spotřebou, která se během testu ustálila na 7,6 l/100 km, v kombinovaném provozu udávají tabulky hodnotu 5,6 l/100 km.
Dynamické parametry jsou i u tohoto základního motoru zajímavé – akcelerace z nuly na stovku za 8,9 sekundy a maximálka 203 km/h řadí Formentor v této konfiguraci mezi adepty na svižnou jízdu, i když v zatáčkách je trochu limitující poháněná pouze přední náprava. Adaptivní tlumiče a pohon všech kol jsou vyhrazeny pro vyšší motorizace. Pro rodinné využití se ale bude hodit proaktivní adaptivní tempomat nebo široká paleta asistenčních systémů pro bezpečnou jízdu.
Cupra Formentor začíná v ceníku na 839 900 Kč, verze s automatickou převodovkou je o padesát tisíc výš.
Testovaný model:
Cupra Formentor
motor: zážehový čtyřválec 1498 cm3
výkon: 110 kW/150 k při 5000 – 6000 ot./min
točivý moment: 250 Nm při 1500 – 3500 ot./min
rozměry: délka 4450 mm, šířka 1839 mm, výška 1511 mm
rozvor náprav: 2680 mm