Zima se blíží a budeme přezouvat

Ač se to nezdá, zima pomalu klepe na dveře, a pokud nebudeme připraveni, může nás první chladné počasí nepříjemně zaskočit.

Rimac - Pirelli Testing Site - Sottozero Center - Sweden -001

Když se řekne „zimní počasí“, většina lidí si téměř okamžitě představí ochromující sněhové bouře. Přestože takové události spojené se sněhem mohou omezit naši schopnost dojíždět a cestovat, není to jediná věc, která může ovlivnit váš automobil. Jako první člověka nejspíš napadne, že by měl řídit vůz s pohonem všech kol, které s nepřízní počasí dokážou lépe bojovat. Pohon 4×4 je ale už při 7 °C na letních gumách naprosto k ničemu.

Většina lidí předpokládá, že pneumatiky, které jsou součástí jejich vozu, by měly zvládnout vše, co se na ně řítí. Skutečná potřeba zimních pneumatik se však ukáže, když teplota klesne pod 7 °C a přidají se srážky. Pryž v pneumatikách je vyrobena ze specifických směsí, aby fungovala v různých podmínkách – a mráz je jednou z nich. Je totiž důležité si uvědomit, že teplota hraje mnohem větší roli při výkonu a ovládání pneumatik, než by se mohlo zdát. Bohužel celoroční pneumatiky – na které se spoléhá čím dál více příležitostných řidičů – nejsou ideální pro jízdu, když teplota klesne pod 7 °C.

Je zřejmé, že zimní pneumatiky jsou určeny nejen na sníh. Lepší přilnavost a výkon – včetně lepší brzdné síly – při nízkých teplotách a na náledí jsou jen některé z důvodů, proč je důležité včas připravit své vozidlo na zimní měsíce.

Rimac - Nevera Cold Weather Testing - Sweden - 027-V2

Pneumatiky jsou významný bezpečnostní prvek auta, proto pamatujte na pravidlo 4:

4 milimetry minimálně – hloubka dezénu nesmí být nižší než 4 milimetry. To je pravidlo, které platí i pro celoroční pneumatiky. Čím větší výška vzorku, tím bezpečnější jízda. Čím nižší, tím delší brzdná dráha, horší trakce a větší riziko karambolu.

4 stejné zimní pneumatiky – nekombinujte zimní a letní pláště a používejte stejně staré pneumatiky, na bezpečnosti se nešetří.

4 sezony a dost – zimní pneumatiky mají jiné složení a stárnou rychleji než letní. Jejich stárnutí se začne projevovat po čtvrtém roce od výroby.

4 měsíce v roce minimálně – od 1. listopadu do 31. března ideálně používáme zimní pneumatiky, pokud není zrovna mírná zima, i déle.

Jak na uskladnění?

Pokud jste se v rámci šetření rozhodli uskladnit letní pneumatiky doma namísto v autoservisu, kde zároveň přezouváte, vybírejte místo stinné, větratelné, teplotně stabilní, ideálně v garáži, sklepě nebo na temné půdě. K sehnání jsou stojany anebo závěsné systémy, můžete se ale obejít i bez nich. Gumy na discích a pod tlakem můžete štosovat na sebe, ale maximálně 4. Nikdy je nevyužívejte jako odkládací prostor, můžete je tím nenávratně poškodit. Jejich bočnice se může zbortit. Když si v zimě vzpomenete a zpřeházíte spodní a vrchní pneumatiky, rozhodně nešlápnete vedle. Gumy uskladněné bez disků nechte naopak stát vedle sebe a zhruba jednou za měsíc je pootočte. Anebo je pověste za disky do svislé polohy a nemusíte se o ně až do jara starat.

 

Rimac - Nevera Cold Weather Testing - Sweden - 140-V2

Výhody pneumatik Pirelli Elect

Pneumatiky s označením Elect pro trh s náhradními díly přinášejí stejné výhody jako pneumatiky používané jako originální výbava: snížení spotřeby baterie, zvládání zvýšeného točivého momentu typického pro elektromotory a optimální podpora hmotnosti vozidla. Pneumatiky Elect především umožňují řidičům využívat veškerý potenciál elektromobilů na baterie a plug-in hybridů za všech možných podmínek používání, a to i v případě, že přijde čas na výměnu originálních pneumatik za pneumatiky pro dodatečnou výbavu. Pokud jde čistě o zimní pneumatiky pro elektromobily, což je relativně nový, ale za to rychle rostoucí sektor, Pirelli Elect přesahuje 65 % prémiového a prestižního trhu a společnost je tak výrobcem pneumatik s největším podílem homologací pro elektrické a plug-in hybridní vozy.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru