Ač se to nezdá, zima pomalu klepe na dveře, a pokud nebudeme připraveni, může nás první chladné počasí nepříjemně zaskočit.
Když se řekne „zimní počasí“, většina lidí si téměř okamžitě představí ochromující sněhové bouře. Přestože takové události spojené se sněhem mohou omezit naši schopnost dojíždět a cestovat, není to jediná věc, která může ovlivnit váš automobil. Jako první člověka nejspíš napadne, že by měl řídit vůz s pohonem všech kol, které s nepřízní počasí dokážou lépe bojovat. Pohon 4×4 je ale už při 7 °C na letních gumách naprosto k ničemu.
Většina lidí předpokládá, že pneumatiky, které jsou součástí jejich vozu, by měly zvládnout vše, co se na ně řítí. Skutečná potřeba zimních pneumatik se však ukáže, když teplota klesne pod 7 °C a přidají se srážky. Pryž v pneumatikách je vyrobena ze specifických směsí, aby fungovala v různých podmínkách – a mráz je jednou z nich. Je totiž důležité si uvědomit, že teplota hraje mnohem větší roli při výkonu a ovládání pneumatik, než by se mohlo zdát. Bohužel celoroční pneumatiky – na které se spoléhá čím dál více příležitostných řidičů – nejsou ideální pro jízdu, když teplota klesne pod 7 °C.
Je zřejmé, že zimní pneumatiky jsou určeny nejen na sníh. Lepší přilnavost a výkon – včetně lepší brzdné síly – při nízkých teplotách a na náledí jsou jen některé z důvodů, proč je důležité včas připravit své vozidlo na zimní měsíce.
Pneumatiky jsou významný bezpečnostní prvek auta, proto pamatujte na pravidlo 4:
4 milimetry minimálně – hloubka dezénu nesmí být nižší než 4 milimetry. To je pravidlo, které platí i pro celoroční pneumatiky. Čím větší výška vzorku, tím bezpečnější jízda. Čím nižší, tím delší brzdná dráha, horší trakce a větší riziko karambolu.
4 stejné zimní pneumatiky – nekombinujte zimní a letní pláště a používejte stejně staré pneumatiky, na bezpečnosti se nešetří.
4 sezony a dost – zimní pneumatiky mají jiné složení a stárnou rychleji než letní. Jejich stárnutí se začne projevovat po čtvrtém roce od výroby.
4 měsíce v roce minimálně – od 1. listopadu do 31. března ideálně používáme zimní pneumatiky, pokud není zrovna mírná zima, i déle.
Jak na uskladnění?
Pokud jste se v rámci šetření rozhodli uskladnit letní pneumatiky doma namísto v autoservisu, kde zároveň přezouváte, vybírejte místo stinné, větratelné, teplotně stabilní, ideálně v garáži, sklepě nebo na temné půdě. K sehnání jsou stojany anebo závěsné systémy, můžete se ale obejít i bez nich. Gumy na discích a pod tlakem můžete štosovat na sebe, ale maximálně 4. Nikdy je nevyužívejte jako odkládací prostor, můžete je tím nenávratně poškodit. Jejich bočnice se může zbortit. Když si v zimě vzpomenete a zpřeházíte spodní a vrchní pneumatiky, rozhodně nešlápnete vedle. Gumy uskladněné bez disků nechte naopak stát vedle sebe a zhruba jednou za měsíc je pootočte. Anebo je pověste za disky do svislé polohy a nemusíte se o ně až do jara starat.
Výhody pneumatik Pirelli Elect
Pneumatiky s označením Elect pro trh s náhradními díly přinášejí stejné výhody jako pneumatiky používané jako originální výbava: snížení spotřeby baterie, zvládání zvýšeného točivého momentu typického pro elektromotory a optimální podpora hmotnosti vozidla. Pneumatiky Elect především umožňují řidičům využívat veškerý potenciál elektromobilů na baterie a plug-in hybridů za všech možných podmínek používání, a to i v případě, že přijde čas na výměnu originálních pneumatik za pneumatiky pro dodatečnou výbavu. Pokud jde čistě o zimní pneumatiky pro elektromobily, což je relativně nový, ale za to rychle rostoucí sektor, Pirelli Elect přesahuje 65 % prémiového a prestižního trhu a společnost je tak výrobcem pneumatik s největším podílem homologací pro elektrické a plug-in hybridní vozy.