Toyota Mirai – vodík 2.0 – test

Vodíkový model Toyota Mirai se u nás představil v druhé generaci, která slibuje prodloužený dojezd až 650 kilometrů a vylepšené jízdní vlastnosti. Měli jsme možnost vyzkoušet jej v krátkém testu.

Toyota Mirai (1)

Poprvé se velký sedan představil v roce 2014, vývoj elektromobilu na vodíkové palivové články ale probíhal už od roku 1992. Vůz, který neprodukuje žádné škodlivé emise, a přitom nepotřebuje dobíjení baterií, je průlomovým projektem automobilky. V českém prostředí je ale komplikované takový vůz provozovat, protože prakticky neexistuje infrastruktura stanic pro čerpání vodíku. Přestože je již k dispozici nově otevřená stanice na Barrandově, nedostali jsme od importéra tankovací kartu. Škoda, na to jsme se v redakci těšili, že si konečně vyzkoušíme v reálu čerpání vodíku. Náš dojezd s plnými zásobníky měl být podle palubního počítače bez zapnuté klimatizace 535 km, s použitím klimy pak ukázal 475 kilometrů. I tak při průměrné spotřebě 0,82 – 1 kg vodíku na 100 km byl dojezd dostatečný, aby bylo možné otestovat, jak se auto chová na silnici, a kolik komfortu pro řidiče i posádku nabízí.

Mirai je svými proporcemi klasický sedan, který v druhé generaci narostl v mnoha parametrech. Na délku měří téměř pět metrů (4975 mm) a stojí na rozvoru 2920 mm. V obou případech se jedná o podstatný nárůst oproti předchůdci. Ruku v ruce s tím jde i zvětšení rozchodu a použití větších kol na 19, resp. 20 palcová, podle zvolené specifikace. Poslední zmíněná úprava znamená optické snížení těžiště, zároveň ale pro řidiče mnohem větší opatrnost na atraktivně designované disky při manévrování a parkování.

Toyota Mirai (3)

V konstrukci je zásadní uložení zásobníků palivových článků. Nová platforma umožňuje zástavbu do tvaru písmene „T“, kdy nejdelší je podélně pod podlahou a dva menší příčně pod zadními sedadly. Nádrže jsou oproti předchůdci větší, pojmou o kilogram vodíkového paliva víc, další výhodou je lepší vyvážení hmotnosti – rozložení mezi přední a zadní nápravou je 50 : 50. Řečí čísel je ve třech zásobnících možno uložit 142 litrů stlačeného paliva, které představuje hmotnost 5,6 kilogramů. Baterie a elektromotor jsou uloženy nad zadní nápravou. Pochopitelný je i dotaz po objemu zavazadelníku, který činí 272 litrů.

Vůz, který slovy automobilky „čistí vzduch za jízdy“, disponuje velmi slušným výkonem 182 koní, přičemž může dosáhnout maximální rychlosti 175 km/h a z nuly na stovku akceleruje za 9 sekund. A jak je to s tím čištěním vzduchu? V systému sání je zabudován katalyzátorový filtr, který nasává vzduch. Pomocí elektrického náboje na filtrační vložce se zachytávají mikro částice nečistot, a to i oxidu siřičitého, oxidu dusného a pevných částic. Ekologická stopa při provozu Miraie je tudíž skutečně přínosná pro životní prostředí. Vzduch proudící do palivových článků je vyčištěn a přitom jedinou zplodinou pohonného ústrojí je čistá voda.

Jak je to s komfortem jízdy a jízdními vlastnostmi? Mirai je bezesporu hlavně vůz pro dlouhé cesty a na dálnici se s ním cestuje nadmíru příjemně. Okamžitá odpověď na plyn je přínosná při potřebě předjíždění, komfortně vyladěný podvozek je směrově stabilní a dobře odpružený. Klikaté cesty pro tohoto obra nejsou ideálním kolbištěm, tady samozřejmě hraje roli nejen délka, ale i hmotnost, která atakuje dvě tuny. Kabina je konstruována tak, že kontakt řidiče s autem je bezprostřední, pocit z řízení je tudíž poměrně autentický, i když pochopitelně chybí zvuk motoru. Řešení palubní desky si zaslouží jen pozitivní hodnocení, displeje jsou designově řešeny citlivě a přitom je vše dobře čitelné a ergonomicky uspořádané. Středový tunel je hodně široký, což nemusí úplně vyhovovat řidičům vyšší postavy, sedadla jsou ale bezvadně tvarovaná a s výrazným bočním vedením, takže se tu dobře cítíte nejen při dlouhých cestách, ale i v zatáčkách. Sada displejů je nejen před řidičem, ale také pasažéři na zadních sedadlech mají možnost ovládání klimatizace a multimédií prostřednictvím dotykové plochy ve středové opěrce.

Toyota Mirai (6)

Vodíkový elektromobil je na současném automobilovém trhu smělý počin, pokud se ale podaří rozšiřovat síť čerpacích stanic, mohl by to být zajímavý směr vývoje. Tankování vodíku totiž na rozdíl od nabíjení elektrobaterie trvá necelých pět minut. Neplatí ani další mýty spojené s vodíkem – výroba vodíku nemusí být složitá ani drahá, jak se někdy uvádí, v bezpečně konstruovaných nádržích nepředstavuje vodík nebezpečí. Dokonce i cena palivových článků v čase klesá.

Cena Toyoty Mirai začíná na 1 809 000 Kč.

Foto: autor

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru