Pro českého zákazníka je Fabia modelem, který po léta nabízí výborný poměr ceny a užitné hodnoty. Jak je na tom nastupující čtvrtá generace, jsme zjišťovali v našem redakčním týdenním testu.
Má za sebou dvě dekády existence, máme ale dojem, že je tu s námi vlastně pořád. Oblíbený model, který potkáváte na českých silnicích ve všech třech dosavadních generacích. Ta čtvrtá je v mnohém nová, bude se lišit například absencí kombi verze. Možná i proto narostla do délky o celých jedenáct centimetrů a měří nyní 4,108 metru. Je postavena na modulární platformě MQB A0 koncernu Volkswagen a vnitřním prostorem včetně zavazadelníku zůstává v čele pelotonu ve své třídě.
Pohled do technických tabulek potvrdí první dojem ze seznámení. Fabia je větší ve všech směrech – na délku o 111 milimetrů, rozvor se prodloužil na 94 milimetrů, do šířky přibylo 48 milimetrů a zavazadelník narostl na 380 litrů. Karoserie dostala ostré rysy, přední i zadní světla jsou samá hrana a přední maska působí o poznání dospěleji než u předchůdce. Bližší zkoumání potvrdí, že mřížka chladiče je skutečně osazena žaluziemi, tedy otočnými lamelami, které se přivírají podle potřeby nasávání vzduchu. Jedná se o prvek náležející spíš k vozům luxusních segmentů, v každém případě ale pozitivně ovlivňují aerodynamické vlastnosti auta.
Kabina prošla výraznou modernizací a samozřejmě je citelný nárůst prostoru pro posádku. Palubní deska je přehledná, horizontální členění vodorovnou lištou odpovídá aktuálnímu designovému jazyku značky. Velký virtuální přístrojový štít i displej multimédií posouvají Fabii v žebříčku automobilových tříd zase o něco výš a zkušenost z testování stvrzuje nejen mnohem vzdušnější interiér, ale také pohodlné ovládání. To se z většiny přestěhovalo na dotykový displej, nastavení klimatizace ale zůstalo na malých otočných ovladačích v dolní části středového panelu. Automobilka dopřála tomuto modelu i několik novinek určených spíš pro auta z vyšších tříd, třeba vyhřívané čelní sklo, vyhřívaný dvouramenný volant potažený kůží či dvouzónovou klimatizaci.
Nabídka motorizací je u nové generace širší než u končícího modelu, dieselové motory byste ale opět hledali marně. Pohon zajistí jedna ze čtyř benzínových verzí, které jsou na výběr, rozsah výkonů se pohybuje od 80 do 150 koní. Novinkou je možnost příplatkové 50litrové nádrže (standard je 40 litrů), čímž se zvýší dojezd na jedno natankování až na 900 kilometrů. Základem nabídky je litrová tříválcová jednotka 1.0 MPI s výkonem 80 koní. Rovněž tříválcový motor 1.0 TSI poskytne výkon 95 nebo 110 koní. Vrcholem nabídky má být motor 1.5 TSI o výkonu 150 koní. Řazení zajišťují manuální převodovky, a to pěti nebo šestistupňová, motorizace 1.0 TSI 110 k může být řazena sedmistupňovým automatem DSG, u motoru 1.5 TSI bude automat ve standardu.
Oblast bezpečnosti je u nové Fabie rovněž provázena řadou premiér – automatické parkování, asistent jízdy v pruhu, čtení dopravních značek, asistent změny jízdního pruhu, Front Assist s ochranou chodců a cyklistů a také asistent pro manévrování. Nastavení infotainmentu je rozšířeno o možnost ovládání gesty či hlasem a k dispozici je i bezdrátové připojení mobilních zařízení.
Vyzkoušeli jsme motor zhruba uprostřed výkonové nabídky – 1.0 TSI s výkonem 81 kW (110 koní) řazený šestistupňovým manuálem. Jedná se o agregát s přímým vstřikováním, který využívá Millerův spalovací cyklus snižující spotřebu paliva. Jeho kombinovaná spotřeba je podle tabulek 4,9 l/100 km. Naše spotřeba po týdnu ježdění v zimním období činila 6,5 litru a dojezd s plnou, ale na 50 litrů zvětšenou nádrží byl 840 km. Auto s tímto motorem jede lehce a hladce, prakticky jsme nezaznamenali vibrace, kterým se občas nevyhnou tříválcové jednotky. Na pedál plynu reaguje ochotně, asistent řazení vás ale občas „klepne“ přes prsty a doporučí změnu rychlosti pro úspornější jízdu. Pro příjemné svezení s občasnými cestami po dálnici je tento motor dobrou volbou.
Škoda Fabia začíná na 339 900 Kč za 1.0 MPI ve výbavě Ambition.