Podle analýzy společnosti carVertical, která se zabývá prověřováním historie aut, se český trh s ojetými vozy brzy zotaví, protože země západní Evropy směřují k elektrifikaci vozového parku poměrně rychle a budou se zbavovat aut se spalovacími motory.
V roce 2020 se kvůli uzavřeným hranicím dovezlo o 15 procent méně ojetin. Objem dovozů pak v roce 2021 znovu rostl o 23,2 procenta. Trend k elektromobilitě tlačený evropskými předpisy bude ovlivňovat trh s ojetinami ve střední a východní Evropě, kde je nižší kupní síla pro pořízení elektromobilů. Český trh se tak pravděpodobně zaplní ojetými vozy se spalovacími motory a prodej ojetin v nadcházejících letech poroste.
Následkem vývoje v době covidové pandemie je růst cen ojetých vozů, dodávky nových vozidel se většinou odkládají kvůli omezené produkci. Nedostatek nových vozů tak ztěžuje firmám i majitelům výměnu jejich vozidel. Data společnosti carVetical ukazují nárůst cen ojetých vozů až o 20 procent.
Rok 2022 bude podle firmy carVertical náročný pro zájemce o auta i z hlediska podvodů. Nepoctiví prodejci aut nabízejí problematická auta, čímž kupující vystavují finančnímu nebezpečí a nejistotě. „U každého desátého vozidla kontrolovaného pomocí naší platformy v České republice zaznamenáme problém s najetými kilometry. V porovnání let 2020 a 2021 ale neevidujeme žádné výrazné změny. Naše data však ukazují několik zajímavých skutečností. Auta kontrolovaná v Česku mají jeden z nejvyšších podílů registrovaných nehod v Evropě, přičemž 47,9 procenta vozů vykazuje existující záznamy o pojistných škodách. Ukrajina je jedinou zemí, která Českou republiku předčila podílem poškozených vozů, kde 48,5 procenta kontrolovaných vozů má záznamy o škodách,“ uvedl Matas Buzelis z firmy.
Ve skutečnosti ale počet podvodů s najetými kilometry může být mnohem závažnější. Podle vědeckého výzkumu Univerzity v Gdaňsku mohou podvody s najetými kilometry při přeshraničním obchodování s auty ovlivnit až 50 procent mezinárodních transakcí a způsobit evropské ekonomice škody ve výši více než 9 miliard eur.
Covid-19 donutil kupující zaměřit se na online nákup aut, zatímco flexibilní prodejci nabízejí kontrolu na dálku a zajišťují dodávky vozů zákazníkům až domů. Kromě toho se kupující nových vozů zaměřují na nákup skladových vozidel, místo aby si je individuálně konfigurovali a dlouho čekali na jejich dodání. Další velkou změnou v procesu nákupu ojetých vozů je snížená vyjednávací síla kupujících. Prodejci ojetin snížili své skladové zásoby až o 60 procent kvůli nedostatku vozidel na trhu. Proto je pravděpodobné, že nebudou ochotní vyjednávat o ceně se zájemci o koupi.