Není to vlastně nic tak nového – Jeep míval pick-up ve svém výrobním programu docela běžně. Dokonce už Willys Overland měl dva roky po válce truck s pohonem všech kol. Gladiator se vyráběl v letech 1963 – 87, poslední v řadě byl Comanche, jehož výroba skončila před třiceti lety. Teď se Gladiator vrací v plné síle a s šestiválcem. Vyzkoušeli jsme ho.
Korba dlouhá 153 centimetrů, nástřik ložné plochy proti poškození a kryty pro ochranu nákladu. To jsou vlastnosti, které ocení farmář, lesník i leckterý řemeslník. Motoristický novinář otestuje takové parametry jen omezeně, přesto jsme se pokusili zapojit Gladiatora alespoň částečně do práce, pro niž je primárně určen. Biomasu ze zahrady odveze hravě, na korbu se vejde i skládací žebřík. Plátěný kryt ložné plochy se nám zdál trochu zranitelný, naštěstí jsme na veřejných místech skoro neparkovali. Mohutný pick-up by si troufl i na dříví naštípané na zimu, to už jsme ale i přes bezpečnostní nátěr nechtěli riskovat. Takže jsme se vrhli do klasického testu.
Automobilka navrhla Gladiatora v duchu autentických rysů Jeepu, takže má typickou přední masku se šesti lištami a sedmi otvory, kruhovými světly a robustními sponami pro uzavření kapoty po stranách. Kabina je pěkně hranatá, ovšem pro vylepšení aerodynamických vlastností ji konstruktéři trochu „zešikmili“. Korbu si můžete buď nechat volnou, přikrýt látkovou roletou nebo využít hardtop a získat tak uzavřenou ložnou plochu. Zavazadelník tu pochopitelně není, nicméně pod zadními sedadly je schovaná uzamykatelná schránka.
Interiér sice pracuje s ikonickými detaily, jako jsou dveře na látkových závěsech, svislý středový panel či separátní páka pro ovládání pohonu všech kol, v podstatě se ale komfortem přibližuje víc pohodlnému osobáku než neúnavnému pracantovi. Aby ale nebylo pochyb o energii a chuti do práce, najdete na podlaze v plastových dílech vylisované symboly krumpáče a lopaty. Kožené sedačky testovaného vozu patří k vyšším stupňům výbavy, jsou velmi pohodlné, pěkně prošívané a na zadní lavici dobře členěné, takže tři lidé tu budou cestovat bez pocitu stísněnosti. Velké plochy oken přispívají k pozitivní náladě i na delších cestách.
Přístrojový štít je osazen dnes už skoro vzácnými analogovými ukazateli, mezi nimiž už se ovšem usídlil moderní velký barevný displej, kde si zobrazíte veškeré potřebné informace o jízdě. Displej infotainmentu není zrovna velký, to se ale u tohoto typu aut stejně moc neočekává. Důležité je, že se na něm zobrazuje obraz kamerového systému, což výrazně usnadňuje manévrování při parkování i během průjezdu terénem. Kromě panelu pro ovládání klimatizace pod ním najdeme ještě ovladače oken. Hodně neobvyklé, u jeepů ale tradiční a běžné.
Šestiválcový dieselový motor je určen pro evropský trh a jedná se o koncernový MultiJet V-6, který je zároveň jedinou motorizací v nabídce. Výkon 264 koní je plně postačující i pro kolos vážící 2,3 tuny, automatická osmistupňová převodovka řadí hladce a motor nedrží zrovna moc na uzdě. Na dálnici si tudíž dopřejete i svižnou jízdu, pokud vám nevadí hluk při vyšších rychlostech.
Jenže Gladiator se má nejlépe cítit v lese nebo alespoň na polní cestě, proto mu konstruktéři přidělili typ trvalého pohonu Selec-Trac s dvoustupňovou rozdělovací převodovkou a redukovaným převodovým poměrem. Přeloženo do jednoduché řeči máte k dispozici několik jízdních režimů, které ovládáte druhou řadicí pákou (blíže volantu). Posunutím do příslušné polohy volíte mezi silničním pohonem dvou kol, trvalým aktivním pohonem všech kol (automaticky se rozděluje hnací síla mezi nápravy), částečným pohonem všech kol (rovnoměrně rozdělený točivý moment mezi přední a zadní nápravu) a pro těžký terén je určen pohon všech kol s redukcí. Moderní technologie plovoucího řazení přitom umožňuje měnit typ pohonu i za jízdy až do rychlosti 72 km/h. Spotřeba paliva pochopitelně značně závisí na stylu jízdy a způsobu využití tohoto rozměrného pick-upu. Kombinovaná spotřeba se udává kolem 8,5 l/100 km, my jsme během testu zaznamenali nejčastěji hodnoty mezi 9 a 10 litry. Chcete-li podrobnosti o terénních schopnostech, dokáže se brodit do 76 centimetrů, sjíždět pod úhlem 25 stupňů a nájezdový úhel je dokonce 41 stupňů. Světlá výška 25,3 centimetru znamená výbornou schopnost překonat i velmi náročný terén.
Kromě parkovacích kamer a asistentů můžete volit také monitoring mrtvého úhlu, sledování dráhy při couvání, varování před čelním nárazem se samočinným brzděním či adaptivní tempomat.
Jeep Gladiator začíná v aktuálním akčním ceníku s cenou na 1 499 600 Kč, testovaný druhý stupeň výbavy Overland je od 1 688 600 korun.
Testovaný model:
Jeep Gladiator
motor: vznětový šestiválec 2987 cm3
výkon: 194 kW/264 k při 3600 ot./min.
točivý moment: 600 Nm při 1400 – 2800 ot./min.
rozměry: délka 5591 mm, šířka 1894 mm, výška 1843 mm
rozvor náprav: 3488 mm