Naše redakce se zúčastnila atraktivní podzimní akce, neboť Toyota pozvala zástupce motoristických redakcí do drsného off-road parku v Bělé pod Bezdězem, kde měli možnost projet si jak terénní vozy, tak další modely. Testovalo se na polygonu, na rallye trati i na běžných silnicích. K dispozici byly i dvě speciality – „vodíkový“ Mirai a sportovní model značky Lexus LC500.
Event to byl opravdu náročný. Zástupci automobilky podrobně prezentovali velkou část portfolia Toyoty, byli připraveni také instruktoři off-roadové jízdy a testovací jezdci pro svezení se závodním speciálem.
Pro japonskou automobilku je u nás kategorie SUV vozů podstatnou částí nabídky, zejména když prodeje tohoto typu aut v České republice stále stoupají, překročily již dávno podíl 40 % a hbitě šplhají dál. Přitom ale v rámci evropských ambiciózních ekologických cílů hodlá Toyota stále zvyšovat podíl prodaných vozů s hybridním pohonem. Proto byl hlavní důraz kladen nejen na terénní schopnosti, ale také na technologická řešení, dynamiku jízdy a ekonomické parametry jednotlivých modelů a jejich hybridních verzí. Během prezentace se také novináři dozvěděli podrobnosti o vozu Yaris Cross, novém modelu v segmentu A-SUV, čímž bude paleta kategorií SUV Toyoty od A do E kompletní.
Součástí byla také instruktáž o správném řízení vozů 4×4 a různých typech pohonu všech kol u Toyoty. Redaktoři se seznámili s řešením u nefalšovaných off-roadů jako je Hilux nebo Land Cruiser a jejich využití v pracovních podmínkách, kde specialisté doporučují stálý pohon všech kol. Asistenční systémy pak pomohou zvládnout nástrahy těžkého terénu tam, kde řidič nedokáže vést auto tak precizně jako automaticky řízená funkce (sjíždění svahu, jízda konstantní nízkou rychlostí či zobrazení okolí auta dokonce včetně oblasti pod ním). Ke slovu přišla i hybridní řešení, která automobilka využívá hlavně u městských crossoverů, kdy pohon kol druhé nápravy zajišťuje elektromotor, eventuálně dva elektrické motory podle konkrétního modelu.
Novináři se rozdělili do tří skupin. Každá se pak vydala na jiný druh testovací trati. Postupně absolvovali těžký off-roadový polygon s vozy Hilux a Land Cruiser, následovalo „taxi“ s rallye jezdcem ve sportovních modelech Supra, Yaris GR a Lexus LC500. Později pokračoval lehký off-road okruh s novinkou Yaris Cross, poté RAV4 a Highlander.
Poslední část velkého testovacího dne se odehrála na veřejných silnicích. Novináři totiž přesedli do „civilních“ rodinných vozů Toyota Camry, Corolla, do osobní verze dodávky Proace Verso či Lexusů LS500h, RX450h a UX250h. Závěrečnou lahůdkou byla Toyota Mirai, kdy se redaktoři konečně exkluzivně dostali za volant „vodíkového“ auta, které je na automobilovém trhu stále unikátem. Elektromotor poháněný energií z palivových článků má výkon 182 koní a z nuly na stovku auto dostane za devět sekund. Pohon funguje i při teplotě do mínus 30 stupňů Celsia a negeneruje žádné zplodiny CO2 ani škodlivé látky. Mimochodem, na jedno natankování ujel tento elektromobil na vodíkové palivové články rekordních 1360 km, čímž se zapsal i do Guinessovy knihy rekordů.