Rolls-Royce Phantom – Jízda králů – test

Phantom je jedním z modelů, které značku Rolls-Royce provázejí od počátku její existence. Na trh byl uveden poprvé v roce 1925 a vždycky si jej vybírali důležití a vlivní lidé. V prodloužené verzi, kdy rozvor dosahuje 3,77 metru a délka atakuje šest metrů, jsme měli možnost jej vyzkoušet v rámci novinářských jízd.

Rolls-Royce Phantom (7)

Současná osmá generace se představila v roce 2017 a přinesla hodně moderní pojetí designu, pro nějž obvykle vždycky platila tradice a konzervativní styl. Ve velké míře se v konstrukci uplatnil hliník, pod kapotou tepe srdce v podobě nového dvanáctiválcového motoru o objemu 6,75 litru. K dosavadnímu vysokému komfortu cestujících přibylo několik dalších nových řešení, která posádce zcela nahradí „komorníka“, bez něhož se dřív významní pasažéři Phantomu neobešli. První seznámení s tímto uhlazeným automobilovým aristokratem působí především dojmem božského klidu, který se vznáší v interiéru.

Phantom VIII totiž dostal oproti svému předchůdci úplně novou celohliníkovou konstrukci, kterou inženýři automobilky nazývají „The Architecture of Luxury“. Byla kompletně vyvinuta pro Phantom a je o třicet procent tužší než u předchozího modelu. Rolls-Royce také zdůrazňuje, že tato platforma není sdílena s žádnou jinou značkou. Použitý hliník znamená také výrazné odlehčení, což se příznivě projevuje na jízdních vlastnostech. Na přední nápravě je použit dvojitý lichoběžník, zadní náprava je pětiprvková a podvozek využívá nejnovější generaci vzduchového odpružení, jehož nastavení se operativně mění podle řady údajů, které získává a vyhodnocuje řídicí jednotka. Patří mezi ně také informace od stereokamery v čelním skle, kterou automobilka docela trefně přirovnává k „mužům s červeným praporkem“, kteří v počátcích automobilismu utíkali před jedoucím vozem a mimo jiné také mapovali silnici, po níž mělo auto projet.

O pohodlí cestujících jde u rolls-royců vždy na prvním místě, takže není divu, že jedním ze zadání pro nový model bylo maximální potlačení veškerého hluku, který by mohl pronikat do kabiny. Přispívají k tomu šestimilimetrová skla ve všech oknech, přes 130 kilogramů izolací, absorpční vrstvy ve stropu, dveřích i zavazadelníku. Pocitově jsou všechny tyto snahy zřejmé – při jízdě nijak neruší zvuky z okolí, motor neslyšíte vůbec, aerodynamický hluk jen zcela výjimečně.

Rolls-Royce Phantom (3)

Než se vydáme na první testovací jízdu, Phantom si musíme důkladně prohlédnout, protože jeho sošné tvary lze skutečně těžko přehlédnout. Na karoserii je minimum viditelných spojů, takže vůz působí, jako by byl vytvarován z jednolitého bloku. Oproti předchozímu modelu má dnešní Phantom vyšší přední mřížku, čímž se také ikonická okřídlená soška, které se říká Spirit of Ecstasy, ocitla o něco výš. Mimochodem – můžete si nastavit parametry vozu tak, aby se po uzamčení vozu soška zatáhla do kapoty, čímž se ubráníte případným nenechavcům, kteří by si chtěli z vašeho auta odnést tento suvenýr. Světlomety jsou v duchu moderního designu hodně úzké, při bližším zkoumání objevíte dvojité „R“ z boku vedle hlavních svítilen.

Nástup do kabiny se odnepaměti v Rolls-Roycu odehrává specifickým způsobem – druhé dveře se otevírají opačným směrem než v běžných vozech. Snadno si zvyknete i na kouzelné tlačítko v kabině, které po zmáčknutí dveře tiše a spolehlivě zavře. Ocení to hlavně dámy, které si již nemusí lámat manikúrou pěstěné nehty. Řidič si pochopitelně hlavní vymoženosti luxusního interiéru tolik neužije, protože tlačítkem ovládané roletky, vysouvací podušky pod nohy nebo „hvězdičky“ vytvořené LED žárovičkami ve stropě zkrátka nemá čas nebo možnost vyzkoušet. Zato ale disponuje kokpitem, který zahrnuje jak technologické vymoženosti, tak tradiční „knoflíková“ řešení. Přístrojový štít s trojicí kruhových ukazatelů (rychlost, otáčky, kapaliny) je přehledný a skrz velký volant se silným věncem je na ně výborně vidět. Středový panel je na vrcholu zakončen zabudovaným displejem multimédií a celou spodní část pak zabírá nastavení klimatizace. Design a zpracování jsou krásné a kombinují klasické pojetí s moderní architekturou, nastavení teploty v interiéru je ale trochu moc staromódní a ne moc přesné. Na středové konzole najdete kruhový volič, s nímž nastavujete parametry infotainmentu. Tady se nezapře podobnost s mateřskou značkou BMW – jak grafika displeje, tak rozhraní a jeho rolety jsou řešeny takřka shodně. Posádka na zadních sedadlech, která se rekrutuje z řad panovníků a vůbec šlechty či jiných hodnostářů, si může dopřát pololehu s hlavou podepřenou měkoučkými poduškami, masáž v mnoha konfiguracích nebo sladké snění za zataženými záclonkami, kdy září jen světýlka ve stropě nad jejich hlavami. Zavazadelník vyložený kobercem s vysokým vlasem pojme 548 litrů nákladu.

Rolls-Royce Phantom (13)

Při testu nás samozřejmě zajímal hlavně motor, protože aut s dvanáctiválcem už dnes moc nepotkáte. Benzínový agregát o objemu 6,75 litru je přeplňovaný, narozdíl od předchozí atmosféry. Využívá dvě turbodmychadla, která mají „na svědomí“ mohutný točivý moment 900 Nm, jenž je k dispozici už od neuvěřitelných 1700 otáček. Výkon 571 koní není pro dvouapůltunové auto nijak přehnaný. Rozpohybovat je z nuly na stovku mu trvá pouhých 5,4 sekundy a maximálka je elektronicky omezena na 250 km/h. Spojení s osmistupňovou automatickou převodovkou ZF zaručuje hladké řazení v každé jízdní situaci. Jeho apetit je pochopitelně odpovídající – v kombinovaném provozu vyžaduje podle tabulek 14,5 l/100 km, náš krátký test si vzal okolo dvaceti litrů na 100 kilometrů.

I když je Phantom stále tradicionalistou, dostal do výbavy nejmodernější bezpečnostní systémy, jako jsou adaptivní tempomat, parkovací asistent se všemi možnými druhy pohledů na parkující auto, součástí je předkolizní systém s monitoringem chodců, noční vidění i hlídání jízdy v pruhu a samozřejmě i možnost přes aplikace ovládat auto prostřednictvím svého mobilního telefonu. Na druhou stranu se i nadále budou výdechy klimatizace otevírat táhlem, na které jsou řidiči „rollsů“ zvyklí od nepaměti…

Rolls-Royce Phantom s prodlouženým rozvorem můžete objednat s celou řadou individualizovaných prvků a designových detailů, spousta úprav je dále možná v tzv. bespoke programu. Proto je stanovení prodejní ceny zcela svébytné pro každý konkrétní vůz. Jeho přesnou cenu se dozvíte až v okamžiku, kdy si nakonfigurujete svůj vlastní vůz. Automobilka totiž říká, že každý model je zcela individuální. Odhadem ale počítejte alespoň s patnácti miliony korun.

Rolls-Royce Phantom (5)

Jízdní dojmy

Řídit Rolls-Royce je mimořádný zážitek, ostatně není mnoho osobních vozů této velikosti. To je také hlavní věc, na kterou nesmíte zapomenout. Auto se totiž řídí tak snadno a lehce, že klidně podlehnete dojmu, že jedete v normálním osobáku. Svůj omyl pochopitelně poznáte hned v první zatáčce. Manévrování je tudíž nutné přizpůsobit délce vozu. Podvozek je na nerovnostech dost houpavý, i když je filtruje nekompromisně. Na dálnici se chová ukázněně, jakmile ale šlápnete na plyn, okamžitě vyráží za dokonale hladkého řazení převodovky.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru