První model z řady X, který si na začátek připsal malé „i“, je skutečně čistým elektromobilem. Využívá komponenty z vlastního vývoje BMW a slibuje dojezd až 460 kilometrů (podle cyklu WLTP). A po faceliftu jsme vyzkoušeli i dnes už skoro klasiku – X3 M40d.
Řada X3 je stálicí v nabídce a výkyvy v poptávce zákazníků přináší snad jen očekávání nové generace či faceliftu. Tím zajímavější bylo uvedení elektromobilu právě v této řadě. Proč by si měli zákazníci vybírat bezemisní vůz, když paleta spalovacích motorů je stále dost široká? Vývojáři maximálně zapracovali na parametrech, které to mohou ovlivnit. Vylepšili o třetinu poměr objemu a výkonu hnací soustavy, zvýšili hustotu energie v bateriích o dvacet procent. Díky tomu se dojezd o trochu víc přiblížil k autu s benzínovým motorem. Přitom zrychlení z nuly na stovku za 6,8 sekundy nezní špatně, i když je tu přece jen ještě jedno omezení v podobě maximální rychlosti 180 km/h. Ale tu už si stejně můžeme dopřát jen na sousední německé dálnici…
Zcela odlišná architektura pohonného ústrojí přinesla i změnu výrobního závodu. U modelů SUV bavorské značky jsme zvyklí slýchat jako místo zrodu americký Spartanburg, toto elektrické vozidlo ale sjíždí z výrobní linky čínské továrny v Šen-jangu. Je to logické – produkují se tu i součástky elektrického pohonu BMW eDrive. Tato změna se ale nijak neodrazila na vnějším vzhledu. Máme tu typicky robustní tvary i aerodynamické detaily na předním i zadním nárazníku, nechybí ani tradiční ledvinky, byť z větší zčásti uzavřené – není totiž třeba chladit spalovací ústrojí, konvenční motor byl nahrazen elektromotorem. Na „elektrické“ geny upozorňuje také design kol, která mají speciálně řešené aerodynamické disky. Dokážou snížit odpor vzduchu o pět procent. Aerodynamické vlastnosti zlepšilo i kompletní zakrytování podvozku, není totiž potřeba výřez pro trubice výfukové soustavy.
V kabině se fanoušci značky zorientují velmi rychle, většina ovladačů je na „svém“ místě. Volně stojící displej na vrcholku středového panelu ovládaný přes logicky vystavěný systém iDrive stejně jako joysticková řadicí páka jsou nám důvěrně známé. Sportovně tvarované sedačky s výrazným bočním vedením mají také výsuvné sedáky a široká loketní opěrka přispívá k cestovatelskému komfortu. Kapacita zavazadelníku je velmi dobrých 510 litrů, akumulátory místo pro zavazadla neubraly. Najdete tu hodně modrých detailů, to je znakem elektromobilů u BMW a modrá je nastavena jako výchozí i u vnitřního osvětlení. Podvozek je ve standardu adaptivní – tlumiče jsou elektronicky řízeny podle jízdní situace.
Nám jde ovšem o pohonné ústrojí, které stojí na synchronním elektromotoru s výkonem 286 koní, který má okamžitě k dispozici točivý moment 400 Nm, a může dosáhnout až 17 tisíc otáček za minutu. Vysokonapěťová baterie s kapacitou 80 kWh je uložená v podlaze. Elektromagnetické buzení rotoru (tady se motor BMW značně liší od jiných řešení, protože buzení rotoru neprobíhá permanentními magnety, ale přívodem elektrické energie) umožňuje nastavení různých stupňů výkonu podle zvoleného jízdního režimu. Komfortní a ekologický mód se projevuje jiný způsobem než ve sportovním stylu, kdy následuje okamžitý výkon motoru. Během testu jsme vyzkoušeli všechny možnosti a pokud si odmyslíte chybějící zvuk spalovacího motoru, dokáže auto nabídnout skutečně rozdílné styly jízdy srovnatelné s konvenční jízdou. Automobilka navíc přidala paletu zvuků, které jízdu doprovázejí – odezva na plynový pedál, zvuk při nabírání rychlosti, zvuk brzd.
Při jízdě počátkem března a venkovní teplotě kolem 5 stupňů jsme zaznamenali průměrnou spotřebu 23 kWh na 100 km. Při plném nabití nám ukazoval palubní počítač dojezd 330 kilometrů. A jak se toto elektrické SUV nabíjí? BMW přišlo s kombinovanou nabíječkou, která umožňuje nabíjet baterii z různých stanic – od nabíječky se střídavým proudem – jednofázové s výkonem 7,4kW až po nabíjení stejnosměrným proudem s ultrarychlým nabíjením výkonem až 150 kW. Možností je i nabíjení z domácenské zásuvky. Podle toho se také liší doba nabíjení, v rychlonabíječce se dá baterie dobít z nuly do 80 procent kapacity za něco přes půl hodiny.
BMW iX3 se nabízí v základu za cenu od 1 792 700 Kč. Sériová výbava je tu skutečně bohatá, takže příplatkových položek už není tolik a týkají se hlavně detailů či dekorů.
Testovaný model:
BMW iX3
elektromotor: BMW eDrive 5. generace, kapacita baterie 80 kWh
maximální výkon: 210 kW/286 k
maximální točivý moment: 400 Nm
rozměry: délka 4734 mm, šířka 1891 mm, výška 1668 mm
rozvor náprav: 2864 mm
A co klasika? M40d je tedy poháněný naftovým motorem 2993 cm3 o výkonu 250 kW s krásným dunivým zvukem při nastaveném režimu Sport, ale můžete si vybrat i Comfort nebo Eco pro pohodovou jízdu. Naše průměrná spotřeba činila krásných 8 litrů/100 km a dojezd s plnou nádrží byl lehce přes 800 km. A teď už jen dokumentující fotky – který model si vyberete?