Po roce jsme se opět podívali pod pokličku modelu Ford Explorer, tentokrát na sportovnější verzi ST-Line. Už je jasné, že doba elektrifikovaných modelů, které se rekrutovaly z kategorie miniaut, skončila. Dnešní vozy, které kombinují spalovací motor s elektromotorem, nebo jezdí rovnou čistě na elektřinu, na to jdou úplně jinak. Své majitele hýčkají komfortem, předhánějí se v jízdních schopnostech a odvezou celou partu. Jako Ford Explorer ST-Line.
V českém ceníku značky je to novinka bez předchůdce, jiné je to ovšem v Americe, kde má za sebou několikagenerační vývoj. Zajímavé je, že automobilka tento model vyslala na náš trh výhradně v hybridní verzi. Cena startující nad dvěma miliony znamená ovšem také celkový výkon 457 koní a točivý moment 825 Nm, což může být určující pro dobře situované zákazníky. Auto vážící dvě a půl tuny se dokáže slušně rozpohybovat a k tomu slibuje i nekompromisní terénní schopnosti. Jak se předvedlo v testu?
Na tuzemských silnicích se jedná o specialitu, kterou jsme dříve nevídali, proto se hodí podívat se zevrubněji i na design. Široká a vysoká přední mřížka přímo navazuje na světlomety, jejichž horní okraj s ní tvoří vodorovnou linii. Vysoko položená rozlehlá kapota umocňuje robustní vzhled a celé je to korunováno masivním ochranným lemem na předním nárazníku. Podobné je to na zádi, které dominuje široká stříbrná lišta i nárazník s dvěma dvojicemi koncovek výfuku po stranách. Profil je protáhlý, pětimetrová délka se tu rozhodně nezapře, na druhou stranu ale díky šikmému zadnímu sloupku a plovoucímu efektu třetího bočního okna působí docela dynamicky a relativně štíhle. Plasty naznačují připravenost pro jízdu v terénu, velké nástupní prahy v tom případě ale z výbavy spíš vynechte.
Kabina je prostorná a pro řidiče i spolujezdce nabízí široká pohodlná sedadla čalouněná kůží s výrazným prošitím a členěním. Palubní deska je pojata v duchu moderní doby – s velkým tabletem postaveným na výšku, plně digitalizovaným přístrojovým štítem a tlačítky víceméně jen pro nastavení klimatizace. Mluvit o vnitřním prostoru je v tomto případě nošením dříví do lesa, každému je jasné, že při těchto parametrech se v Exploreru tísnit nebudete. Pro ilustraci – víc než metr pro hlavu i nohy mají k dispozici cestující v první a druhé řadě, ta třetí je výklopná a ovládá se elektricky. Pětimístné uspořádání nabízí zavazadelník o objemu 1137 litrů, sklopení druhé řady sedadel ho rozšíří až na 2274 litrů, zatímco pro sedm pasažérů zbyde pořád ještě slušných 330 litrů. Komfort v podobě zabudovaného modemu pro vytvoření wifi hotspotu až pro deset zařízení udělá z vozu klidně pojízdné kino, kromě toho nabídne takové spektrum uživatelské podpory, že vás už ani nepřekvapí informace, že se o svém vozu na dálku dozvíte úplně všechno a také ho můžete ovládat, dokonce v některých případech i nastartovat motor.
Tím je třílitrový benzínový šestiválec řazený desetistupňovým automatem, který je spojen v hybridním systému s elektromotorem o výkonu 75 kW. Kapacita akumulátoru vystačí pro bezemisní dojezd až 48 kilometrů, mnohem zajímavější je ale impozantní celkový výkon 457 koní, stejně jako mohutný točivý moment 825 Nm. Nadchne vás působivá akcelerace z nuly na stovku za šest sekund, někdy se ale motor s převodovkou ne zcela hladce shodne při rozjezdu. Zátah při sešlápnutí plynu skoro vymaže pocit, který běžně máte za volantem tak velkého auta. Pomáhá samozřejmě i pohon všech kol, který se aktivuje automaticky podle jízdní charakteristiky monitorované každých deset milisekund. Spotřeba spalovacího motoru mezi osmi a devíti litry během testu se nám zdá odpovídající, tabulková hodnota 2,9 l/100 km samozřejmě předpokládá odpovídající podíl dobíjení akumulátorů a jízdy na elektřinu. Baterie by měla být plně nabitá za něco přes čtyři hodiny ve wall boxu nebo veřejné nabíječce, možné je ale i dobití z běžné sítě.
Terénní schopnosti zaručuje možnost přepínání z běžného, ekologického nebo sportovního stylu jízdy na Trail pro nezpevněné povrchy, Slippery na kluzký povrch, Deep Snow pro hluboký sníh a Sand do sypkého písku. Při jízdě s přívěsem využijete režim Tow/Haul. Samozřejmý je asistent pro automatické sjíždění prudkých svahů, který udrží tohoto obra v bezpečné rychlosti. K ovládání řidiči pomáhá i řada vyspělých asistenčních systémů, z nichž oceníte především samočinný parkovací asistent, který dokáže sám i vyparkovat. Za všechny ještě jmenujme systém samočinného brzdění při couvání. Na ten si budete muset zvykat, protože detekuje předměty o výšce od 28 centimetrů a šířce od 7,5 centimetru. Zároveň při hrozící kolizi s předmětem okamžitě brzdí až do zastavení. V reálné situaci auto často na místě zastavilo při couvání do parkovacího místa, za nímž se vyskytoval i drobný keřík. Může vás to obtěžovat, ale také zachránit život domácímu mazlíčkovi, který se nepozorovaně vloudil do vaší garáže.
Ford Explorer plug-in hybrid začíná s cenou na 2 086 900 Kč za sportovněji laděnou verzi ST-Line.
Testovaný model:
Ford Explorer
motor: zážehový šestiválec 2956 cm3
elektromotor: 75 kW, kapacita akumulátoru 13,6 kWh
celkový výkon: 336 kW/457 k
celkový točivý moment: 825 Nm při 2500 ot./min.
rozměry: délka 5063 mm, šířka 2107 mm, výška 1783 mm
rozvor náprav: 3025 mm