Eclipse Cross je poměrně nový model v portfoliu japonské značky Mitsubishi, který nedávno prošel faceliftem. Přinesl nejen designové změny, ale také další verzi pohonu – plug-in hybrid, který spojil spalovací motor s dvěma elektromotory. Právě ten jsme si vybrali do testu.
Mitsubishi se netají tím, že si model Outlander v PHEV provedení získává stále více příznivců. Eclipse Cross ho tudíž logicky následoval v elektrifikaci brzy po uvedení konvenční motorizace. Zároveň se ale dočkal úprav také exteriér. Změnila se přední maska a nový je přední i zadní nárazník. Modernizací prošel design světlometů, ze zadních dveří zmizela výrazná lišta, což mimochodem velmi prospělo výhledu směrem vzad. Subjektivně působí auto dospěleji a také vypadá větší, ostatně přibylo 140 milimetrů na délku. Právě tento přírůstek se projevil na velikosti zavazadelníku – nový model pojme v kufru 359 až 471 litrů nákladu.
V kabině se cítíte příjemně, a to i díky kvalitním materiálům a dobrému zpracování. Středový panel je mohutný a na vrcholku nese velký displej infotainmentu. Ovládání klimatizace zůstává mechanické – otočným voličem vše nastavíte intuitivně a takřka poslepu. Kaplička přístrojů skrývá dva kruhové ukazatele a uprostřed mezi nimi infodisplej s údaji o jízdě. Tady přibyly také informace o toku energií a stavu nabití baterie.
Tady se konečně dostáváme k tomu hlavnímu – hybridnímu pohonu s externě nabíjenými akumulátory. Systém tvoří spalovací motor s Atkinsonovým cyklem a dva výkonné elektromotory, energie je získávána z baterie s kapacitou 13,8 kWh uložené pod podlahou uprostřed vozu. Automobilka upozorňuje, že architektura systému odpovídá spíš elektromobilu, nejedná se o „pouhé“ přidání elektromotoru ke spalovací jednotce. Režim jízdy čistě na elektřinu je možný takřka za jakýchkoliv podmínek, přirozeně při dostatečně nabité baterii. Elektromotory jsou dva – přední má výkon 60 kW, zadní 70 kW. Až do rychlosti 135 km/h můžete jet pouze na elektrický pohon, při provozu ve městě vám nabitá baterie dovolí ujet až 55 kilometrů. Když jsme nabíjeli na doporučených 80 %, pak se ukazoval dojezd přibližně 30 km.
Při jízdě můžete zvolit různé přístupy – necháte všechno na automatice a nestaráte se vůbec o nic, nebo se aktivně zapojíte do „hospodaření“ s energií a určujete, kdy bude systém rekuperovat, využívat tzv. plachtění, či naopak využijete na maximum sportovní styl jízdy, kdy auto rychleji a intenzivněji reaguje na plyn a lépe akceleruje. Pohon všech kol S-AWC vám při tom pomůže provést vůz zatáčkami rychleji, než byste čekali. Náklonům karoserie se pochopitelně nevyhnete, nicméně dynamika je docela překvapivá. Ne každý plug-in hybrid nabízí možnost rychlonabíjení, Eclipse Cross má ale hned několik různých vstupů pro kabely a patří mezi ně i CHAdeMO, přes který se baterie nabije na 80 procent za necelou půlhodinu. Takových nabíječek najdete už poměrně dost, zejména pokud se pohybujete v Praze. Vlastně byste mohli jezdit po městě pořád jen na elektřinu, ale to by zase trpěl spalovací motor. Řeší se to opět automatikou – 90. den jízdy čistě na elektřinu se nuceně nastartuje benzínový agregát. Bez zajímavosti není ani schopnost systému přeměnit se v menší domácí elektrorozvodnu – ze zásuvky ve vozu lze napájet běžné elektrospotřebiče a když máte plnou nádrž, dokáže „utáhnout“ provoz běžné domácnosti až deset dnů.
Mitsubishi připravilo pro zákazníky model Eclipse Cross hned ve třech výbavových stupních – Intense+, Instyle a Instyle+, přičemž ten základní začíná v akčním ceníku na 949 950 Kč. Dokoupit můžete prakticky už jen designové pakety, které naladí vůz buď na sportovní, nebo spíš na elegantní notu.
Testovaný model:
Mitsubishi Eclipse Cross
motor: zážehový čtyřválec 2360 cm3
výkon: 72 kW/98 k při 4000 ot./min.
točivý moment: 193 Nm při 2500 ot./min.
systémový výkon: 138 kW/188 k
rozměry: délka 4545 mm, šířka 1805 mm, výška 1680 mm