Mimořádně výkonná verze ikonické „trojky“ kombinuje řadový šestiválec s pohonem všech kol a novým podvozkem. Měli jsme možnost otestovat její limitovanou „First Edition“, tedy designem a výbavou mimořádnou verzi, jejíž výroba byla naplánována na pouhých 340 kusů ve verzi sedan a stejné množství karoserií Touring. Byla skutečně exkluzivní.
Speciální ledově šedá metalíza s názvem Frozen Dark Grey doplněná černými okenními lištami a k tomu devatenáctipalcová černá kola jsou jedním z poznávacích znaků limitované verze. V této konfiguraci auto působí trochu odtažitěji než běžný model, sportovní charakter je ale nepřehlédnutelný. Mimochodem, jestli jste si všimli, že na dekoru palubní desky je označení „First Edition 1/340“, neznamená to, že náš testovaný model byl první z těch 340 vyrobených, tento emblém mají všechny vozy vyrobené v této limitované edici. Do výbavy patří ještě dvoubarevné kožené čalounění interiéru, a to v kombinaci modré a šedé.
My se ovšem zajímáme hlavně o poháněcí ústrojí, jehož srdcem je výkonný šestiválec, který disponuje silou 374 koní a točivým momentem 500 Nm. Oproti předchůdci má o 48 koní navíc a narostl i točivý moment – o 50 Nm. Úpravy motoru měly za cíl hlavně snížení emisí a spotřeby, která by podle tabulek měla dosahovat 7 – 7,4 l/100 km. Chuť k ostré jízdě (z nuly na stovku zrychluje za 4,4 sekundy) se ale s tímto autem potlačuje jen velmi těžko, a tak nás příliš neudivila spotřeba během testu, která se pohybovala kolem dvanácti litrů. Kombinace skvělého šestiválce s osmistupňovým automatem předvádí ideální spolupráci v každé situaci. Sportovní výfuková soustava k tomu přidává výrazný zvukový projev, který okamžitě vyplavuje „litry“ adrenalinu. Když přidáte režim Sport nebo Sport+, chybí vám ke štěstí už jen uzavřený okruh, na němž by toto auto dokázalo předvést pořádnou jízdu. Dokáže vás ale skvěle povozit i na okreskách, kde přijde ke slovu tuhý podvozek s tlumiči, které se přizpůsobují povrchu i stylu jízdy. Jedná se o novinku v řadě 3, která výrazně snižuje náklony a ještě dál zlepšuje stabilitu v zatáčkách. Sportovní brzdy s modře lakovanými třmeny se dávkují přesně a nastupují okamžitě. „Čtyřkolka“, která je u tohoto motoru povinná, pevně drží podvozek v zatáčce, a i když jízdu bokem vám tak jako dřív „zadokolka“ nedovolí, pořád se s ní můžete noblesně klouzat a zaručeně vás to bude bavit.
Příslušnost do sportovní „M“ rodiny signalizují designové prvky zvenku i v kabině. Specifický přední nárazník a aerodynamické prahy jsou stejně působivé jako lichoběžníkové koncovky výfuku. Uvnitř čeká opravdu luxusní čalounění v modro-šedé kombinaci prémiové umělé kůže a Alcantary, která je modře prošívaná. Volant se silným věncem dobře padne do ruky a jeho polohu lze ergonomicky příjemně nastavit. V kapličce najdete virtuální přístroje, které stejně jako u jiných modelů značky dostaly hranaté tvary. Modrá barva ze sedaček se opakuje i na dveřích a na spodní části palubní desky. Příjemné je zapuštění dřívějšího volně stojícího displeje infotainmentu do středového panelu. Z praktického hlediska rovněž nemusíte slevovat – zavazadelník pojme velmi slušných 480 litrů nákladu.
BMW řady 3 pořídíte od ceny 881 400 Kč, pokud se ovšem rozhodnete sáhnout po výkonné motorizaci, činí základní cena 1 565 200 Kč, s příplatky se cena testovaného vozu zastavila u částky 2,268 milionu korun.
Testovaný model:
BMW M340i xDrive
motor: zážehový šestiválec 2998 cm3
výkon: 275 kW/374 k při 5500 – 6500 ot./min.
točivý moment: 500 Nm při 1850 – 5000 ot./min.
rozměry: délka 4713 mm, šířka 1827 mm, výška 1440 mm
rozvor náprav: 2851 mm