Bezpečný dojezd do cíle není při řízení prioritou pro více než pětinu řidičů. Téměř každý sedmý člověk usedající za volant dává přednost rychlosti přepravy. Vyplývá to z internetového testu, který v rámci preventivní kampaně Agresivita zabíjí připravila Česká asociace pojišťoven ve spolupráci s dopravními psychology. Během prvních pěti měsíců trvání kampaně se online testu zúčastnilo přes třicet tisíc řidičů.
S různými projevy agresivního chování se na českých cestách setkává 97 % řidičů, nejčastěji prý na dálnicích a silnicích mimo obytné zóny. Extrémně rychlá jízda, lepení se na zadek jiných aut, vybržďování, to jsou nejčastější projevy agresivity na českých silnicích. Jak vyplynulo z odpovědí v testu řidičů, za těmito přestupky stojí všudypřítomný spěch. Řidiči jsou pod vlivem stresu náchylnější k nevhodnému chování či chybám při řízení vozidla. Ukázalo se totiž, že jen necelá polovina řidičů si nechává dostatečnou časovou rezervu pro případ nečekaných komplikací na trati. Pětina odpovídajících má dokonce „nervy nadranc“, protože je zastihla dopravní zácpa. Přitom právě tomu lze do určité míry předcházet lepším plánováním.
Důležitý poznatek přinesl také pohled na vztah mezi dodržováním dopravních předpisů a restrikcemi. Třetina testovaných přiznala, že pravidla silničního provozu dodržuje především kvůli obavám z pokuty nebo trestných bodů, nikoliv proto, že je to bezpečné nebo aby se vyhnuli dopravní nehodě.
Z výsledků testů také vzešlo, že téměř čtyři z pěti řidičů (78,2 % respondentů) se považují za bezpečnějšího řidiče, než jsou ostatní. Když se ale podíváme na odpovědi týkající se znalosti a dodržování pravidel silničního provozu, zjistíme, že kupříkladu jen necelá polovina řidičů ví, jaká je maximální rychlost v obytné zóně. Každý třináctý by ji projížděl dokonce dvakrát rychleji, než je povoleno. Ještě závažnější jsou pak přiznání k řízení pod vlivem alkoholu. S takzvaným „ranním zbytkáčem“ po oslavě by na silnice vyjel každý desátý řidič.
K občasnému porušení pravidel se přiznává dokonce celých 92 % řidičů. Většina (57 %) argumentuje tím, že si to vyžádala situace, dalších 13 % přiznává chyby z nepozornosti, celá pětina řidičů je však přesvědčená, že není potřeba dodržovat všechna pravidla, když mají přehled.