Cupra Ateca byla prvním modelem, představeným touto samostatnou španělskou značkou vysokovýkonných vozů. Vůz byl navržen a vyvinut v Barceloně a vyrábí se v Kvasinách v České republice. Přichází k nám s nejvyšší úrovní sériové výbavy včetně anatomických sportovních sedadel, 19“ kol Cupra z lehké slitiny, adaptivních tlumičů DCC a progresivního řízení. A také s rozmanitou nabídkou prvků výbavy na přání, od nových barev a variant interiéru přes volant s tlačítkem pro spuštění motoru a voličem jízdních režimů až po výfukovou soustavu Akrapovič.
K dispozici je jen jediný, ale výborný motor TSI 2,0 litru o výkonu 300 k, dodávaný ve spojení se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec poskytuje nejvyšší výkon 221 kW a maximální točivý moment 400 Nm a dosahuje nejvyšší rychlosti 247 km/h. Hranici 100 km/h pokoří za pouhých 4,9 sekundy. Výkony motoru doprovází akustická kulisa vytvářená výfukovou soustavou slovinské firmy Akrapovič. Prskání do výfuků je podmanivé a řidiči pozvedne náladu.
Pohon všech kol používá nejnovější generaci systému s elektrohydraulicky ovládanou vícelamelovou mezinápravovou spojkou, který řízeným způsobem rozděluje točivý moment mezi jednotlivá kola. Systém nepřetržitě sleduje a analyzuje provozní podmínky a na základě toho maximalizuje trakci a optimalizuje provozní vlastnosti, aby byla zaručena blesková akcelerace. Mezinápravová spojka je uložena před rozvodovkou zadní nápravy na konci spojovacího hřídele. Tím je optimalizováno rozložení hmotnosti mezi nápravy. Přínosem je také nižší setrvačnost ve spojení s rychlejšími reakcemi. Patrně největší vliv na jízdní vlastnosti modelu má propojení poháněcího ústrojí a podvozku. Vůz pohotově reaguje na změny jízdního stylu a stav vozovky díky adaptivním tlumičům DCC (Dynamic Chassis Control). Nastavení se mění během milisekund a vůz tak může poskytovat maximální výkony v různých provozních podmínkách.
Nastavení SUV lze přizpůsobovat podmínkám jízdy nebo požadavkům řidiče pomocí šesti různých jízdních režimů. Na výběr jsou režimy Normal, Sport, Cupra, Individual, Snow nebo Off-road, které mění charakter vozidla, od vozu pro každodenní provoz až po vysloveně sportovní automobil.
Jaké jsou jeho vnější rozměry? Při rozvoru náprav 2630 mm má vnější délku 4386 mm, vnější šířku 1841 mm a vnější výšku 1599 mm. Rozchod kol vpředu je 1575 mm, vzadu 1549 mm. Brzdová soustava Brembo umožňuje intuitivní ovládání dynamického vozu na vjezdu do zatáčky i na výjezdu z ní.
Příď zahrnuje nový design nárazníku i nové světlomety s diodami LED pro všechny osvětlovací funkce. Boční ochranné lišty mají lesklou povrchovou úpravu v tmavém hliníkovém odstínu, což platí i pro podélné střešní nosiče a kryty vnějších zpětných zrcátek. Nový vzhled přinášejí broušená kola s aerodynamickým designem doplněným ozdobnými prvky v odstínu mědi nebo stříbra. Zadní svítilny jsou kompletně osazeny elektroluminiscenčními diodami a disponují funkcí dynamických ukazatelů směru. Zásadním prvkem designu zádě jsou čtyři koncovky výfukové soustavy, které potvrzují sportovní charakter modelu.
Jakmile si řidič nastaví anatomické sportovní sedadlo, uchopí nový volant, který nese tlačítka pro spuštění motoru a výběr jízdních režimů, nohama spočine na hliníkových pedálech a zrakem zkontroluje digitální panel přístrojů, okamžitě si uvědomí, že je Cupra ještě více zaměřena na fascinaci z jízdy. Krátkým stisknutím tlačítkem na volantu lze procházet mezi režimy Normal, Sport a Individual, zatímco dlouhé stisknutí je přímou cestou k režimu Cupra.
Hlavní roli v konektivitě hraje digitální panel přístrojů, který kombinuje 10,25“ displej s vysokým rozlišením a variabilním nastavením a informační a zábavní systém. Hlasové ovládání rozumí hovorové řeči. Uživatelé tak mohou vstupovat do interakce s informačním a zábavním systémem pomocí obvyklých hlasových povelů. Systém reaguje po vyřčení jednoduché aktivační fráze „Hola Hola“.
Pokud jde o bezpečnost, tak mezi asistenční systémy patří přednárazový asistent, předvídavý adaptivní tempomat ACC (Adaptive Cruise Control), asistent Travel Assist pro automatizovanou jízdu, asistent pro stav nouze (Emergency Assist), asistent pro změnu jízdního pruhu (Side Assist) a asistent pro couvání z parkovacího místa (Exit Assist).
Při krátkém testu jsme ocenili skvělý motor a jeho atraktivní zvuk, vůz je komfortní a prostorný, bez velkých náklonů při svižném projíždění zatáček. V Cupra režimu jsme dosahovali spotřebu cca 12,5 litru/100 km. Cena základního modelu činí téměř 1,3 milionu korun, testovaný vůz s příplatky přesahuje 1,5 milionu Kč.