Nová generace ikonického terénního modelu Wrangler přinesla drobné úpravy vzhledu, ale především moderní technologie a větší komfort pro posádku. Ten je možno ještě vylepšit speciálním paketem Overland, který je určen jen pro verzi Sahara. Právě v takové konfiguraci jsme si Wrangler vybrali pro redakční test.
Kulaté světlomety, které Wrangler „nosí“ na přídi už skoro osm desetiletí, mu samozřejmě zůstaly, stejně jako sedm velkých svislých otvorů v přední mřížce. Také velký plastový lem ční stále výbojně vpřed a nabízí mimo jiné i příjemné posezení při improvizovaném pikniku v přírodě. Pohled na mohutné blatníky už ale odhalí první velký rozdíl – vodorovná světla zakončená oranžovými směrovkami tady dřív nebyla. Ani mlhovky nejsou na původním místě, teď je najdeme na rozích nárazníku. Zadní svítilny zase dostaly LED diodovou technologii. Celkový dojem umocňuje paket Overland, který přidává na velikosti kolům – jsou 18 palcová slitinová, k tomu rámečky na přední mřížce – ty mají speciální povrchovou úpravu, s níž motiv „vyceněných zubů“ více plasticky vystupuje.
Testovaná verze je Unlimited Sahara, což znamená, že se jedná o čtyřdveřový vůz s odnímatelnou pevnou střechou. Při pěkném počasí zkrátka můžete auto shora i na bocích (díky snadno snímatelným dveřím) částečně odstrojit tak, že se z něj stane téměř „safari“ auto. Na bocích se toho moc nezměnilo, nechybí ani tradiční přiznané závěsy dveří. Páté dveře nesou náhradní kolo a otevírají se do boku, na to je potřeba pamatovat při parkování. Můžete je otevírat buď celé, nebo jen spodní díl, takže do kufru se dostanete „šuplíkovitým“ otvorem, který je ale dostatečně široký. Když je otevřete celé, získáte obrovský vstup pro rozměrné náklady. Vyjádřeno v číslech – 533 litrů při běžném uspořádání, 1044 litrů se sklopenými zadními sedadly.
Kabina získala na komfortu a atraktivitě, i když uspořádání je stále tradiční. Středový panel je svislý a rovný, kromě řadicí páky automatické převodovky je tu i páka pro ovládání pohonu všech kol. Materiály jsou ale kvalitnější a už na pohled příjemnější, své udělá i kožené čalounění, které je součástí výbavy Overland. Zůstává ovšem rozložení pedálů a chybějící plocha pro opření levé nohy, tradicionalisti tudíž mohou být spokojeni. Přístrojový štít obsahuje dva velké kruhové ukazatele, mezi nimiž se na displeji zobrazují údaje o jízdě. Displej infotainmentu, který je zabudovaný v horní části středového panelu, pak kromě navigace, audiosystému nebo aplikací zobrazuje také off-roadové parametry, tedy úhly náklonu, zvolený typ pohonu a další údaje pro jízdu v terénu.
V té nový Wrangler zůstává mistrem, zvládne ten nejnáročnější terén a přidává nové funkce. Podle provedení karoserie je zvolen i typ pohonu (možnosti jsou dvě – Command-Track a Rock-Track), v případě Sahary je použit Command-Track, který využívá dvoustupňovou redukční převodovku s poměrem 2,72:1 v rozdělení mezi přední a zadní nápravu, stálý převod je pak pro naftovou verzi 3,73. Na výběr jsou čtyři jízdní režimy – silniční převod s pohonem zadních kol, automaticky rozdělovaný pohon všech kol, stálý pohon všech kol nebo pohon všech kol s redukčním převodem. Konstrukce na pevném rámu a pětiprvkové zavěšení kol ve spojení s ochrannými plechy podvozku předurčují Wrangler pro překonávání těžkých překážek.
V motorizacích mají Evropané volbu mezi benzínovým dvoulitrem a dieselovým motorem 2,2 litru. (Mimoevropské trhy pak nabízejí ještě šestiválcový Pentastar 3,6 l.) V testu jsme měli naftový motor, který disponuje výkonem 200 koní a nebýt masivního aerodynamického hluku při rychlostech překračujících dálniční limit, byl by z něj dokonalý dálniční expres. Výborně zabírá a dokáže dvoutunovou masu rozpohybovat velmi svižně. Díky osmistupňové automatické převodovce je řazení hladké, při běžné jízdě po silnici prakticky nepociťujete rozdíl v chodu oproti běžnému osobnímu autu. Turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek a systém vstřikování MultiJet zaručují výkon i akceleraci, například z nuly na stovku dokáže tento obr zrychlit za 9,6 sekundy. Motor plní normu Euro 6D-Temp, přičemž v tabulkách se udává kombinovaná spotřeba 7,7 l/100 km. Naše dynamická jízda tento údaj o moc nezvýšila, redakční test jsme zakončili s hodnotou 8,3 l/100 km.
Přestože Wrangler zůstává věrný svým tradicím, nezříká se ani bezpečnostních systémů, takže dokáže monitorovat mrtvý úhel, detekovat vozidlo vzadu při couvání, má couvací kameru s vektorovou projekcí dráhy jízdy a elektronicky vyrovnávat úhel náklonu.
Testovaný Wrangler Unlimited ve verzi Sahara měl v době testu cenovku začínající na 1 466 900 Kč.
Testovaný model:
Jeep Wrangler Unlimited
motor: vznětový čtyřválec 2143 cm3
výkon: 147 kW/200 k při 3500 ot./min.
točivý moment: 450 Nm při 2000 ot./min.
rozměry: délka 4882 mm, šířka 1894 mm, výška 1838 mm
rozvor náprav: 3008 mm