Seat Leon byl vždy hlavním pilířem produktové řady značky, která se nyní s tímto modelem vydává novým směrem v reakci na globální trend elektrifikovaných vozidel. Nejnovější čtvrtá generace zahrnuje externě nabíjitelný hybridní systém. Vůz dodávaný jako pětidveřový hatchback i rodinné kombi Sportstourer je prvním modelem značky s tímto druhem pohonu. Jako jedni z prvních jsme mohli vyzkoušet v okolí Prahy Sportstourer ještě na španělských značkách a v nejvyšší výbavě FR.
Vůz je prvním externě nabíjitelným hybridním vozidlem, navrženým, vyvinutým a vyráběným v Barceloně. Celkem více než 2,3 milionu prodaných vozů od jeho představení v roce 1999 ilustruje úspěšnou historii této modelové řady.
Zážehový motor 1.4 TSI o výkonu 110 kW vytváří spolu s elektromotorem o výkonu 85 kW celkový nejvyšší výhon 150 kW/204 k a maximální točivý moment 350 Nm. Leon e-Hybrid se tak stal nejvýkonnějším a nejhospodárnějším vozem značky. Díky 13kWh sadě lithium-iontových akumulátorů by měl dojet v elektrickém režimu až 64 km dle metodiky WLTP (72 km v kombinovaném cyklu dle NEDC). Systém s bezkartáčovým elektromotorem může okamžitě přepínat mezi různými jízdními režimy, takže vůz může být poháněn výhradně spalovacím motorem, kombinací spalovacího motoru a elektromotoru nebo pouze elektrickou energií.
Řidič může ovlivňovat činnost hybridního systému. Může se například rozhodnout pro udržování stavu nabití akumulátorů, aby měl k dispozici dostatek elektrické energie, až bude potřebovat pohon s nulovými emisemi. A po vyčerpání zásoby elektrické energie se pohon vrátí do hybridního režimu. Jakmile má řidič v dosahu zdroj elektrické energie, může vůz připojit do elektrické zásuvky a akumulátory se nabijí za pouhé 3 hodiny a 40 minut při použití nástěnné nabíječky s výkonem 3,6 kW, nebo za méně než 6 hodin, poskytuje-li nabíječka výkon 2,3 kW.
Externě nabíjitelný hybridní systém používá automatickou převodovkou DSG, která maximalizuje hospodárnost. Šestistupňová převodovka modelu těží nyní z výhod technologie „shift-by-wire“. Tento systém nemá mechanické propojení páky voliče s převodovkou. Signály pro řazení jsou přenášeny elektronicky, což umožňuje řadit bez použití fyzických ovládacích mechanismů.
Vzhledem k tomu, že systém e-Hybrid vyžaduje více prostoru než tradiční pohon se spalovacím motorem, byly při jeho uspořádání zohledněny požadavky na maximální jízdní dynamiku a rovnovážné rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu vozidla. Pod kapotou je uložen spalovací motor, elektromotor a řídicí jednotka pohonu s výkonovou elektronikou, zatímco vzadu je sada lithium-iontových akumulátorů a palivová nádrž. Vůz má hmotnost 1614 kg v pětidveřové verzi a 1658 kg jako Sportstourer.
Řidiči si mohou prostřednictvím individuálního jízdního režimu přizpůsobit nastavení modelu. Kromě pevně definovaných jízdních režimů Eco, Normal a Sport je možné libovolně měnit nastavení podvozku pomocí posuvného ovladače systému DCC. Automobil se vždy rozjíždí v elektrickém režimu (pokud jsou akumulátory dostatečně nabité). Pokud stav nabití akumulátorů klesne pod určitou úroveň nebo vůz překročí rychlost jízdy 140 km/h, přejde pohon do hybridního režimu. V něm má řidič možnost udržovat stav nabití, nebo ho zvýšit či snížit na stanovenou úroveň. Řidič díky tomu může například dojet do cíle v městské oblasti s elektrickým pohonem a nulovými emisemi.
Leon svítí na cestu řadou inovativních osvětlovacích technologií, mezi něž patří ambientní osvětlení po celém obvodu přední části interiéru, zadní světla coast-to-coast, dynamické ukazatele směru, přední Full LED světlomety a uvítací osvětlení. Zároveň je prvním komplexně síťově propojeným automobilem značky. Nabízí optimální ochranu v jakékoli jízdní situaci díky kombinaci nejvyspělejších asistenčních systémů, mezi něž patří prediktivní adaptivní tempomat ACC, asistent pro stav nouze Emergency Assist, asistent pro automatizovanou jízdu Travel Assist, asistent pro změnu jízdního pruhu Side Assist a asistent pro couvání z parkovacího místa Exit Assist.
Na závěr ještě pár čísel. Při vyzvednutí vůz ukazoval dojezd 450 km s plnou nádrží a 47 km na elektřinu. Po celodenním ježdění po dálnici i okreskách Středočeského kraje jsme dosáhli výtečné spotřeby 4,9 l/100 km, dlouhodobá spotřeba se ustálila na 6,4 litrech. A cena? Základ ve výbavě FR činí 852.900 Kč, s příplatky byl testovaný vůz za 1.041.000 Kč.