Sébastien Ogier společně s navigátorem Julienem Ingrassiou si svojí vítěznou jízdou s Toyotou Yaris WRC v napínavém rozhodujícím kole sezóny na Rallye Monza vybojovali sedmý mistrovský titul ve světovém rallyovém šampionátu FIA.
Ogier dosáhl tohoto nejnovějšího úspěchu v rámci své první sezóny v řadách týmu Toyota Gazoo Racing WRT (World Rally Team). Za posledních 30 let je tento Francouz v pořadí pátým mistrem světa WRC jezdícím s Toyotou – korunku přebírá od Otta Tänaka, jenž se stal mistrem světa v týmu Toyota v roce 2019.
Během sezóny přerušené pandemií koronaviru bojoval Ogier muž proti muži s týmovým kolegou Elfynem Evansem o titul pro závodní jezdce, a to až do posledního kola na Rallye Monza, které se ukázalo být náročnou novinkou kalendáře WRC. Kromě technických měřených úseků se smíšeným povrchem na klasické italské závodní dráze, v pátek navíc komplikovaných nepolevujícím deštěm, se posádky v sobotu vydaly do okolních hor, kde však panovaly dosti zrádné zimní podmínky.
Evans, nováček týmu a letošní vítěz rallye ve Švédsku a Turecku, sjel v sobotu v neuvěřitelně kluzké pravotočivé zatáčce ze silnice, a to ve chvíli, kdy si jel pro pódiové umístění. Jelikož až doposud celou sezónu neskončil horší než čtvrtý, podle pravidel pro restart se mohl v neděli vrátit do závodu, stále s nepatrnou šancí získat poprvé v životě titul mistra světa.
Iniciativu však převzal Ogier, jenž se v sobotu ráno posunul do čela rallye za podmínek nápadně připomínajících Rallye Monte-Carlo, které v minulosti již sedmkrát vyhrál. S náskokem 17,8 s pak vstupoval do posledního závodního dne, jenž sestával ze tří dalších měřených úseků na okruhu a parku v Monze. Situaci opět zkomplikoval déšť, zejména během posledního bodovaného úseku, avšak Ogier situaci zvládl s konečným náskokem 13,9 s.
Na stupně vítězů v Monze s výhledem na boxovou uličku vystoupil nejen Ogier a Ingrassia, ale i Tommi Mäkinen, jenž v tomto posledním podniku v roli šéfa týmu převzal vítěznou trofej pro výrobce; od ledna 2021 se v rámci týmu Toyoty ujme nové role ‚poradce pro motorsport‘.
Toyota získává první a druhé místo v mistrovství závodních jezdců a navigátorů – Evans s navigátorem Scottem Martinem dokončují ročník jako druzí po úspěšné průlomové sezóně, kdy poprvé ve své kariéře bojovali o mistrovský titul.
Pozoruhodný ročník celého týmu završuje i zbrusu nová jezdecká sestava – Kalle Rovanperä a Jonne Halttunen – která si v šampionátu v roli nováčků WRC vybojovala celkové páté místo a v sedmi podnicích se dokázala šestkrát umístit mezi nejlepšími pěti.
V kategorii továrních týmů skončila Toyota těsně na druhém místě, pouhých pět bodů za vítězem, především díky úsilí jezdecké sestavy bojující celou sezónu s celkově čtyřmi vítězstvími v sedmi letošních podnicích.
Akio Toyoda
„Blahopřeji Sébastienovi a Julienovi k jejich vítězství na Monze a k titulu mistra světa za rok 2020! Jeden z členů týmu mi dnes poslal Sébastienovu fotku pořízenou minutu před tím, než opouštěl servisní park. Data k měřenému úseku si evidentně kontroloval až do poslední minuty před startem. Další jeho fotku jsem dostal mezi erzetami: i v průběhu rallye zevrubně a zdvořile odpovídal na Takamotovy otázky. Mám samozřejmě ohromnou radost ze zisku titulu, ale ještě větší radost jsem měl, když jsem viděl ty fotky. Díky, že jsi se rozhodl pro náš tým a závodění právě s námi. Bohužel nám unikl mistrovský titul mezi továrními týmy. Myslím, že ještě něco málo nám chybí, ať již jde o Yaris WRC nebo náš tým.“
KONEČNÁ KLASIFIKACE, RALLYE MONZA
1 Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (Toyota Yaris WRC) 2 hod 15 min 51,0 s
2 Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 Coupe WRC) +13,9 s
3 Dani Sordo/Carlos del Barrio (Hyundai i20 Coupe WRC) +15,3 s
4 Esapekka Lappi/Janne Ferm (Ford Fiesta WRC) +45,7 s
5 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota Yaris WRC) +1 min 11,1 s
6 Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger (Škoda Fabia Rally2 evo) +3 min 56,2 s
7 Oliver Solberg/Aaron Johnston (Škoda Fabia Rally2 evo) +4 min 12,1 s
8 Jari Huttunen/Mikka Lukka (Hyundai i20 R5) +5 min 15,4 s
9 Mads Østberg/Torstein Eriksen (Citroën C3 R5) +5 min 27,4 s
10 Pontus Tidemand/Patrik Barth (Škoda Fabia Rally2 evo) +5 min 53,0 s
29 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota Yaris WRC) +20 min 12,6 s
Mistři světa s vozy Toyota v kategorii závodních jezdců:
1990: Carlos Sainz (Toyota Celica GT-Four ST165)
1992: Carlos Sainz (Toyota Celica Turbo 4WD ST185)
1993: Juha Kankkunen (Toyota Celica Turbo 4WD ST185)
1994: Didier Auriol (Toyota Celica Turbo 4WD ST185)
2019: Ott Tänak (Toyota Yaris WRC)
2020: Sébastien Ogier (Toyota Yaris WRC)