Na zdraví, slečno Sofie! Všechno nejlepší k sedmdesátinám!

Před 70 lety sjel z linky wolfsburského závodu vůz T1 s výrobním číslem 20-1880. Skříňový Transporter v barvě „holubí modrá“ putoval za zákazníkem do Hildesheimu, kde zajišťoval přepravu zboží. Na konci těžké služby zmizel tento VW Bus na téměř dvacet let v soukromých sbírkách. Začátkem 90. let jej však jeden fanoušek vozů Bulli uvedl znovu do provozu a od konce roku 2014 je pak toto vozidlo po kompletní renovaci součástí historické sbírky výrobce.

vw transporter3 

Volkswagen spustil sériovou výrobu modelu „VW Transporter“, Typ 2 (Typem 1 byl VW Brouk), 8. března 1950. Typ 2, označovaný také jako Bulli, je považován za všestranného génia epochy hospodářského zázraku. Brzy se stal miláčkem živnostníků a podnikatelů. Platí to i pro modrý skříňový vůz s číslem podvozku 20-1880. Pro Hildesheim a jeho nové majitele byl tehdy bezpochyby velmi důležitým pomocníkem. Jednalo se totiž o první Transporter v tomto dolnosaském městě. Úzkými hildesheimskými uličkami projížděl dlouhých 23 let. Poté jej firma prodala sběrateli, a poslala jej tak do (předčasného) důchodu.

Foto: Detlev Wecke

V letech 1973 až 1992 byl Bulli součástí sbírek různých fanoušků vozů VW. V tomto období se jej poslední majitel pokusil prodat na inzerát v magazínu fanklubu „Brezelfenstervereinigung e.V.“. Napoprvé se mu to nepovedlo. Dnes je to téměř nepředstavitelné, ale tehdy nebyla poptávka po použitém „užitkovém voze“ nijak závratná. Až po několika inzerátech (bez fotografie a se třemi řádkami textu, jak bylo tehdy obvyklé) si Transporteru všiml Dán Tonny L. Koupil jej bez prohlídky poté, co se telefonicky dozvěděl, že vůz má mezi sběrateli dosud nejnižší známé výrobní číslo podvozku.

Foto: Detlev Wecke

Z Transporteru se stala Sofie, která po omlazovací kúře prožívá druhé jaro

V roce 1992 zamířil Bulli s hrdými 42 lety na nápravách a méně než 100 000 km na tachometru do Dánska. Stání nedělá automobilům dobře a modrý Transporter byl mimo provoz 19 let. Před jeho zprovozněním bylo proto nutné vyměnit důležité díly. Tonnymu bylo ihned jasné, že vůz u něj zůstane nadlouho. Dal proto Transporteru jméno. Po vzoru prvního T1 dodaného do Dánska pokřtil svůj poklad „Sofie“.

vw transporter4

Začátkem roku 2000 zahájil nákladnou a časově náročnou kompletní renovaci. První zkušební jízdu podnikl na jaře 2003 na sraz fanoušků VW v Bad Cambergu. A rozhodně to nebyla poslední jízda, na kterou se Dán se Sofií vydal. Společně ujeli více než 20 000 km napříč Evropou. Velmi často byla jejich cílem setkání fanoušků vozů Bulli. Na nich byla Sofie samozřejmě vždy největší hvězdou a také nejstarším vozem, většinou navíc ověnčeným titulem „Nejkrásnější Bulli“.

Tonnyho zahltily nabídky od sběratelů. Na jaře 2014 však došlo v Hannoveru k osudovému setkání. Stalo se to během návštěvy dánského korunního prince v závodě značky Volkswagen Užitkové vozy. Prince doprovázel zástupce dánského dovozce, který se mimochodem zmínil, že je v Dánsku jeden Bulli z roku 1950, hledající nový domov. Brzy poté se na Tonnyho obrátilo oddělení historických vozidel značky Volkswagen Užitkové vozy.

Sofie se na konci roku 2014 přestěhovala do města Transporterů, do Hannoveru. Tonny se s ní rozloučil se slzami v očích: „Vím, že jí doma bude nejlépe.“ A měl pravdu. Sofie od té doby již hodně prožila, udělala radost bezpočtu lidí a probouzela vzpomínky. V rodu kultovních Transporterů je hvězdou první velikosti. Na své kulatiny si Sofie připila v okruhu blízkých přátel ze sbírky historických vozů značky Volkswagen Užitkové vozy. Tak tedy: „Na zdraví, slečno Sofie!“ – na dalších 70 let.

Technické údaje

Rok výroby: 1950

Barva: holubí modrá L 31

Výrobní číslo podvozku: 20-1880

Motor: vzduchem chlazený, čtyřdobý plochý čtyřválec s protiběžnými písty (tzv. boxer), uložený vzadu

Nejvyšší rychlost: 80 km/h při 3300 min-1

Zdvihový objem: 1131 cm3

Pohotovostní hmotnost: 990 kg

Užitečná hmotnost: 760 kg

Nejvyšší výkon: 18 kW/25 k při 3300 min-1

Vnější rozměry: délka 4100 mm x šířka 1700 mm a výška 1900 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru