Nejvýznamnější. Největší. Nejsledovanější. Takovými atributy se mezi českými automobilovými soutěžemi může pyšnit tradiční Barum Czech Rally Zlín. Letošní ročník měl být pro „Barumku“, jak se závodu lidově přezdívá, padesátým v pořadí, ale kvůli koronavirové epidemii musel být přeložen na příští rok.
Značka Barum, registrovaná v roce 1948, měla k automobilovým závodům vždy velmi blízko a jezdci používající pneumatiky této značky pravidelně sbírali cenná vítězství. V roce 1971 tehdejší výrobce pneumatik Barum, při příležitosti otevření výrobního závodu v Otrokovicích, zorganizoval soutěž s názvem Servisní dny a Rallye Barum. Účastnilo se jí více než osmdesát posádek a vítězem se stal Jan Halmazňa. Jednalo o amatérskou rallye, která však odstartovala dlouholetou tradici tohoto velkolepého závodu. Od roku 1973 se soutěže pravidelně účasnil i Barum tým, jehož poznávacím znakem byla typická žlutomodrá barva.
Od prvního ročníku na počátku sedmdesátých let se toho však mnoho změnilo. Již v roce 1972 se stala soutěž součástí republikového šampionátu a její význam rostl i v následujících letech. Závod rychle nabyl mezinárodního významu a od roku 1984 je nepřetržitě součástí kalendáře mistrovství Evropy. Na začátku druhé poloviny osmdesátých let závod dokonce vedl i přes slovenské území. V éře vozů WRC, které se používají v mistrovství světa, přišel v roce 2002 další mezník – závod získal nejvyšší evropský koeficient 20, jenž zaručuje účast předních evropských jezdců.
Měnily se i charakter a délka soutěže. Zatímco v prvním ročníku stačilo jezdcům zdolat 45 kilometrů rychlostních zkoušek, na konci sedmdesátých let počet závodních kilometrů dostahoval takřka pěti set (nejdelší byla Barumka v roce 1979, kdy každý soutěžící odjel 494 měřených kilometrů), přičemž dnes se soutěž pohybuje na necelé polovině této délky. Souhrnná délka všech rychlostních zkoušek, které se v historii Barum rallye odjely, je přibližně 13 000 kilometrů. Rallye se těší velké oblibě i mezi fanoušky. Celková kumulovaná návštěvnost v posledních letech pravidelně přesahuje 250 tisíc diváků.
Rekordmani: Kopecký a Škoda
Nejúspěšnějším pilotem v historii Barum rallye je Jan Kopecký, jenž ve Zlíně triumfoval osmkrát a od roku 2015 zůstává neporažen. Vyhrávali zde však i jiní – k trojnásobným vítězům se řadí například Roman Kresta či Nor John Haugland. Mezi značkami dominuje domácí Škoda s dvaceti primáty.
Nejvýznamnější milníky a zajímavosti Barum Czech Rally Zlín
1971 První ročník Barum rallye, při slavnostním otevření pneumatikárny v Otrokovicích
1972 Závod se stává součástí republikového šampionátu
1973 První účast soutěžního Barum týmu
1975 Nejvyšší počet startujících posádek – 141
1984 Zlínská soutěž je zařazena do seriálu mistrovství Evropy
2000 Premiérová účast vozů kategorie WRC (World Rally Car)
2002 Barum rallye získává nejvyšší evropský koeficient 20
2003 Nejrychlejší ročník – průměrná rychost vítězného Václava Pecha s vozem Ford Focus RS WRC činila 111,5 km/h
2005 Zařazení speciální rychlostní zkoušky v ulicích Zlína
2007–2012 Soutěž patřila do tehdejšího seriálu Intercontinental Rally Challenge
2019 Jan Kopecký se stává osminásobným vítězem Barum rallye
2021 50. ročník Czech Barum Rally Zlín, 50 let od prvního ročníku Barum rallye