Představení nového modelu bylo plánováno na polovinu března na řecký ostrov Kréta, ale vzhledem k současné situaci a nemožnosti cestovat do zahraničí jsme dostali příležitost si jeden den zajezdit s novým kombíkem po vlastech českých. Na výběr byly dvě motorizace, a to benzínová 1.5 TSI nebo naftová verze 2.0 TDI, obě se 110 kW. A diesel byl naší volbou. Jaké byly první dojmy?
Pojďme se na tuto českou ikonu podívat pěkně zblízka a od začátku. Před šedesáti lety dostala Octavia název podle pořadí (octavia = latinsky osmá), v němž přišla na trh od začátku poválečné výroby. První vozy sjely z výrobní linky v roce 1959 a Octavia se vyráběla až do roku 1971. Skutečná renesance tohoto modelového označení však přišla až v roce 1996, kdy se představila první generace liftbacku Octavia. Dnes je totiž nejprodávanějším vozem značky Škoda.
Nyní přijíždí v novém provedení, které je doslova prošpikována nejmodernějšími technologiemi. Na čtvrté generaci si Škoda dala opravdu záležet a vybavila ji spoustou nových věcí, které si doposud zákazníci Octavie nemohli dopřát. Premiéru má například head-up displej, zájemci se ale mnohem spíš nechají zlákat prostorností, což je pro český automobilový trh téměř obchodní mantra. Nový model má na délku 4689 milimetrů, což znamená nárůst 19 milimetrů (u kombi je to o 22 mm), do šířky přibylo 15 milimetrů a svůj dosavadní rekord překonává i zavazadelník, v němž přibylo navíc 10 litrů, u kombi dokonce 30 litrů. Díky tomu je objem kufru 600 litrů, resp. 640 u kombi verze.
Vzhled nového vozu je na první pohled odlišný od předchůdce. Stačí se podívat na přední světlomety, které už nemají dělící svislou linii, a nikdo si nové auto nesplete. Osvětlení je už v základu v LED technologii, kterou využívají potkávací, dálková i denní světla, na zádi jsou to zpětná, brzdová i zadní mlhová světla. Celkově vůz zeštíhlel, zadní část profilu připomíná spíš tvary kupé. Záď stejně jako u jiných nových modelů nese nápis Škoda. Nové tvary se pozitivně projevily i na aerodynamice, jejíž koeficient 0,24 – 0,26 patří k nejlepším v dané třídě.
V kabině se změnilo téměř všechno, od horizontálního uspořádání palubovky s velkým displejem na vrcholu středového panelu, až po nový volant, který je dvouramenný, případně za příplatek sportovní tříramenný. Ovladače jsou až na pár výjimek soustředěny na dotykový displej, případně na volant, z něhož lze nastavovat až 14 různých funkcí. Virtuální přístrojový štít, který je ve standardu, umožňuje zobrazení informací podle potřeby, a to včetně mapy navigace. Pro pohodlí cestujících jsou novinkou v nabídce ergonomická sedadla a poprvé i třízónová klimatizace.
Ačkoliv nejviditelnější změny jsou patrné na exteriéru, hlavní revoluce se odehrála u pohonných jednotek. Snaha dostát přísným emisním normám přivedla do nabídky ke konvenčním benzínovým a naftovým agregátům také plug-in hybridní systém. V nabídce zůstává i plynová verze G-TEC, nepřijdeme ani o možnost volby pohonu všech kol. Základem zážehových motorizací je litrový tříválec s výkonem 110 koní, který bude k dispozici i s mild-hybridním systémem. Diesely zastupuje dvoulitrový čtyřválcový agregát s výkonovými verzemi od 116 do 200 koní. Do hybridního systému s vnějším nabíjením, tedy plug-in hybrid, je zapojen benzínový motor 1,4 TSI, s nímž vůz získává celkový výkon 204 koní. Kromě šestistupňového manuálu je k dispozici i automatická převodovka DSG, která není ovládána mechanicky, ale elektronicky na principu shift-by-wire. Hodnoty spotřeby vypadají podle technických parametrů velmi slibně, a to už od 3,6 l/100 km u základního dieselu.
Výčet technologických inovací tím ovšem zdaleka nekončí, protože Octavia přichází na trh s celou plejádou asistenčních systémů, kdy premiéru má například asistent při vyhýbání se chodci, cyklistovi nebo jinému vozidlu. Patří sem i systém pro odbočování, varování při vystupování, kamerový systém a prediktivní adaptivní tempomat.
A jak se nám cestovalo? Vyjeli jsme po dálnici na Karlovy Vary, sjeli na Lány a dále po okreskách směrem na Beroun a Křivoklát. Vůz na platformě MQB Evo s vlečnými rameny vzadu se choval daleko příjemněji než třetí generace, kterou jsme poprvé ochutnali v lednu 2013 v portugalském Faru. Octavia měla obuta osmnáctková kola, vyšší výbavový stupeň Style pak znamenal kromě jiného i střešní okno, 10 palcový infotainment s navigací a hlasové ovládání pomocí asistentky Laury. Head-up znamená i ve výbavě Style další příplatek 13,5 tisíc korun, tím vůz nebyl vybaven. Jezdili jsme na normál a sport, auto vyjíždělo zatáčky příkladně a při klidné jízdě jsme nezaznamenali houpání. Automatická převodovka DSG řadila hladce, pro rychlé předjíždění jsme vyzkoušeli pádla pod volantem, takže nový malý volič převodovky byl použit jen při couvání k vyparkování vozu. Motor se 150 koňmi pro rodinný vůz bohatě stačí, akcelerace je hladká, rychle se dostáváme na dálniční limit. Zdá se ale, že při rychlosti 150 – 160 km by byl v interiéru patrný aerodynamický hluk.
Závěrem důležitý údaj – spotřeba. Ujeli jsme cca 300 km jak po dálnici, tak po okreskách, vůz měl najeto asi 1800 km a bez jakékoliv snahy o šetřílkovskou jízdu jsme dosáhli průměrné spotřeby 6,5 litru. S tím by se ale ještě dalo pracovat a asi bychom se mohli dostat tak o litr níž při pohodové jízdě. I tak bychom s plnou nádrží při této naší spotřebě dokázali ujet cca 750 km.
Cena výbavového stupně Style s motorem 2.0 TDI 110 kW začíná na 782.900 Kč, cena testovaného vozu se všemi příplatky byla lehce přes 1 mil. Kč.