Automobilka Kia představuje své nejmodernější SUV Sorento. Výkonná a všestranná vlajková loď je tu už ve čtvrté generaci. Je situováno v samotném centru modernizované globální nabídky SUV značky, která dále zahrnuje modely Seltos, Stonic, Telluride a Sportage.
Je prvním vozem značky postaveným na nové generaci podvozkové platformy Kia pro středně velká SUV. Vůz dokáže nabídnout i nové elektrifikované pohony ‚Smartstream‘ – hybridní ústrojí se tak vůbec poprvé objevuje i v této modelové řadě. Stálice globální modelové řady Kia, uvedená na světové trhy již v roce 2002, se může pochlubit více než třemi miliony prodaných vozů. Za uvedené období se v samotné Evropě prodalo na 300 tisíc těchto vozů.
Vývojem prošla čelní partie s novou interpretací charakteristické tygří masky Kia, která je nyní širší a po obou stranách obepíná integrované světlomety. I samotné světlomety používají nová LED světla denního svícení ve stylu linií tygřích očí. Ostřejší a rozhodnější vzezření pak doplňuje široký obdélníkový otvor sání vzduchu ve spodní části přídě, po stranách zakončený vzduchovými clonami ve tvaru křidélek, které směrují vzduch kolem karoserie. Nový model je široký 1900 mm, tedy o 10 mm více než Sorento třetí generace.
Boční proporce prodělaly jemné změny, aby se vůz opticky jevil jako delší. Nový model je o 10 mm delší než předchůdce (nyní 4810 mm), avšak vyznačuje se kratším předním i zadním převisem karoserie. K prodloužení došlo v prostoru mezi nápravami (důsledek nové podvozkové platformy) – rozvor se natáhl o plných 35 mm na 2815 mm. Výsledkem je úprava vizuálního charakteru vozu, který se zdá od pohledu delší a ‚rychlejší‘, přestože narostl o 10 mm do výšky.
Nejnovější SUV bude k dispozici s hybridním pohonem – vůbec poprvé v rámci řady Sorento – a zákazníci budou časem moci volit mezi hybridním nebo plug-in hybridním provedením. Sorento Hybrid pohání nové elektrifikované ústrojí ‚Smartstream‘, které kombinuje jednotku 1,6 litru T-GDI (přeplňovaný benzínový motor s přímým vstřikováním) s lithium-iont polymerovou baterií o kapacitě 1,49 kWh a elektromotorem o výkonu 44,2 kW. Díky zástavbě do nové platformy bylo možné bateriový modul uložit pod podlahu v místě pod předním spolujezdcem, s minimálním dopadem na prostornost kabiny nebo zavazadelníku.
Elektrifikované ústrojí o výkonu 230 k a točivém momentu 350 Nm přináší nízké emise CO2 v kombinaci s velmi dobrými jízdními schopnostmi. Nový spalovací motor 1,6 litru T-GDI využívá novou technologii plynule proměnné periody ventilů (CVVD), která reguluje dobu otevírání ventilů v souladu s jízdními podmínkami (namísto pevných časových intervalů). Uvedená technologie za nízkých až středních otáček motoru zvyšuje výkon a současně snižuje spotřebu paliva.
Hnací síla se předává prostřednictvím šestistupňové automatické převodovky a elektrického zařízení zabudovaného v převodovce, což dovoluje souběžný přenos celého výkonu spalovacího motoru a elektromotoru při minimálních energetických ztrátách. Výsledkem uvedeného řešení je okamžitá odezva při zrychlování za všech otáček s přímo dostupnou kapacitou baterie za vysokých rychlostí.
Sorento Hybrid se na vybraných evropských trzích začne nabízet ihned po uvedení modelu; na ostatních trzích se v nabídce objeví později ještě během roku 2020. Vůz bude koncem roku 2020 k dispozici i v provedení Plug-in Hybrid.
Evropští zákazníci si mohou Sorento objednávat i s novým naftovým čtyřválcem 2,2 litru ‚Smartstream‘ s maximálním výkonem 202 koní a točivým momentem 440 Nm. Nový spalovací motor nově používá hliníkový blok namísto bloku ze železné litiny, používaného předchůdcem, a je tak o 19,5 kg lehčí než v případě Sorenta třetí generace jehož hmotnost činila 38,2 kg. Kromě toho je spojen s novou osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou Kia (8DCT) s vícelamelovou spojkou v olejové lázni. Ústrojí 8DCT, navržené s cílem dosáhnout stejně hladkého řazení jako klasický automat, v porovnání s běžnou osmistupňovou převodovkou snižuje spotřebu paliva (v závislosti na použití).
Podobně jako předchůdce se bude nové Sorento pro Evropu vyrábět v korejském výrobním závodu ve Hwasungu. Pro severoamerické trhy bude tento vůz vznikat ve výrobním závodu ve West Pointu v americkém státě Georgia.
Prodeje pro Evropu budou zahájeny ve třetím čtvrtletí 2020; na většině globálních trhů bude možné tento vůz objednávat koncem letošního roku. V Evropě se bude Sorento opět prodávat vč. sedmileté záruky s omezením na 150 tis. km již ve standardu.