Kia Motors odhalila svůj nový koncepční model Futuron Concept, naznačující podobu SUV-kupé s pohonem všech kol a novými designovými prvky budoucích elektromobilů. Samotné označení Futuron je složeninou slov ‚future‘ (budoucnost) a ‚on‘ (zapnout) s poukazem na elektrizující charakter budoucích návrhů SUV značky.
Pod lehkou karoserií SUV-kupé najdeme plně elektrický pohon všech kol, zahalený pod moderními vnějšími povrchy, kterým sekunduje flexibilní interiér plný špičkových technologií. Futuron se poprvé představuje veřejnosti na začínajícím šanghajském veletrhu CIIE 2019 (China International Import Expo).
Studie staví na jednolitém a robustním designu ‚360 stupňů‘, jenž zaujme čistou a hladkou formou bez jakýchkoli ozdob. Povrchy karoserie tvoří sérii plynulých tvarů, které se stáčejí, rozvíjejí a stahují kolem celé karoserie. Výsledkem je elegantní aerodynamický tvar a profil s nízkým odporem vzduchu.
Nízký profil karoserie typu SUV-kupé ukazuje zamýšlenou podobu budoucích vozů Kia. Futuron s délkou 4850 mm, výškou 1550 mm a rozvorem 3000 mm spojuje vyšší světlou výšku s přikrčenou a štíhlou karoserií. Použité tvary mohly vzniknout díky čistě elektrickému hnacímu ústrojí. Vysokokapacitní baterie, zabudovaná nízko pod podlahou kabiny, dodává energii čtveřici výkonných elektromotorů přímo v kolech vozidla. Zvýšený postoj vozu je tak spojen s nízkým těžištěm a nejmodernějším systémem elektrického pohonu všech kol e-AWD, jenž přináší bleskovou odezvu na pokyny od řidiče.
Přední blatník ubíhá dozadu od čela kapoty a následně se zanořuje do samotné kabiny, čímž vytváří hladké propojení mezi sedadlem řidiče a vozovkou vpředu. Střechu konceptu tvoří panoramatická kopule ve tvaru připomínajícím diamant, posazená na základní jádro ‚360 stupňů‘ v duchu nejlepších tradic UFO a létajících talířů. Kopule zaplavuje kabinu přirozeným světlem a současně je protažena dolů ke kapotě, čímž řidiči poskytuje bezkonkurenční výhled vpřed. Součástí skleněného krytu kabiny je i sestava senzorů LiDAR (Light Detection And Ranging), napomáhajících zajistit autonomní řízení na úrovni SAE Level 4, tedy pohyb vozidla za většiny podmínek bez ručního ovládání a nutnosti věnovat pozornost situaci.
Čelní partie konceptu je novou interpretací ‚tygří masky‘ chladiče, která již přes deset let tvoří jeden z typických znaků designu Kia. V tomto případě zachovává základní designový princip – čisté obrysy s chlopněmi uprostřed – nicméně návrháři roztáhli krajní části a rozšířili tvar napříč čelem, kde vznikla zdrženlivá a současně elegantní ‚tvář tygra‘.
Do masky chladiče s širším ‚tygřím nosem‘ jsou začleněny světlomety konceptu; pokrokový design hvězdného mraku (‚Star Cloud‘) tak vozu propůjčuje novou oslnivou identitu po setmění. Osvětlení Star Cloud tohoto konceptu zvýrazňuje novou designovou podobu čela vozu, ale současně i zhmotňuje nový charakter osvětlení v rámci značky, inspirující se mlhovinami na noční obloze s cílem vytvořit geometrickou spleť maticových LED světel. Design hvězdného mraku je začleněn i do zádi vozu, aby se markantním světelným podpisem mohla kochat i posádka vzadu jedoucího vozidla.
Díky uspořádání s elektrickým pohonem a schopnostmi autonomního řízení na úrovni SAE Level 4 bylo možné vytvořit prostornou a flexibilní kabinu, lišící se od všech ostatních vozidel na dnešních silnicích. Obě přední sedadla jsou vyrobena z pružných materiálů a dokáží nabídnout vzpřímenou pozici pro ‚řízení‘, resp. položenou ‚relaxační‘ polohu, a svojí flexibilitou tak připomínají sedadla první letecké třídy. Po aktivaci funkce autonomního řízení se zatáhne volant a obě přední sedadla sklopí více dozadu. Tato poloha sezení ‚ve stavu beztíže‘ pomáhá snižovat únavu na dlouhých cestách.
Jedním z nejvýraznějších prvků kabiny je prostor kokpitu kolem řidiče. Grafické uživatelské rozhraní (GUI) kokpitu vybíhá ze dveří na straně řidiče a v hladkém oblouku se vine kolem volantu. Přístrojový štít takto přímo navazuje na displej médií uprostřed palubní desky a je propojen s displejem začleněným do povrchu samotného volantu. Grafické rozhraní se ovládá pomocí technologií na bázi umělé inteligence; zobrazuje užitečné informace o různých funkcích autonomního řízení vozidla, hnacího ústrojí a navigace s cílem nabídnout jedinečné uživatelské prostředí. V nejvyšším bodě oblouku kokpitu je rozhraní GUI vytaženo vpřed k vozovce, a vytváří tak interaktivní světelný displej v podobě hvězdného mraku na samotném čele kabiny.