Lexus RX 2020 – první představení

RX je jedním z nejvýznamnějších modelů za celou třicetiletou historii značky Lexus. Původní RX, uvedené v roce 1998, zaznamenalo okamžitý úspěch. Model se rychle stal celosvětově nejprodávanějším modelem značky. Jeho úhrnné globální prodeje zatím dosáhly objemu 3 milionů kusů. Stal se prvním (v rámci značky Lexus i celosvětově) hybridním vozem s autonomním dobíjením v prémiovém segmentu (provedení RX 400h, uvedené na trh v roce 2005).

Aktuální RX čtvrté generace při svém uvedení v roce 2015 přineslo emotivnější design i zajímavější jízdní dynamiku a současně v roce 2018 bylo doplněno sedmimístným provedením RX L.

RX v modelovém provedení 2020 přišlo s dalšími vylepšeními. Z detailů přední partie jde zejména o nové ztvárnění charakteristické masky chladiče Lexus se vzorem rastru v podobě prvků „L“, vybíhajících od středu směrem ven a svým designem odkazujících na městský crossover UX; štíhlejší jednotky světlometů; zaoblenější hrany předního nárazníku; a dále protaženou křivku od prahu dveří, která navazuje na spodní část masky chladiče ke zdůraznění pevnosti a stability. K dynamickému charakteru zadní partie přispívá přepracovaná spodní část nárazníku, která hladce navazuje na zadní blatníky. Zadní světla, odrazky, spodní kryt a koncovky výfuku jsou uspořádány v horizontální ose ke zdůraznění šířky vozidla a jeho postoje; nová sdružená LED světla zase zaujmou sérií motivů písmene L v rámci brzdového a koncového světla i ukazatelů směru.

RX je delší a širší než model předchozí generace: šířka se zvětšila o 10 mm na 1895 mm, resp. délka o 120 mm na 4890 mm; výška zůstala beze změny na 1720 mm. Na nárůstu délky je nejpodstatnější zvětšení rozvoru o 50 mm (nyní 2790 mm) ve prospěch prostornějšího interiéru.

Ovládací rozhraní v kabině vylepšuje nový centrální displej 12,3″ (výbava na přání) s funkcí dotykového ovládání. Kvůli této nové funkci se obrazovka přesunula o něco blíže ke středovému panelu, kde je ve snadném dosahu řidiče a předního spolujezdce. Funkce multimédií lze ovládat i pomocí nového trackpadu, který je součástí rozhraní Lexus RTI (Remote Touch Interface), případně hlasovými pokyny.

Nové RX rovněž nabízí konektivitu chytrých telefonů prostřednictvím Apple CarPlay a Android Auto. Hlasové ovládání lze používat i pomocí chytrého telefonu v kombinaci s Apple Siri nebo Asistentem Google.

Třetí řada sedadel verze RX L nyní nabízí dvě různé polohy sezení s elektronickým nastavováním a  větším prostorem pro nohy (+95 mm) podle aktuální potřeby. Sedadla v druhé řadě RX L byla přeuspořádána a jsou nyní samostatná ve prospěch prostorného a pohodlného prostředí pro zadní cestující.

Vylepšení v oblasti dynamiky těží z vyšší tuhosti karoserie nového RX díky spojování panelů laserem s housenkovými svary, doplnění dalších bodových svárů a použití vysokopevnostních lepidel v klíčových bodech napříč celým podvozkem. Vylepšení podvozku zahrnují nové tužší stabilizátory na zadní nápravě, tužší náboje kol a nové zařízení FCD pro regulaci třecích sil (Friction Control Device) v tlumičích, které účinněji potlačuje vysokofrekvenční vibrace od malých nerovností na povrchu vozovky.

Adaptivní odpružení AVS (výbava na přání) pro nové RX zajišťuje prakticky nepřetržitě proměnlivý účinek tlumení na každém z kol vozidla. Dále je tu aktivní asistent zatáčení, jenž automaticky potlačuje nedotáčivost za situací, kdy řidič sešlápne plynový pedál uprostřed zatáčky. Elektrický posilovač řízení po vyladění poskytuje zpětnou vazbu a lepší sledování stopy v souladu se záměry řidiče.

Nové RX se jako první na světě chlubí technologií světel typu BladeScan v rámci adaptivního systému ovládání dálkových světel (AHS). Uvedená technologie používá rychle rotující zrcadlo ve tvaru čepele k přesnému nasměrování paprsků z LED světlometů. Zajišťuje přesnější automatické osvětlení na delší vzdálenost ve směru jízdy a usnadňuje tak řidiči rozpoznávání chodců na krajnicích vozovky. Funguje tak, aby zabránila oslňování řidičů protijedoucích vozidel i vozidel jedoucích vpředu.

RX 450h je vybaveno hybridním elektrickým pohonem s autonomním dobíjením, jehož součástí je benzínový motor 3,5 litru V6 s přímým vstřikováním paliva o nejvyšším výkonu 193 kW/262 k při 6000 ot/min a točivém momentu 335 Nm při 4600 ot/min. Celkový systémový výkon (spalovací motor v kombinaci s elektromotorem) činí 230 kW/313 k.

Nová řada RX se na evropských trzích začíná prodávat v říjnu 2019. Ceny v ČR začínají na 1,79 milionu Kč.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru